Túrapraktika
Ne engedd el magad! – Egy híján tíz gondolat világjárvány idejére
(Írta: Nagy Loránd István)
Kegyetlenül nehéz elvonatkoztatni attól, hogy egy szabad szemmel láthatatlan ellenség fenekestül felforgatta és veszélybe sodorta az életünket. Az új koronavírussal úgy vívjuk a harcunkat, hogy egyelőre nincsen valódi fegyverünk a kórokozóval szemben, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy küzdelmünk kudarcra lenne ítélve. Otthon maradás, társadalmi távolságtartás, alapos kézmosás – stratégiánk főpillérei. Hogy mikorra lesz vége, senki sem tudja. Tiszta fejjel, töretlen élni akarással, a közös sikerbe vetett rendíthetetlen bizalommal kell helytállnunk nap mint nap, de erre kizárólag akkor leszünk képesek, ha mind fizikálisan, mind mentálisan rendben tartjuk magunkat. Alternatív Túrapraktika rovatunkkal mi most ebben próbálunk segíteni.

Messzelátó
Görbeország tetején – Körpanoráma a Tepke kilátójából
(Írta: Gulyás Attila)
Palócföld egyik legemblematikusabb részét, Hollókő tágabb vidékét Mikszáth Kálmán tollából Görbeországként ismerhettük meg: a névadást a dombok és az utak végtelennek tűnő, girbegurba hullámai ihlették. Ebből a valóban látványos tájból szó szerint is kiemelkedik a Központi-Cserhát mintegy 5 km hosszan elnyúló keleti gerince, amelyen a környék legmagasabb csúcsait találjuk. Közülük a Purga (575 m) van a legközelebb a felhőkhöz, kilátó azonban nem itt, hanem a szomszédos Tepkén (567 m) épült, ahonnan a hegy meredekebb oldalai miatt jobban belátni az alattunk elterülő két völgybe.

A Hónap Turistaháza
Tíz plusz egy favorit – Rendhagyó szálláskörkép
(Írta: Nagy Loránd István)
Öt éve fut magazinunkban a Hónap Turistaháza rovat, amelyben hónapról hónapra olyan turista-, kulcsos- és menedékházakat mutatunk be, amelyeknek megítélésünk szerint ott a helye minden hazai természetjáró bakancslistáján. Márciusban azonban történt valami, amire nem voltunk felkészülve. Egy alattomos járvány kényszerítette térdre a világot, életünk pedig megváltozott. Felelős gondolkodású magánemberekként, újságírókként, fotósokként és szerkesztőkként úgy döntöttünk: a szálláshely-látogatást átmenetileg felfüggesztjük, de a rovatot nem hagyjuk veszni. Szubjektív összeállítás következik szerkesztőségi csapatunk kedvenceiből. Maradjatok otthon! A természet megvár.

Tudástár
A klímaváltozás a kullancsokra is hatással van
(Írta: Tóth Judit)
1855 óta az elmúlt tél volt a legmelegebb Európában. A megszokottnál jóval enyhébb időjárás az élővilágra, köztük a kullancsokra is hatással van, legyenek azok nálunk őshonos vagy épp távoli tájakról behurcolt fajok.

Ti Írtátok
A Nagy-Kevély szokatlan meghódítása
(Írta: Bába Imre)
A fővároshoz közeli, igen népszerű hegyet ezúttal Pomáz felől közelítjük meg, sokáig elkerülve így a forgalmasabb túraútvonalakat. Kőfejtőn, fennsíkon és egykori szánkópályán vezet át az utunk.

Két Keréken
Hullámvasutazás a Göcsejben
(Írta: Abelovszky Tamás)
A Zalaegerszeg környéki dombok kis forgalmú útjaikkal még akkor is bringázásra csábítanak, ha biztosak lehetünk abban, hogy nem ússzuk meg a túrát hosszabb-rövidebb emelkedők nélkül. A lankás táj „sok kicsi sokra megy” alapon dolgoztatja meg a lábizmokat, de ugyanez igaz a látnivalók többségére is: sok apróság áll össze egy nagy egésszé.

Mesél a Térkép
Árulkodó földrajzi nevek a Börzsönyben
(Írta: Lánczi Péter)
Jó pár éve járom a számomra megunhatatlan Börzsönyt, de még most sem mondhatnám, hogy úgy ismerem, mint a tenyeremet. E táj iránti lelkesedésem szinte mindenre kiterjed, legyen szó geológiai érdekességekről, növényritkaságokról vagy állatokról, illetve bármiről, de mind közül talán a helytörténet az, ami a leginkább az érdeklődésem fókuszában áll. Aki természetjáróként hasonló lelkesedéssel van a felfedezések iránt, az pontosan tudja, hogy az első kíváncsi lépéseket egy végeláthatatlan vándorút követi, amelynek legfontosabb eszköze a térkép, de nem csupán navigációs segédeszközként.

Kéktúra
Kéktúrázás egy nyolcévessel
(Írta: Hidvégi Brigitta)
Kecskés Tímea háromgyerekes anyuka, és hetedik éve járja az Országos Kéktúrát. Terepfutással kezdte, tavaly óta pedig gyalogosan túrázik a nyolcéves kisfiával, Csongorral. Most beavatott minket abba, mi mindent visznek magukkal egy kiruccanásra, hogyan lehet motiválni egy nyolcévest, és hasznos tippeket is elárult azok számára, akik most vágnának bele gyerekkel a kéktúrázásba.

Tudástár
Balaton – Nem feszített víztükrű medence, hanem egy élő rendszer
(Írta: Tóth Judit)
Egy lángos- és naptejillattal körbelengett strandon ülve ritkán gondolunk állatoknak és növényeknek otthont adó élőhelyként a Balatonra. Pedig a tónak létezik egy kevésbé látható, ember nélküli élete is – sokszínű élővilággal és sajnos megannyi problémával. Utánajártunk, hogy van most Balaton.

Zöldhullám
Májusi pereszke – Szent György gombája
(Írta: Nagy Loránd István)
Április közepétől június elejéig, ritkábban akár ősszel is találkozhatunk a pereszkefélék családjának egyik ízletes, hazánkban gyakori képviselőjével, ha lomberdőkben, réteken vagy legelőkön járunk. A májusi pereszke közepes termetű termőtestei magányosan vagy seregesen, esetenként látványos boszorkánykörökben jelennek meg.