Ismét menetrend szerint jár a megújult Mátravasút - képriport

Március 26-án hivatalosan is átadták a Gyöngyösről két vonalon közlekedő, három ütemben korszerűsített kisvasutat. Nemcsak a pályát, hanem a gördülőállományt is modernizálták, így a tervek szerint gyakrabban ki lehet majd próbálni a népszerű gőzmozdony, Gyöngyi által vontatott nosztalgiajáratot.

Szerző:
Farkas Péter
Magyar Természetjáró Szövetség
2024. március 26.

Március 26-án hivatalosan is átadták a Gyöngyösről két vonalon közlekedő, három ütemben korszerűsített kisvasutat. Nemcsak a pályát, hanem a gördülőállományt is modernizálták, így a tervek szerint gyakrabban ki lehet majd próbálni a népszerű gőzmozdony, Gyöngyi által vontatott nosztalgiajáratot.

A Mátravasút 2018-ban kezdődött felújítása technikailag már tavaly befejeződött, de a szerelvények eddig csak tesztüzemben közlekedtek. A sikeres próbaidőszakot követően március 15. óta ismét sűrűbb menetrend lépett hatályba a Gyöngyös központjából induló mindkét vonalon, azaz a Szalajkaház és Mátrafüred felé egyaránt.

Az üzemeltető Egererdő Zrt. állami támogatással, három ütemben korszerűsítette a mátrai kisvasutat.

Elsőként a gyöngyössolymosi ág Lajosházáig érő részét újították fel – azért csak azt, mert az onnan a Szalajkaházig vezető szakasz a többinél később, 2009-ben épült, így nem szorult rá a modernizációra.

Utána a gördülőállomány került sorra: a két dízel-hidraulikus Mk48-as mozdonyt környezetbarát Caterpillar motorokkal szerelték fel, a futómű, a kazánrendszer és a csőrendszer felújításával rendbe hozták Gyöngyit, az 1954-ben készült, közönségkedvencnek számító gőzöst, valamint a személykocsik nagy részét.

Végül a harmadik, tavaly lezárult ütemben a Gyöngyösről Mátrafüredig vezető pályát erősítették meg.

Így összesen mintegy 16 km hosszúságban korszerűsítették a keskeny nyomközű pályát, a korábbi fa talpfákat 21 ezer db beton talpfára, a síneket pedig nagyobb teherbírású változatra cserélve. A munkálatok során több ezer köbméter követ építettek be az ágyazatba, továbbá felújították az átereszeket és hidakat is.

A kisvasút modernizációjától a helyi turizmus fellendülését várják. Az eddig rekordnak számító évben, 2018-ban, 75 ezer kirándulót szállítottak a szerelvények, Révész Máriusz, a Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára a keddi projektzáró rendezvényen ugyanakkor azt mondta, a felújítástól azt remélik, hogy elérhető lesz az évi 100 ezres utaslétszám is.

Mivel tavaly - a csak augusztusban kezdődött - próbaüzem után is 30 ezer fő utazott a Mátravasúton, a cél nem tűnik elérhetetlennek, és ezt szolgálja a március 15-től érvényes, sűrűbb menetrend is.

A Göngyös-Mátrafüred viszonylatban május 1. és november 3. között naponta, Gyöngyös és a Szalajkaház között pedig június 22. és augusztus 31. között csütörtöktől vasárnapig indítják majd az egyébként csak hétvégenként és ünnepnapokon közlekedő járatokat.

A tervek szerint előre meghirdetett napokon havi rendszerességgel ki lehet majd próbálni a gőzvontatású nosztalgiavonatokat is.

Dobre-Kecsmár Csaba, az Egererdő Zrt. vezérigazgatójának elmondása szerint szeretnék felújítani az általuk működtetett két másik, azaz a felsőtárkányi és a szilvásváradi kisvasutat is. Ezek a tervek egyelőre az előkészítő fázisnál tartanak.

A Természetjáró.hu kínálatában térképes nézetben is megtalálható az ország összes kisvasútja, a pálya vonalvezetésével, hasznos információkkal és valamennyi megállóhellyel.






Cikkajánló