Rostok a súlykontrollért!

A Wellness szállók vendégeit általában „terülj-terülj asztalkám” várja, és az éttermek asztalai a legtöbb helyen roskadoznak az ínyenc falatoktól. Egészségünk szempontjából azonban érdemes odafigyelni a megfelelő rostbevitelre is.

Szerző:
Szatmári Zoltán
Fotó:
Oliver Hallmann
rgbstock.com
Vim Kok
Richard Cocks
2013. december 13.

A Wellness szállók vendégeit általában „terülj-terülj asztalkám” várja, és az éttermek asztalai a legtöbb helyen roskadoznak az ínyenc falatoktól. Egészségünk szempontjából azonban érdemes odafigyelni a megfelelő rostbevitelre is.

A rostoknak sokkal több szerepe van, mint gondolnánk
 

A rostoknak számtalan jótékony tulajdonságai vannak szervezetünk egészségére nézve. Érdemes tisztában lenni a rostok jelentőségével, szerepével. Amellett, hogy fontos szerepük van a súlykontrollban és az általános egészségi állapotban, a magas rosttartalmú készítmények segítik a szervezet természetes tisztítási és méregtelenítési folyamatait. Egészségünk érdekében a szakemberek napi 20-25 gramm rost fogyasztását javasolják, így fontos tisztában lenni a kétféle rost hatás-mechanizmusával.

 

ro.jpg

 

Oldódó és nem oldódó rostok
 

Az oldódó és nem oldódó rostok is a kelletlen toxinok eltávolítását segítik elő a szervezetből. Az oldódó rostok (mint ami a gyümölcsökben, babban, zabban, a hüvelyesekben és az olajos magvakban vannak) feloldódnak a vízben és lassan hagyják el az emésztőrendszert. Ahogy a bélfalon keresztüljutnak, úgy működnek, mint egy szivacs, „magukba szívják” a méreganyagokat és megakadályozzák, hogy a vérkeringésbe jussanak. A belekben, főleg a vastagbélben segítenek kisöpörni a nem kívánatos anyagokat.

A nem oldódó rostok (mint ami a zöldségekben, a gabonafélékben, a száraz babban, a teljes kiőrlésű gabonákban és magvakban van) gyakorlatilag érintetlenül átjutnak a bélrendszeren. A bél izmait is erősítik, úgy hogy ellenállást biztosítanak és segítik a perisztaltikus működést (a táplálék továbbítását segítő mozgás a belekben).
 

ro-v.jpg

 

Honnan jutnak a méreganyagok a szervezetünkbe?
 

A méreganyagok beépülése a szervezetbe a külső és belső forrásokból ered. A külső méreganyagok, mint a növényvédő szerek és a szennyezőanyagok a minket körülvevő környezetből jönnek. Bejutnak a földbe, a vízbe és a levegőbe és egészségügyi problémákat okoznak. A belső méreganyagok a napi fiziológiás működés melléktermékei, mint az energiatermelés vagy az emésztés. Ha nem szállítódnak el, akkor a belső méreganyagok a szervek működését zavarhatják és gyengíthetik. Mivel a rost jó „fegyver” a toxinok ellen, így a sok rost létfontosságú a táplálkozásban. A táplálkozási szakemberek szerint 75 % nem oldódó és 25 % oldód rost az ideális arány. Ez lenne az ideális egyensúlyt az ételeinkben. A legjobb módszer ennek az egyensúlynak a megtartásához, ha napi rendszerességgel különböző rostban gazdag ételeket fogyasztunk.

 

ro-rgb.jpg

 

Magas rosttartalmú ételek
 

A hüvelyesek és a finomítatlan gabonák, mint a zab, a barna rizs és a teljeskiörlésű gabonák kiváló forrásai a különböző rostoknak. A gyümölcsökben, - alma, avokádó, narancs, banán grapefruit, bogyós gyümölcsök - található a legtöbb rost. A spenót, az endiva, a brokkoli, a répa és a karfiol is magas rosttartalommal „büszkélkedhet”.
 

Cikkajánló