UTAZZUNK BIZTONSÁGOSAN - A TÉLI ABRONCSOK FONTOSSÁGA

Amikor a levegő hőmérséklete tartósan + 7 CËš alá csökken, fokozottan ajánlott autónk nyári abroncsait télire váltani. Cikkünkben olvashattok általános infókat, megtaláljátok az európai országokban érvényes téli gumi használatra vonatkozó rendeleteket, előírásokat, valamint a 2012 november 1-től életbe lépő új gumiabroncsok matricázásáról.
 

2012. december 4.

Amikor a levegő hőmérséklete tartósan + 7 CËš alá csökken, fokozottan ajánlott autónk nyári abroncsait télire váltani. Cikkünkben olvashattok általános infókat, megtaláljátok az európai országokban érvényes téli gumi használatra vonatkozó rendeleteket, előírásokat, valamint a 2012 november 1-től életbe lépő új gumiabroncsok matricázásáról.
 

Ezek a gumiabroncsok a speciális szilika-gumi keveréküknek köszönhetően a hidegben sem keményednek meg, ezáltal jóval nagyobb tapadást biztosítanak. Mély, minimum 4mm magas profiljuknak, valamint sűrűbb bemetszésüknek köszönhetően pedig a latyakot, havat jobban elvezetik, ezzel jobb irányíthatóságot és fékezést nyújtanak.

 

Ugrás:

 

winter-tires-snow_j.jpg

 


Nagyon fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli gumi!

Ha csak a hajtott kerekekre szereltetünk, akkor az első kerék hajtású autóknál az autó hátulja lesz kiszámíthatatlan, ha pedig hátsókerék hajtású autóról van szó, akkor pedig a kormányozhatóság csökken jelentős mértékben.

 

Ne kockáztass!

A hideg időjárás beköszöntével még száraz úton is megnő, de hóban, fagyban nyári gumival többszörös is lehet a fékút a téli abroncshoz képest!

 

winter3_j.jpg


Téli gumi használat helyzete itthon és a szomszédos országokban:

Magyarország

Egyelőre hazánkban nincs kötelező előírás a váltásra, ennek ellenére fokozottan ajánlott cserélni és nem csak magunk, de utazó társaink biztonságára is figyelni!

 

Románia

November 1. és március 31. között kötelező a téligumik használata. Aki bizonyíthatóan a téligumik hiánya miatt okoz balesetet vagy forgalmi akadályt, az a kártérítésen és a mentési költségeken túl 400-2000 lej büntetésre számíthat, továbbá a biztosító is elutasíthatja a kárigényét.

 

Szlovénia

November 15. és március 15. között kötelező a téligumi használata, melyből azonban elég kettő is. 5cm-nél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik.

 

Szlovákia

Szgk. esetében nincs dátumhoz kötve, viszont ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor Szlovákiában kötelező mind a négy keréken legalább 4mm profilmélységű téligumi használata. A büntetési tétel 60€.

 

Szerbia

November 1. és április 1 között, ha az időjárási viszonyok indokolják, kötelező a téligumi vagy a hólánc használata.

 

Horvátország

Jeges útviszonyok vagy 5cm-nél nagyobb hó esetén kötelező az autóban hóláncot tartani. Téli útviszonyok között kötelező legalább a hajtott tengelyen a téli vagy négyévszakos gumiabroncsok használata. Lika és Gorki Kotar körzetében kötelező a hólánc használata.

 

Csehország

November 1. és április 30. között a 3,5 tonna össztömegnél nagyobb járművek esetén, legalább a hajtott tengelyen, legalább 6mm profilmélységű téligumi használata kötelező azokon az útszakaszokon, ahol ezt táblák jelzik. A hólánc használatát szintén táblák jelzik.

 

Ausztria

November 1. és április 15. között, szgk. és 3,5 tonna megengedett össztömegnél nem nehezebb teherautók esetén, télies útviszonyok esetén kötelező vagy minden keréken legalább 4mm profilmélységű téligumi vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata. Hóláncot azonban csak abban az esetben szabad használni, ha az úttestet összefüggő hó- vagy jégréteg borítja és a hólánc nem károsítja az útburkolatot. A rendelet megszegői 35€-tól 5000€-ig terjedő büntetésre számíthatnak.

 

Ukrajna

A téli gumi nem kötelező, viszont a hólánc vagy szöges gumi használata nagyon hidegben és indokolt esetben elfogadott.

 

 

 

Távolabbi országok előírásai a téli gumi használatára:

Németország

Hóval borított jeges utakon általában előírják a téli, vagy legalább a négyévszakos gumit, de Németországban nem kötelező a téli gumi használata. A közlekedési szabályzatban, akárcsak a magyar KRESZ-ben, a következő áll: a gépjárművek felszereltségének meg kell felelnie az időjárási viszonyoknak. Vagyis: minden vezető köteles olyan abronccsal útra kelni, amely biztonságos. Téli útviszonyoknál ez akár egy jó nyári gumit, vagy négyévszakos gumit is jelenthet, ha a sofőr biztonságosan tud vele közlekedni - állítja a német közlekedési miniszter. Akinek azonban a kerekein lévő abroncsokat a német rendőrök alkalmatlannak minősítik, 30 eurós bírságra számíthat. Ahol a hólánc használatára figyelmeztető tábla kint van, ott a sebességhatár is maximum 50km/h.

 

Olaszország

Itt néhány kivételtől eltekintve az időjárástól függ, hogy szükséges-e hólánc vagy téli gumi. A sípályákhoz vezető hegyi utakra viszont gyakran előírás a síszenon alatt a téli gumi használata. A hólánc megléte is előírás lehet, így az mindenképpen ajánlott.
Néhány tartomány egyedi előírásai:

  • Az Aosta-völgyben október 15 és április 15 között kötelező a téli gumi használata és a hólánc autóban tartása.
  • A lombardiai régióban november 1 és március 31 között kötelező a téli gumi használata vagy a hólánc megléte. A szabályt megszegők 78 Eurós bírságra számíthatnak, és a hatóság megtilthatja az út folytatását a nem megfelelően felszerelt járművekkel.

 

Franciaország

A hegyi útakon és télies időjárási körülmények között előírás a téli gumi és a hólánc használata. Általában ezt táblával jelzik is az adott útszakasz előtt! Különlegesség: a hóláncot a kötelező tartozékok közé sorolják és a táblával jelzett szakaszokon használata kötelező.

 

Svájc

A téli gumi témában Svájc nem ismer kompromisszumot. Aki nem megfelelő gumik miatt akadályozza a közlekedést, magas bírságra számíthat. Ha valaki pedig nyári gumival, havas, jeges úton balesetet okoz őrizetbe vételre is számíthat. A hólánc használatára táblák figyelmeztetnek.

 

Luxemburg

Tilos a vegyes gumik használata (vagyis elöl téli, hátul nyári, illetve fordítva). A téli gumi használata nem kötelező, de ajánlott. Hólánc csak hóval / jéggel borított utakon kötelező.

 

Belgium / Hollandia

Hólánc csak hóval / jéggel borított útszakaszokon kötelező. A téli gumi nem előírás.

 

Svédország / Norvégia

Kötelező a téli gumi és a hólánc használata általában december 1 és március 31.-e között, de indokolt esetben ettől eltérhetnek. A téli gumin a 3mm minimális profilmélységnek meg kell lenni még pótkocsikon és utánfutókon is.

 

Az Európai országok közül Norvégiában írják elő a leghosszabb ideig a téli gumik használatát, amely október 16.-tól április 30.-ig kötelező! Szükség esetén és a táblával jelzett útszakaszokon a hólánc használata is kötelező!

 

Ezekben az országokban a szöges gumik használata nem csak megengedett, hanem kifejezetten ajánlott!

 

Finnország

December 1-je és március 1-je között minden autón téli guminak kell lenni, amelynek a profilmélysége minimum 3mm! A hólánc használata szükség esetén a havas és jeges utakon minden időszakban megengedett!

 

Lettország

December 1-je és március 1-je között minden autón téli guminak kell lennie. Szükség esetén szabad hóláncot használni!

 

 

Litvánia

November 1-je és április 1-je között minden autón téli guminak kell lennie. A hóval és jéggel borított útszakaszokon hóláncot kell használni!

 

 

Liechtenstein

A téli gumi általában nem kötelező de időjárástól függően elrendelhetik! A hólánc kötelező használatát szintén a kialakult helyzettől függően elrendelhetik.

 

 

Bulgária

A hólánc csak a táblával jelzett útszakaszokon kötelező. Téli gumi nem előírás

 

 

Ciprus

A hegyi utakon a téli időszakban a hólánc használata megengedett. Téli gumi nem előírás.

 

 

Görögország

A hóláncot a havas, jeges utakon kell használni. Téli gumi nem előírás.

 

 

Dánia

A hólánc a hóval és jéggel borított útszakaszokon kötelező. A téli gumi nem előírás, de ajánlott!

 

 

Észtország

A hólánc használata a havas és jegest útszakaszokon kötelező. A téli gumi december 1.-től március 1.-ig kötelező, de ezeket az időpontokat indok esetén kitolhatják! Az előírás szerint a téli gumi profilmélységének minimum 3mm-nek kell lenni!

 

 

Írország / Izland

A hólánc használata nem kötelező, de indokolt esetben mgengedett. Téli gumi nem előírás.

 

 

Lengyelország

A hóláncot a havas, jeges utakon kell használni. Téli gumi nem előírás de ajánlott!

 

 

Nagy-Brittannia

A téli gumi nem kötelező, viszont a hóláncot a hóval, jéggel borított utakon ajánlott használni.

 

 

Albánia

Albánia nagy részén kötelező a hólánc november 1. és április 30. között a jármű összes meghajtott tengelyének kerekeire. Aki nem tartja be az előírásokat, azok kb.: 200 USD-nak megfellő összegű bírságra számíthat, amelyet a helyszínen kell megfizetni.

 

 

Macedónia

A téli gumi november 15.-től március 15.-ig kötelező. A hólánc használata megengedett, ha szükséges.

 

 

Málta

Sem a téli gumi, sem a hólánc használata nincs szabályozva, azonban a téli gumi használata ajánlott!

 

 

Montenegró

A téli gumi nem kötelező, a hólánc használata szükség esetén engedélyezett.

 

 

Oroszország

Nincs szabályozás sem a téli gumira, sem a hóláncra, viszont mindkettő megléte ajánlott!

 

 

Portugália

A téli gumi nem kötelező, a hóláncot csak hóval, jéggel borított utakon kell használni.

 

 

Spanyolország

A téli gumi nem kötelező, a hóláncot csak hóval, jéggel borított utakon kell használni.

 

Törökország

A téli gumi nem kötelező, a hóláncot csak hóval, jéggel borított utakon kell használni.

 

 

 

Új címkék az abroncsokon:

November elsejétől a lakások és különböző háztartási gépek energiafelhasználását jelző címkékhez hasonlók segítik a vásárlókat a gumiabroncsok kiválasztásában. Ez a címke viszont a gumiabroncs takarékosságát, tapadását és zaját jelzi majd betűvel és színkódokkal. Az objektív összehasonlítást lehetővé tevő rendszer megalkotására elsősorban azért volt szükség, mivel a mai abroncsok tulajdonságait már nem lehet ránézésre megállapítani. Arról nem is beszélve, hogy az unió nem titkolt céljai között szerepel, hogy energiatakarékosabbá tegye a közúti közlekedést is.

 

 

"A címkézésre azért van szükség, mert a modern gumiabroncsokról ránézésre vagy tapintásra az átlagos autós nagyon keveset tud megállapítani, így nehezen is tud eligazodni a többtucat gyártó számtalan terméke között. Az új abroncs kiválasztásában segíthet az abroncscímke, amit mindenképpen érdemes keresni gumiabroncs-vásárláskor. Ugyanakkor fontos, hogy az autósok a legmegfelelőbb téli gumiabroncsok vásárlásakor forduljanak más információs forrásokhoz, így az ADAC intézet és autós magazinok tesztjeit is nézzék át, és kérjék ki a gumiabroncs szerviz munkatársának szakmai véleményét is, mert a címkézés a téli gumiabroncs választásban nem segít. A szakértők egyöntetűen óva intenek az ismeretlen, ázsiai eredetű gumiabroncsok használatától, még akkor is, ha szerepel rajtuk EU abroncscímke" - írja Morenth Péter, a Magyar Gumiabroncs Szövetség ügyvezető elnöke.

 

Az objektív összehasonlítási rendszer alapvető döntési lehetőséget biztosít a vásárlók számára, akik így nem csak fogyasztóvédelmi, hanem a hatékonyság szempontjából is jó döntést tudnak hozni.

 

A rendelet ugyanakkor nem vonatkozik a következőkre:

  • újrafutózott gumiabroncsokra;
  • professzionális terepjáró-gumiabroncsokra;
  • az első alkalommal 1990. október 1-je előtt nyilvántartásba vett gépjárművekre történő felszerelésre szánt gumiabroncsokra;
  • T típusú, ideiglenes használatra szánt tartalék gumiabroncsokra;
  • azokra a gumiabroncsokra, amelyek sebességhatára kevesebb mint 80 km/h;
  • azokra a gumiabroncsokra, amelyeknek névleges kerékpántátmérője nem haladja meg a 254 mm-t, vagy pedig legalább 635 mm a névleges kerékpántátmérőjük;
  • a vontatási tulajdonságaik javítása érdekében kiegészítő eszközökkel felszerelt gumiabroncsokra, például a fogazott gumiabroncsokra.

 

Hogyan értelmezd a gumiabroncs címkén található információkat?

1. Üzemanyag-hatékonyság

Az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a széndioxid-kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési ellenállással, mely a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatosan fennálló ellenálló hatás. A legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell.

 

A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20 százalékát teszi ki, ezért fontos törekvés az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése. A címkén a gördülési ellenállás mérése által meghatározott üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az A a legjobb, a G pedig a leggazdaságtalanabb eredményt jelenti. Az értelmezést színek is segítik: a kedvezőbb tulajdonságokat jelző zöldektől a szabályozás hatályba lépése után már nem is engedélyezett pirosig. Számítások szerint a legjobb és a legrosszabb kategória között egy év alatt 80 liternyi üzemanyag is lehet a megtakarítás. A jelenlegi üzemanyagárak mellett ez pedig nem kevés - 35-40 ezer forint.

 

2. Fékút nedves úton

A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legnagyobb súllyal bíró biztonsági paramétere; a címkén látható információ ezen belül is a fékútra vonatkozik. Az osztályozás A-tól F-ig történhet, ahol A a legjobb, F pedig a legrosszabb. (A G-t itt nem használják, és a rendelet hatályba lépését követően F osztályú termék sem hozható forgalomba.) Az egyes kategóriák közti különbségek 3 métertől 6 méterig terjednek, a jármű 80 km/óra sebességről történő lefékezésekor. Az A és F kategóriába tartozó termékek fékútja közti különbség több, mint 18 méter is lehet.

 

3. Gördülési zaj

A közúti forgalom zajának (amely nemcsak kellemetlen, hanem az egészséget is károsítja) egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben (dB) tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik; minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs. A rendelkezés szerint 3 besorolási osztály létezik:

  • 1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték
  • 2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak
  • 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak
Cikkajánló