Hírek

Górcső alá vettük a nemzetközi természetfotó-pályázatokat

Idén többször is gondban voltunk, amikor újabb és újabb magyar sikerről számolhattunk be nektek egy-egy nemzetközi természetfotós pályázat kapcsán, hogy vajon milyen címet is adjunk cikkünknek, hiszen mindegyik megválasztotta a maga év természetfotósát. De akkor vajon melyik az igazi, a leg-leg-leg? Ennek jártunk utána.

Szerző:
Pálvölgyi Krisztina / TM
2018. december 27.

Idén többször is gondban voltunk, amikor újabb és újabb magyar sikerről számolhattunk be nektek egy-egy nemzetközi természetfotós pályázat kapcsán, hogy vajon milyen címet is adjunk cikkünknek, hiszen mindegyik megválasztotta a maga év természetfotósát. De akkor vajon melyik az igazi, a leg-leg-leg? Ennek jártunk utána.

Potyó Imre természetfotós segítségével megnézzük, melyek a legnívósabb nemzetközi pályázatok, van-e rangsor ezek között, esetleg különböznek-e céljaikban, kik indulhatnak és kiknek érdemes indulni ezeken. Azt is megtudhatod, milyen előnyökkel jár, ha sikerül valamelyik pályázaton díjat kapni, és feltettük Iminek azt a kérdést is, vajon mi lehet az oka a magyarok remek szereplésének, hiszen 2018-ban sorozatban hoztak el kategóriagyőzelmeket, sőt abszolút győzelemnek is örülhettünk.

 

Fotó: Kércz Tibor
Fotó: Kércz Tibor

Az olasz 14. OASIS Photo Contest fotópályázat abszolút győztes fotója:

Kércz Tibor - Sztúpa

 

Imi egyébként idén először abban a megtiszteltetésben részesült, hogy az egyik nemzetközi pályázat, az orosz Arany Teknős zsűritagjának kérték fel, így kézenfekvő volt, hogy őt kérdezzük meg ebben a témában.

 

 

Milyen nemzetközi nívós természetfotó-pályázatok vannak jelenleg a világban?
P.I.: Kis túlzással állíthatjuk, hogy szinte havonta jönnek létre új, nemzetközi szintű természetfotós pályázatok. A hatalmas választékban könnyű elveszni, de néhányuk kiemelkedik több szempontból is. Ezek a legnépszerűbbek világszinten, illetve az utolsó kettő román pályázat fontos még a magyaroknak:

Mitől lesz egy pályázat nívós?
P.I.: A természetfotósok többsége a hatalmas pályázati csokorból elsősorban azokat keresi, amelyekre nagyszámú nevezés érkezik, legalább 10 000 kép körüli, régóta jelen van a palettán, a legelkötelezettebb természetvédők, kutatók, szervezetek állnak ki mellette, illetve támogatják. Továbbá nagyon erős zsűrivel rendelkezik, és óriási nyilvánosságot kap. A pályázat legjobb képeiből rendezett kiállítás, az anyagból összeállított album igazán színvonalas, és a későbbiekben vándorkiállításra indul a világ minden tájára. Ahol azt látjuk, hogy a természet csodálatának és értékeinek a népszerűsítése az elsődleges cél.


Melyik a leg-leg, és miért?
P.I.: A londoni Natural History Museum és a BBC Wildlife Magazine által közösen kiírt BBC Wildlife Photographer of the Year több mint fél évszázada hirdeti meg pályázatát, 1965-ben volt az első ilyen megmérettetésük. Azóta rendszerint 100 országból, 50 000 képpel neveznek rá a természetfotósok, ami a világ legrangosabb ilyen jellegű fotóművészeti versengésévé emeli. A képeket akár 50 millióan is láthatják különféle fórumokon. A sikerhez a lenyűgöző és újszerű látásmód mellett nagyon fontos a képek mögötti komoly mondanivaló és történet.

 

Fotó: Marsel van Oosten
Fotó: Marsel van Oosten

A BBC Wildlife Photographer of the Year abszolút győztes fotója 2018-ban:

Marsel van Oosten - The Golden Couple


Van-e rangsor ezek között a pályázatok között? Ha nincs, mitől különböznek? Esetleg a pályázat fókuszától, a képek elbírálásánál más-más szempontokat helyeznek előtérbe?
P.I.: Valódi rangsor nincs, de például a beérkezett képek nevezése és az előbb taglalt szempontok alapján mégiscsak kialakul egy sorrend. A BBC Wildlife Photographer of the Year után talán az Év Európai Természetfotósa (GDT European Wildlife Photographer of the Year) a legnépszerűbb. Egészen bámulatos képeket láthatunk itt évről évre. Elsősorban a művészi látásmód és a szép alkotások dominálnak ezen a fórumon, a kép mögötti történetek kevésbé számítanak. Az olaszok (pl. Oasis) és a spanyolok (pl. Memorial Maria Luisa) meg nagyon szeretik a színes, látványos, könnyebben emészthető témákat.

 

Fotó: Cristobal Serrano
Fotó: Cristobal Serrano

A GDT European Wildlife Photographer of the Year abszolút győztes fotója 2018-ban:

Cristobal Serrano - Rainbow City


Van-e olyan a felsorolt pályázatok között, ami a számok alapján nem lenne ebben a nívós csoportban, mégis nagyon népszerű? És ha igen, miért?
P.I.: A román rendezésű Milvus és TransNatura igen népszerű a magyar fotósok körében, mondhatnám, hogy Az Év természetfotósa Magyarország valamilyen szintű hasonmásai, ugyanis szinte ugyanazokkal a nevekkel és képekkel találkozni, persze jó néhány nemzetközi kiváló fotós mellett.

 

Fotó: Daróczi Csaba
Fotó: Daróczi Csaba

A román Milvus Photocontest 2018 egyik kategóriagyőztes képe: Daróczi Csaba - Valahol a Kiskunságban

 

Fotó: Horia Bogdan
Fotó: Horia Bogdan

A Milvus Photocontest 2018 abszolút győztes fotója: Horia Bogdan - Quiraing


Profi és amatőr fotósok is pályázhatnak ezekre a versenyekre?
P.I.: Igen, ezek a fórumok minden fotós előtt nyitva állnak, bárki pályázhat, ugyanolyan eséllyel, nem léteznek külön kategóriák az amatőrök és a profik között. A fiataloknak viszont külön kategóriájuk van, sokszor több korosztályra is bontva. Ezzel gondoskodnak az utánpótlás-nevelésről.


Mitől lesz profi egy pályázó/pályázat?
P.I.: A legjobb pályázatok minden esetben bekérik az eredeti nyers (RAW) fájlt, ami alapján meggyőződhetnek a kép hitelességéről. Olyan szakértői zsűri értékeli a beérkezett pályamunkákat, akinek komoly terepi, fotótechnikai és természettudományos tapasztalata van. (Az olasz Oasis Photo Contest pályázat az egyetlen, ahol létezik amatőr kategória is, amit azzal a szándékkal indítottak, hogy azoknak a természetet szerető fotósoknak is lehetőséget adjanak a megmutatkozásra, akik gyengébb technikai felszereléssel rendelkeznek, és így például nem tudnak a profi kategóriánál alap nyers fájlt is küldeni. - a szerk.)

 

Fot:ó Horst Eberhöfer
Fot:ó Horst Eberhöfer

Az olasz Asferico International Nature Photography Competition abszolút győztes fotója 2018-ban:

Horst Eberhöfer - The last glacial cave of the Ortles

 

Fotó: Ravasz Balázs
Fotó: Ravasz Balázs

Az Asferico versenyén 2018-ban több magyar fotós képe is a legjobbak közé került.

Ravasz Balázs Magic spores című fotója a Növények és gombák kategóriában lett az egyik legjobb

 

Miért jó, hogy ennyi nemzetközi természetfotó-pályázat van?
P.I.: A fotósok ezen pályázatok segítségével rendkívül széles körben mutathatják meg munkáikat, ezért nagyon sok emberhez, így döntéshozókhoz is eljuthatnak képeik.


Mi a célja ezeknek a pályázatoknak?
P.I.: A pályázatok célja a természeti világunk bemutatása, annak népszerűsítése és az ezáltali tudatformálás. Felhívni a figyelmet az egész Földet érintő globális környezetvédelmi problémákra. Továbbá egy csokorba szedni a legszebb alkotásokat, létrehozva évről évre ezzel egy nagyon értékes válogatást. Összetartani egy erős természetfotós tábort, gyönyörködtetni.


Kiknek érdemes indulni ilyen pályázatokon?
P.I.: A legnívósabb pályázatokra sok év tapasztalat után érdemes csak képeket küldeni, amikor már egy magasabb fotótechnikai és terepi szaktudással rendelkezünk, és kialakul a sajátos látásmódunk, stílusunk. Sokan nem értik a pályázatok jelentőségét, összekeverik, vagy összemossák a sikerre való törekvésekkel. Nincsen igazuk. A pályázatokra nem a dicsőségért nevezünk, vagy ne ezért nevezzünk. Sokkal inkább támogassuk a természet ügyét, és mutassuk meg, amit átéltünk odakint.

 

Fotó: Manuel Enrique González Carmona
Fotó: Manuel Enrique González Carmona

Az orosz Golden Turtle versenyen 2018-ban az Év Fotósa a spanyol Manuel Enrique González Carmon lett, aki két kategóriában is nyerni tudott. Itt látható fotója a Tájkép kategóriában lett első, címe: Grandparents

 

Fotó: Sebastian Wahlhuetter
Fotó: Sebastian Wahlhuetter

A spanyol Memorial Maria Luisa Photo Contest 28. fotópályázatának abszolút győztese az osztrák Sebastian Wahlhuetter lett Északi portál című fotójával


Milyen előnyei származhatnak annak a fotósnak (a pénznyereményen felül), aki valamilyen díjat kap, vagy képe/képei bekerülnek a legjobbak közé?
P.I.: Ez mindenképpen egy fontos szakmai visszajelzés: látni, hogy merre tart a természetfotózás, milyen témákon dolgoznak a világ legelkötelezettebb fotósai, és mi hol tartunk ehhez képest. Ha bekerülünk a legjobbak közé, akkor fókuszba kerülünk, és így tengernyi helyen prezentálhatjuk alkotásainkat. Meghívásokat és felkéréseket kaphatunk előadásokra, médiába, cikkek írására. Sok természetfotósnak nagyon fontos, hogy képei célt érjenek, hatással legyenek a közönségre és kis túlzással a világra.

 

Adj tippeket, mire kell feltétlenül figyelni, amikor szeretnénk pályázni egy nemzetközi versenyben!
P.I.: A kiírást (Rules) minden esetben részletesen el kell olvasni: hány képpel, hány kategóriába, milyen méretben, milyen fotótechnikai paraméterekkel (pl. maximum megengedett vágás), milyen mértékű utólagos beavatkozásokkal lehet nevezni. Az adott képünk nyert-e már más nemzetközi pályázaton, ez kizáró ok-e stb. Legyünk eredetik, olyan témákat adjunk le, amit még nem igazán láttunk sehol.

 

Fotó: Nelis Wolmarans
Fotó: Nelis Wolmarans

Az amerikai Natures Best Photography Awards abszolút győztes fotója:

Nelis Wolmarans - Mountain gorilla and baby

 

Fotó: Vincze Bálint
Fotó: Vincze Bálint

A francia Montier International Wildlife Photo Competition versenyén Vincze Bálint Expansion című ürgés fotója is bekerült a legjobbak közé


Mi a helyzet a szerzői jogokkal? Léteznek olyan pályázatok, ahol bizonyos jogokról lemond a fotós a nevezéssel. A nagy nemzetközi versenyeken is van ilyen?

P.I.: A szerzői jogokkal kapcsolatos kérdéskörrel ezeken a rangos fórumokon nem érdemes foglalkozni. Minden esetben korrekten járnak el, és a lehető legjobb platformokon jelenhetnek meg képeink.


Ha valaki először szeretne nemzetközi szinten megmérettetni, melyik pályázatot javaslod elsőként?
P.I.: A kezdő pályázó böngéssze a galériákat, és ezáltal rengeteget fog tanulni, fejlődik a látásmódja. Érezni fogja belül, hogy mi a fontos neki, melyik képi világ, illetve pályázati szempontrendszer áll hozzá közelebb.


Beszéljünk kicsit a magyar pályázatokról. Nálunk melyek a nívós természetfotó-pályázatok?
P.I.: A naturArt által szervezett Az Év Természetfotósa Magyarország és a Varázslatos Magyarország pályázat. Utóbbi egyben a legizgalmasabb is, hiszen itt hónapról hónapra 6 fotót kell leadni, és ezeknek az  értékeléséből végül egy összesített ranglista alakul ki. (2018-ban a naturArt pályázatán az Év Természetfotósa Potyó Imre lett, amiről ide kattintva olvashatsz bővebben. - a szerk.)

 

Ezeken miért érdemes indulni?
P.I.: A cél itt is ugyanaz: részt venni és támogatni ezeket a nemes, rangos hazai megmozdulásokat is, bemutatni bolygónk élővilágát és értékeit.

 

Fotó: Nagy Bertold
Fotó: Nagy Bertold

Az Év Természetfotója 2018-ban a naturArt pályzatán Nagy Bertold Délutáni Pihenő című képe lett

 

Fotó: Daróczi Csaba
Fotó: Daróczi Csaba

A Varázslatos Magyarország fotópályázat 2017-es pályázatának első helyezettje Daróczi Csaba lett. A jégszív megszakad című képe a Varázslatos Magyarország természeti szépségei kategória novemberi pályázatának első helyezését érte el


 

Szerinted a magyar természetfotósok hol helyezkednek el a nemzetközi természetfotós közösségben, vagy képzeletbeli ranglétrán?
P.I.: Máté Bence nevét mindenki ismeri a világ természetfotós közösségében, és rendszeresen találkozunk további nagy magyar nevekkel is a legrangosabb pályázatokon, mint például Daróczi Csaba, Kércz Tibor, Kerekes M. István, Tökölyi Csaba, Radisics Milán, Vinzce Bálint (és természetesen Potyó Imre is.- a szerk.) Ez nem véletlen, hiszen legtöbbször nem is kell elhagyni hazánkat egy-egy jó képért, hiszen igazán sokszínű országban élünk, bámulatos természeti adottságokkal, és emellett nagyfokú kreativitással is rendelkezünk.

 

Fotó: Máté Bence
Fotó: Máté Bence

Máté Bence Marvelof Ants (Árnyjáték) képével nyerte el 2010-ben a BBC Wildlife Photographer of the Year nagydíját. Bence 2019-ben nagyszabású vándorkiállításra indul Magyarországon, amiről itt olvashatsz bővebben

 

Köszönjük Iminek, hogy beavatott minket a nemzetközi fotópályázatok rejtelmeibe, egy következő összeállításunkban pedig megnézhetitek majd, hogy 2018-ban milyen sikereket értek el a magyarok ezeken a nemzetközi pályázatokon.

 

Végül mutatunk még pár fotót a 2018-as pályázatok legjobbjaiból:

 

Fotó: Daróczi Csaba
Fotó: Daróczi Csaba

Daróczi Csaba: Two forest - Asferico International Nature Photography Competition 

 

Fotó: Tanya Houppermans
Fotó: Tanya Houppermans

A BigPicture Natural World Photography Competition 2018 abszolút győztes fotója:

  Tanya Houppermans - Harmony

 

Fotó: Potyó Imre
Fotó: Potyó Imre

Potyó Imre: A patak ura - Asferico International Nature Photography Competition

 

Fotó: Tökölyi csaba
Fotó: Tökölyi csaba

A belga Emotion'Ailes - Aves Photo Contest 2018 közönségdíjas fotója:

Tökölyi Csaba - Puffin portrait

 

Fotó: Máté Bence
Fotó: Máté Bence

Máté Bence: Territorial  - Az orosz Golden Turtle 2018 egyik kategóriájának győztes fotója

 

Fotó: Kirják József
Fotó: Kirják József

Kirják József: Sokaság - A román Milvus Photocontest 2018 egyik kategóriájának 2. helyezett fotója

 

Fotó: Pedro Jarque Krebs
Fotó: Pedro Jarque Krebs

2018 legjobb madárfotója - Bird Photographer of the Year:

Pedro Jarque Krebs: Black Friday - American Flamingos

 

Fotó: Miguel Ángel Rubio Robles
Fotó: Miguel Ángel Rubio Robles

A spanyol MontPhoto abszolút győztes fotója 2018-ban:

Miguel Ángel Rubio Robles - Elnyomás

 

Fotó: Tobias Friedrich
Fotó: Tobias Friedrich

Az angol Underwater Photographer of the Year abszolút győztes fotója 2018-ban:

Tobias Friedrich - CYCLE-WAR

 

Fotó: Kerekes István
Fotó: Kerekes István

Kerekes István: Yin-Yang - Asferico International Nature Photography Competition

 

További cikkeink:

Gyönyörű havas fotók Magyarországról

Ezek voltak a legkedveltebb fotós összeállításaink 2018-ban

Válogatások a Varázslatos Magyarország fotópályázat képeiből

 

Cikkajánló