Egy képben a nagyvilág: Samyang 14 mm f/2,8 AF


Az elmúlt hetekben egy igazán különleges objektív vendégeskedett magazinunknál: a Samyang 14 mm f/2,8 ultraszéles látószögű objektív szűk helyekre és különleges helyzetekre kínál - szó szerint - könnyű megoldást.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
2019. március 28.

Az elmúlt hetekben egy igazán különleges objektív vendégeskedett magazinunknál: a Samyang 14 mm f/2,8 ultraszéles látószögű objektív szűk helyekre és különleges helyzetekre kínál - szó szerint - könnyű megoldást.

A dél-koreai Samyang ugyan nem tartozik a legpatinásabb gyártók elit klubjába, de az eddigi bő negyvenéves történetük során így is nagy tapasztalatot szereztek, előbb ipari kameralencsék, majd manuális fotós és DSLR videós objektívek terén. A főként kiváló ár-érték arányú termékeiről ismert márka a közelmúltban mutatta be első három autofókuszos objektívét: a fullframe vázakon használható trió tagjai a látványos háttérelmosást produkáló 50 mm f/1,4; az aprócska 35 mm f/2,8; valamint jelenlegi főszereplőnk, az f/2,8-as fényerejű 14 mm-es lencsék mindegyikéről elmondható, hogy felépítésükben és opikai minőségükben is felveszik a versenyt a legismertebb gyártók hasonló termékeivel.

 


Tesztünk alanya az ultraszéles látómezejű, rektilineáris, azaz halszemtorzítás nélküli objektívek meglehetősen speciális mezőnyében versenyez. Az ilyen lencsékkel készített fotókon az egyenes valóban egyenes, a párhuzamosok pedig párhuzamosak, feltéve, ha a fényképezőgépet pontosan rájuk merőlegesen tartjuk.

 

Széles látószögek összehasonlítása:
Gopro Hero 3 sportkamera, Samyang 14 mm
20 mm-es normál széles látószög és a klaszikus 28 mm-es látómező


A kis objektívet kézbe véve az első meglepetés a könnyűsége, ami csak tovább erősödik, amint körbetapogatva megállapítjuk: a burkolat szinte minden eleme elegáns fémből készült, egyedül a tulipán formájú napellenző műanyag. Ugyanakkor ez az elem is része a tubusnak, levenni nem lehet, és nem is érdemes, hiszen a hatalmas és erősen domború frontlencse számára nemcsak az oldalról jövő fénytől, de a mechanikai behatásoktól is nyújt némi védelmet. Erre már csak azért is szükség lehet, mert hagyományos, menetes szűrők nem helyezhetők az objektívre.

 

 


A letisztult, minimalista stílusú házon csak egy autofókusz ki-be kapcsolót találunk, és természetesen a nagyméretű élességállító gyűrűt, ami az elterjedt megoldásokkal szemben nem áll mechanikus kapcsolatban a lencsékkel, csak elektronikusan vezérli azokat, szerencsére szinte észrevétlenül rövid reakcióidővel.
 A bajonett körül puha gumigyűrű fut körbe, és hasonló tömítéseket találunk az objektív számos más részén is, amelyek együtt biztosítanak némi vízállóságot párás, esős környezetben - feltéve, hogy a fényképezőgépünk is tolerálja ezeket a viszonyokat.
 Széles látószögű és fényerős voltához képest az objektív igazán kompakt: mindössze 9 cm-es átmérője, 9,5 cm-es hossza, és valamennyi változatban 500 g körüli tömege figyelemre méltó.

 

 

Az objektív által befogott kép szélessége vízszintesen nem kevesebb mint 103 fok, míg függőlegesen 81 fokban látja a világot. A legközelebbi élesre állítható távolság mindössze 20 cm, ezt azonban szokás szerint a képérzékelőtől mérik, tehát a frontlencsétől mintegy 10 centiméterre lévő tárgyak már élesek lehetnek. Ilyen kis távolságban persze már maga az objektív is beárnyékolhatja a témát.
 A 35 mm-es képkockát kitöltő képkörével a lencse természetesen használható Aps-c méretű képérzékelővel felszerelt vázakon is: ebben az esetben a látószöge 22 mm-nek megfelelő értékre szűkül, így persze már inkább csak hátrányai lesznek egy dedikáltan az ilyen vázakra tervezett 22 mm-es, még kompaktabb objektívhez képest. Ha viszont valaki ezen az áron is jobb képminőségre vágyik annál, mint amit egy átlagos 18-55 mm-es kitobjektív nyújtani tud, és a későbbiekben kacérkodik a fullframe-re váltással, érdemes mérlegelnie ezt a megoldást.

 

A különösen széles látószög egyedi perspektívája látványos, de nem feltétlenül természetes... 
 

...kevésbé szabályos témáknál, vízszintesen előre nézve azonban sokszor fel sem tűnik a képen a 103 fokos látómező
 



A különösen széles látómező jó minőségű leképzése igen nehéz feladat, és a tervezőknek számos téren kell kompromisszumot kötniük. Társaihoz hasonlóan a Samyang 14 mm f/2,8 is közepesen összehúzott rekesznél, f/6,3 és f/10 közt rajzolja a legélesebb képet. Ilyen helyzetben meglepően jól teljesít, és bátran ajánlható akár A3-nál nagyobb nyomatokhoz is. A rekesznyílást növelve főleg a sarkokban romlik az élesség, és a képszélek sötétedése is egyre erőteljesebb - ez persze kivétel nélkül minden hasonló objektívre jellemző. A maximális, f/2,8-as rekesznyílásnál az optikai hátrányok is fokozottan jelentkeznek - cserébe a háttér elmosása itt már a széles látószög ellenére is látványos, az érzékenységet emelve pedig egy holdtalan éjszakán feltárulnak a sötétség csodái: a tejút sávja és a táj sötétségbe boruló motívumai.

 

Szűk térben is otthon érzi magát

 

Samyang 14 mm f/2,8 vitán felül az elődeinél magasabb kategóriába pályázik: időjárásálló kivitellel, remek ár-érték arányával és továbbra is csekély súlyával ígéretes alternatívája a Canon és a Nikon több mint dupla árú, hasonló modelljeinek, Sony Alpha vázakra pedig az egyetlen választás ezzel a látómezővel.

 

Az objektív a fenti három bajonettel vásárolható meg 239 900 (Sony E esetén 209 800) forintos áron.

 

A Samyang 14 mm f/2,8 objektívet a márka magyarországi forgalmazója, a Leitz-Hungaria Kft. bocsátotta rendelkezésünkre. A termék a mintaboltjukban (1071 Budapest, Damjanich utca 11-15.) próbálható ki és vásárolható meg. További információ: leitz-hungaria.hu

 

Cikkajánló