MAGYAR TERMÉSZETJÁRÓ SZÖVETSÉG weboldalaiTermészetjáróGerecse 50KéktúraGalyacentrumGalyakilátó

2017.09.23. 09:00,   Szöveg: Tóth Judit,   Fotó: Gulyás Attila, 123rf.hu,

Így tekerhetsz az erdőben legálisan

Ha valaki terepen szeretne bringázni, azt Magyarországon elméletileg nem teheti meg akárhol. Ezt sokan nem tudják, de sokan azok közül sem tarják be, akik tudják. Utánajártunk a szabályoknak. 

Fotó: Gulyás Attila

 

A terepbringázást alapvetően két törvény szabályozza: az erdőtörvény (2009. évi XXXVII. törvény az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról), valamint az előzőnél jóval szigorúbb természetvédelmi törvény (1996. évi LIII. törvény a természet védelméről). Az erdőtörvény kimondja, hogy az állami és a helyi önkormányzati tulajdonú erdőkben lehet kerékpározni, de feltételekkel. Bringázni többek között a megfelelő jelzésekkel ellátott turistautakon lehet, másrészt az erdészeti feltáróhálózat részein (útjain), kivéve az olyan időszakokat, amikor éppen valamilyen korlátozás van érvényben az adott területen. Védett természeti területen ezeket a szabályokat felülírja a természetvédelmi törvény: járművel (e törvény értelmében a kerékpár értelemszerűen az) csak az arra kijelölt utakon szabad közlekedni. Fokozottan védett természeti területeken a kijelölt turistautak (bringások esetében a kijelölt kerékpárutak) elhagyása tilos.

 

Súlyos bírság is lehet az illegális kitérőkből

 

Az erdőtörvény szerint kijelölt turistautakat akkor lehet kerékpárral is használni, ha az együttes használat lehetősége jelezve van, vagyis a kis kerékpáros piktogram is ott virít a fán a turistaút jelzése mellett.
Ha valaki például olyan jelzett gyalogtúraösvényen teker, ahol nincs külön kerékpárosokra is vonatkozó jelzés, az jó, ha tudja, tilosban jár, és elméletileg szabálysértési bírsággal sújtható. Más kérdés, hogy mindezért ritkán szoktak büntetni. Hisz vajon melyik nemzetipark-igazgatóságnak, erdészetnek vagy önkormányzatnak van arra kapacitása, hogy minden útra őröket állítson? Akinek azonban nincs szerencséje, és illegális utakon bringázva például fokozottan védett növényeket tipor el, még akkor is, ha akaratán kívül is tette ezt, az szankciókra számíthat. Az illegális pályák építése pedig, mondanunk sem kell, szintén törvénybe ütköző cselekmény.

 

Fotó: Gulyás Attila

 

A Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság működési területén az illegális utakon járó biciklisek leginkább a hegyvidéki területek sziklagyepjeiben és lejtőgyepjeiben, valamint a bokorerdőkben okoznak károkat, ahol sok védett faj él, mondta el Novák Adrián tájegységvezető. „A sekély, sziklás talaj nagyon könnyen erodálódik, az ilyen kikerekezett nyomvonalak évtizedekig fennmaradnak, a használat folytán egyre szélesednek. Ez a probléma elsősorban a Budai-hegyek, a Pilis és a Visegrádi-hegység területén jellemző, például a Budaörsi-kopárok, a Tarnai-pihenő vagy a Vadálló-kövek térségében. A leginkább érintett területek Budapesten találhatók: Normafa, Széchenyi-hegy, Hárs-hegy, Hármashatár-hegy.”

 

Fotó: Gulyás Attila

 

Jó, hogy van, csak nem elég technikás

 

Hegyikerékpárosokkal beszélgetve egyesek azt mondták, hogy a kijelölt kerékpárutakkal sokszor az a gond, hogy egy gyakorlottabb bringás számára nem jelentenek kihívást. Ezért mindig vannak olyanok, akik inkább a technikásabb, izgalmasabb terepen haladó, egynyomos turistautakat választják. Beszélgetőtársam szerint azonban ez csak felesleges feszültséget kelt a gyalogtúrázók és a hegyikerékpárosok között. Szerinte megoldás lehetne, ha a korlátozásokat időlegesen feloldanák, és a hétköznapokon, amikor kevés gyalogtúrázó van az erdőben, lehetne használni az egynyomos ösvényeket is. Van, aki jó megoldásnak tartaná a Svájcban használt kerékpároskolompok bevezetését is, amelyekkel jelentősen csökkenthető a balesetveszély, hiszen a bringás közeledése már messziről hallható.

 

Fotó: 123rf.hu

 

Honnan lehet informálódni?

 

A jelzett kerékpárutakról elméletileg az illetékes erdőgazdálkodó (erdőgazdaság) honlapján lehet tájékozódni. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy van, ahol tényleg találni hasznos infókat, illetve van, ahol nem.
Hogy egy-két pozitív példát kiemeljünk: az Ipoly Erdő Zrt. honlapján például részletes tájékoztatás kaphatnak az érdeklődők arról, hogy a Börzsönyben hol és pontosan mely útvonalakon lehet kerékpározni. A hegységet 65 km hosszúságú jelzett kerékpárútvonal szeli át. A honlapon térképek sajnos nincsenek, de a túrák részletes leírását, illetve azoknak az erdészeti utaknak a listáját, amelyek minőségük miatt bringázásra alkalmatlanok, megtalálhatjuk. A Pilisi Parkerdő Zrt. által nemrégiben átadott Pilis Bike útvonalaknak köszönhetően már közel 600 kilométernyi jelzett túraútvonal (átfedésekkel) várja a kerékpárosokat a Pilisben, a Visegrádi- és a Budai-hegységben is. Az útvonalakról részletes tájékoztatást találunk a honlapon. A Bükkben 350 kilométer jelölt útvonalat találnak a bringások, de például a Karancs–Medves-vidéken is van egy 63 kilométeres túraútvonal, a „Medvés Kör”, amely 1413 méternyi szintkülönbséget tartogat. A Bakonyban szintén találhatunk néhány jelzett túraútvonalat, például Eplényben, a Kab-hegy környékén és Várpalota térségében.

 

Fotó: Gulyás Attila

 

A gravitáció lovagjai

 

A downhillesek külön csoportot képviselnek a terepbringások között, és talán ők a legkevésbé népszerűek a gyalogtúrázók körében. A kirándulók ugyanis úgy érzik, a hegyoldalakon nagy sebességgel leszáguldó biciklisek komolyan veszélyeztetik az ő testi épségüket is. Ugyanakkor természetvédelmi szempontból is a downhillezés a legproblémásabb, mivel a biciklisek által kialakított ösvényeken, illegális útvonalakon kipusztul a növényzet, és megindul a talajerózió.

 

Fotó: 123rf.hu

 

Az egyik legzajosabb konfliktus a Normafa rehabilitációja kapcsán alakult ki. A projekt részeként ugyanis tervben van egy kijelölt pálya kialakítása a downhillesek részére. Az egyelőre azonban még nem dőlt el, hogy ez a már most is használt ösvények legálissá tétele lesz, vagy egy teljesen új területet jelölnek majd ki. Mikó Gergely, a Hegyvidéki Önkormányzat munkatársa ezzel kapcsolatban elmondta, hogy mindenképpen szeretnének egy kijelölt pályát kialakítani, de lehetőleg távolabb a turisták által sűrűn látogatott területektől. „Ehhez persze fontos lenne a libegő átalakítása is, hogy az a kerékpárok szállítására is alkalmassá váljon. Jelenleg a fiatalok a fogaskerekűn szállítják a bicikliket, ami szintén komoly konfliktusforrás.” Az országban működik néhány legális downhillpálya, például Eplényben, ahol májustól augusztus végéig használhatók a pályák, és felvonóval lehet feljutni a startpontra. A Mátrában egy 7 kilométeres pálya várja a gravitáció lovagjait. A Kékestetőtől Mátrafüredig tartó pálya átlagos szélessége 2–4 méter, és 600 méteres szintkülönbséggel kell megküzdenie annak, aki itt leszáguld. A Soproni-parkerdőben 2013-ban alakítottak ki egy 11 kilométeres pályát. A Lövér kempingtől induló útvonal szintkülönbsége 300 méter.

 

Fotó: 123rf.hu

 

Tetemes összeget is fizethet a rajtakapott bringás
Védett természeti területen az illegális utakon kerékpározókkal szemben a természetvédelmi őr intézkedhet, bírságot szabhat ki, illetve eljárást indíthat. Az erdészek az illetékes hatósági személy érkezéséig feltartóztathatják a szabálytalankodókat. Olykor kampányszerű akciókat is szerveznek, ilyenkor fokozott ellenőrzésre lehet számítani az erdei utakon, és az erdészek természetvédelmi őrökkel és rendőrökkel együttműködve, közösen próbálják felhívni a problémára a figyelmet.
A Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság természetvédelmi őrei évente több ellenőrzést is tartanak a downhillezés, illetve a fokozottan védett területeken terepkerékpározók miatt. A megállítottakkal szemben – a jogszabályi feltételek fennállása esetén – elsősorban helyszíni bírságot szabnak ki, amelynek összege 5 és 50 ezer forint között mozoghat. Ha valaki védett, fokozottan védett növényt vagy állatot károsít, pusztít el, akkor közigazgatási eljárás indulhat ellene, amelyet a természetvédelmi hatóság folytat le. A természetvédelmi bírság megállapítása során számos körülményt mérlegelnek, de a bírság összege akár több százezer forint is lehet.
 

A cikk megjelent a Turista Magazin 2017. márciusi számában.

 

Kapcsolódó cikkeink:

A hétvégén majd felmegyünk a hegyekbe...

Tókerülés extrákkal

Paloznakon érdemes bringára pattani





HOZZÁSZÓLÁSOK

Hozzászóláshoz jelentkezz be!


Eddig hozzáfűzött kommentek (2):
TourPista 2017.10.19. 11:35
Ez az erdei biciklizés tiltás egy akkora butaság! Pár hónapja gyalogtúráztam valahol, ahol a kijelölt turistautak hosszú kilométereken keresztül széles erdei utakon vezettek, illetve néha a túrázót bevitte a jelzés kisebb ösvényekre, de az út ment tovább néha újra kivitt oda a jelzés, mindegy, szóval az út valahova vezetett. Ezek olyan utak voltak, ahol mezőgazdasági gépekkel közlekedtek. Általában egy árva fűszál sem volt rajtuk, úgy ki voltak koptatva a járművek által, sőt néhol kavics volt leszórva út gyanánt. Mégis, ki volt írva, hogy "kerékpározni TILOS", sok táblán, sok helyen. Egyszerűen érthetetlen, hogy miért, hiszen mi kárt okozhat mondjuk egy négytagú család, ha szombaton biciklizik ott egyet?! Egy szem traktorral találkoztam ott a túra során, még csak valami nagy munkát sem akadályozna néhány bringás. Azért is volt különösen idegesítő a tiltó tábla annak ellenére, hogy gyalog voltam, Mert olyan hosszú távok voltak a települések között, és a turistajelzések annyira nem gyalogosbarát helyeken vittek, hogy végig arra gondoltam, bárcsak bringával mentünk volna, vagy hogy legközelebb ide bringával is eljövünk. Erre jöttek a tiltó táblák... Kiábrándító volt. Azokon az ösvényeken, ahol csak néhány gyalogos fér el egymás mellett és a meredekség miatt is nehéz terep, teljesen rendben van, ha kitiltják a bringát. Mert ha még el is fér az ösvényen a bringás, ha jön szembe valaki, már ki kell térni, és megtörténik a növénytaposás, szóval itt aláírom, hogy ne bringázzunk. De ahol direkt utakat csináltak mezőgazdasági és erdészeti járműveknek, ott miért ne lehetne biciklivel is végigmenni? Megnéztem azon a környéken is voltak jelzett bicikliutak, de rövidek is voltak, meg teljesen másfele mentek, mint ami a mi úti célunk volt. Nettó hülyeség ez a korlátozás.
DasBoot 2017.09.25. 20:05
Szép napot, Mindenkinek! Sajnos a magyar kultúra itt is szánalmas. Emlékeznek a Mountain Bike Action Hungary című zseniális havilapra? Abban Dave Ericson-ék foglalkoztak az erdei etikával, valamint a más országok erdei, kiépített, hivatalos ösvényekkel (persze mással is). Pl. gyalogos turistákat óvatosan, lassítva kell megközelíteni. Hja, köszönni kell Nekik és kellemes túrázást kívánni. Üdv.: Joe
Közösségi oldalak
PROGRAMOK
2017. október
H K Sze Cs P Szo V
01
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23
24
2526272829
3031
program
korlátozás
A hónap fotója
2017. október
Fábián László:
Menedékház az Alacsony-Tátrában
36. GERECSE 50
Így látták az idei Gerecse teljesítménytúrák résztvevői ezt a borongós, kissé hűvös, húsvét...