MTSZ 110 emléktúra a Burok-völgyben

Tagszervezetünk, a Kancellária SE május 21-én a Burok-völgyben szervezett túrát az MTSZ 110 emléktúrák keretében.

2023. július 12.

Túra időpontja: 2023. május 21. Megtett kilométer összesen 18 km, szintemelkedés max. 250-300 m.

Az alábbiakban Dr. Gál Lívia Anna (minősített túravezető, Túra Veled, Kancellária SE) számol be a túráról.

1913. november 30-án, 110 éve tömörültek szövetségbe a turistasággal foglalkozó hazai egyesületek. Ezt az országos civil szervezetet kezdetben Magyar Turista Szövetségnek, később Magyar Természetbarát Szövetségnek, 2012 óta óta pedig Magyar Természetjáró Szövetségnek nevezzük. A 110 éves évforduló alkalmából az egyesületem révén az a megtisztelő feladat ért, hogy ennek megünnepléseként vezethettem egy emléktúrát.

Így május 21-én a Burok-völgyben szerveztünk egy nem túl rövid, de annál látványosabb túrát. A Keleti-Bakonyban található közel 12 km-es völgy Királyszállás és Bakonykúti között található. Ez a rész gazdag barlangokban és legtöbben a medvehagymáról ismerik. A völgy egykor vadászösvényként funkcionált, sőt még kéktúra is ment erre.

Valóban őserdőben érezheti magát a túrázó, aki erre téved; kidőlt fák között, néhol alatta átmászva, a derékig érő növényzettel (csalánossal) megküzdve érkeztünk mi is a Károlylak vadászházhoz. Utunk során érintettük a Tési-fennsíkot, az Erdei Szentélyt, a Kígyó-völgyben lévő ammonitesz fosszília lenyomatát, a Tűzköves-árkot, Hétházpusztát és az egykori vadászkastélyt, Királyszállást is.

Kellemes meleg, kora nyári időben túrázott 38 fős csapatunk, akik szuperül vették a közel sem átlagos akadályokat. A Kancellária SE tagszervezet és a meghívott egyesületi tag és túravezető Gál Lívia (Túra Veled) közös kooperációja volt a túra. Az egyesületi tagok kora reggel indultak Budapestről külön bérelt busszal a Várpalota/Királyszállás elágazásig. Itt vártam őket és innen indítottuk a túránkat. Gyermekek, fiatalok és középkorúak is szép számmal részt vettek rajta, nagyon jó összhangban túrázott a csapat. A túra 10 órától tartott kb. 15.30-ig. A végére mindenkin kellemes fáradtság lett úrrá. Innen a csapat visszaindult Budapestre a külön busszal.

Azért a Burok-völgyre esett a választásom, mert az MTSZ110 emléktúrának mindenképpen valamilyen különlegesebb helyszínt szerettem volna biztosítani. Olyan kalandos útvonalat, amelyet a tagok közül kevesen ismernek, és örök emlék marad számukra.

Köszönöm a mai lehetőséget, szervezést és segítséget:

• Magyar Természetjáró Szövetség
  • Kancellária SE
  • Kalmár Imre
  • Túra Veled
  • Bodnár László - lighthunter

Egész évben 110

1913 novemberében tömörültek először szövetségbe a turistasággal foglalkozó hazai egyesületek. Idén nemcsak e jeles esemény napján, azaz november 30-án szeretnénk ünnepelni, hanem májustól decemberig a 110 évvel ezelőtti elődök elszántságával, aktívan és közösen. Ezzel a céllal indítjuk útjára az MTSZ 110 emléktúra sorozatot.