MAGYAR TERMÉSZETJÁRÓ SZÖVETSÉG weboldalaiTermészetjáróGerecse 50KéktúraGalyacentrumGalyakilátó

2017.10.11. 15:52,   Szöveg: Gulyás Attila,   Fotó: Gulyás Attila

Transzbörzsönyi zakatolás panorámákkal

A másfél éve teljes kapacitással működő, Börzsönyt átszelő erdei vasút körül elterülő hegyvidéket sokan tartják az ország egyik legszebb tájának. Könnyű túratippek következnek az erdei vasút nyitvatartásából hátralévő, legszínesebb három hétvégére.

A Börzsöny kevésbé ismert, Budapesttől távolabbi felében a 21. század beköszönte eleinte nem sok nyomot hagyott maga mögött. Az erre járó kirándulók a 2000. évben is kályhafüstillatú, álmodó falvakat találtak a sárga Ikarus harmonikaajtaján kilépve, az utolsó házaktól pedig hosszú túrák vezettek a természet szívébe. És az idejárók éppen így szerették a helyet.


A legizgalmasabb 15 év

 

Fiatalok egy kis csoportja 2000 tavaszán indította be újra Kemencén az egykori erdei vasút évek óta garázsban álló mozdonyát, hogy aztán a nyáron már az újraindított múzeumvasút első kisvasúti napját ünnepeljék – az akkor még alig 1400 méter hosszan járhatóvá tett pályán. Közben néhány völggyel arrébb, a Nagybörzsöny határában szintén évek óta rozsdásodó pálya is műemléki védelmet kapott, mint az ország utolsóként fennmaradt, csúcsfordítókkal épült hegyi vasútja.

 

Kisirtáspuszta, a híres csúcsfordítópár alsó állomása, ahol az elmúlt ötven évben csak a háttérben megbúvó kulcsosház változott – az viszont meglehetősen sokat

 
A műemléki védelem és a vele járó médiaérdeklődés hatására felgyorsultak az események: az alapvető felújítási munkákat 2002-re befejezték, és a helybéliek összefogásával 15 éve itt is újraindulhatott a vasúti közlekedés. A helyreállítási munkák lendülete Nagybörzsönytől Nagyirtáspusztáig tartott, ami az eredeti, Nagybörzsöny-Szob vasútvonal északi harmadát jelenti.

 

Hegymászás súcsfordítókkal
Túl meredek az emelkedő? Szerencsére a vasúti pálya összehajtható! A párosával egymást követő csúcsfordítókon a vonatok irányváltásokkal a legmagasabb hegyoldalra is felkapaszkodhatnak. Az egykor általánosan elterjedt megoldást párosával építve, és akár sokszor megismételve alkalmazták. Utolsó működő hazai példája, a Nagybörzsönyi Erdei Vasút kisirtási és tolmács-hegyi csúcsfordítópárja 2000 óta ipari műemlék. A vasúti pályának adott „Z” alakja a vasút emblémájában is visszaköszön.
  

 

 

Bár az építőanyagok egy része már az újraindulás évében is Nagyirtáspusztán várta a beépítést Márianosztra felé, végül itt, a vízválasztón létesült ideiglenes végállomás, ami akkori formájában bő tíz évig látta el funkcióját. 2015-re aztán a korábban visszaépült Szob-Márianosztra vasúthoz csatlakozva az Ipoly Erdő Zrt. befejezte a vasút középső szakaszának újjáépítését, az egykori transzbörzsönyi vasút újjászületett.

 

Megemlékezés keresztszenteléssel a vasút 15. kisvasúti napján


Október 7-én a kisvasút napja az újraindulás 15. évfordulójának jegyében telt, megemlékezve a vasútvonal eddigi 109 évéről is. A nagybörzsönyi ünnepségről a meghívott vendégek Kisirtáspusztára vonatoztak, ahol Dr. Beer Miklós, a Váci Egyházmegye püspöke a kisvasút helyreállítása alkalmából felújított hálaadó keresztet szentelt fel. Az eseményen tiszteletét tette a vasút rekonstrukciójának számos meghatározó személyisége is. 

 

Kisvasúti napi különvonat indul Kisirtáspusztáról 

 

Csillagtúrák Nagyirtáspusztáról

 

Az autóval is elérhető Nagyirtáspusztáról ide vezető, alig két és fél kilométeres sárga kereszt jelzésen, a kanyargó vasutat többször is keresztezve és ahhoz hasonló menetidővel vezet az út Kisirtásra, ahol a napfényes október eleji napon fél órán át tartott az ünnepi program itteni része. Ezután pedig a résztvevők is csatlakoztak az őszi börzsönyi hétvégét élvező kirándulókhoz: a Márianosztráig közlekedő különvonatos utazás mellett néhányan leszálltak a vasút legmagasabb pontját jelentő Nagyirtáspusztán, hogy felfedezzék a környék meglepően közeli látnivalóit. Érdemes volt velük tartani!

 

A Nagy-Koppány csúcsán

 

A nagyirtáspusztai állomáshoz egyik legközelebb található kilátóhely egyben a Börzsöny vasúttól nyugatra eső negyedének legmagasabb pontja, az 549 méteres Nagy-Koppány. A hegyre vezető kék kereszt jelzés a Kisirtásra tartóhoz hasonló hosszúságú, alig emelkedő sétaút, ahol egymást váltó ritka erdőkön, kisebb bokrokon és húszméteres bükkökből álló oszlopcsarnokon át vezet az út a panorámás hegytetőre.

 

Kilátás a Pilis felé
 

Az őszi napsütésben a Duna túlsó partja fölé magasodó Pilis csúcsain húztak végig a felhők árnyékai. A legmagasabb csúcs a Pilis-tető jellegzetes formájú tömbje. Az eddigi hűvös erdei helyszínek után itt végre húsz fok fölötti levegő és a reggeli párát elsöprő, enyhe szél várt – azaz a klasszikus „kirándulóidő” definíciója.
 

 Nyugat felé, a távoli Ipolytölgyesre ereszkedik a Nagyirtástól kísérő csoport

 

Fel is út, le is út

 

A Nagy-Koppányról Nagyirtásra visszavezető út még a fölfelé iránynál is egyszerűbben fogyott el, és a távoli erdőkből percek alatt visszacsöppentünk a turistaút-csomópont forgatagába. A vasúton változatlanul zajlik a hétvégi csúcsfogalom, a középső, bezina-völgyi vasúton ingázó motorvonat egész nap pótkocsijával együtt közlekedett.

 

A Királyréten épített motorvonat indul Márianosztra felé


Mivel a vízválasztó északi, kisirtási oldala már megvolt, következhet a túloldala: a közeli völgyben előbb egy kicsi, de különleges helyszín vár, majd egy nagyobb hegymászással az állomás fölé magasodó hegyre vezet az út.

 

Kis mesterséges tó a Bezina-völgy tetején
 

Mintegy hatszáz méterrel a vízválasztó déli oldalától, de már 70 méterrel alacsonyabban, a vasúti pálya hosszú kanyargás után a Bezina-patak egyik mellékágánál érkezik meg a Márianosztrára vezető völgy aljához. A kis patakon az újjáépítés idején apró tavat hoztak létre, ami nemcsak az új pálya egyik leghangulatosabb részlete lett, de a vízhez kötődő élővilág számára is igazi oázisként szolgál. A síneket két vonat között éppen a közeli munkaterületről érkező favágók használják.

 

Menetrend szerint érkezik Márianosztráról a kora délutáni járat

 


Pályarészlet a Sós-hegy oldalában
 

A következő állomás a Sós-hegy, az út ismét keresztezi a Nagyirtáspusztára tartó pályát. A tájat itt mintha kicserélték volna, a déli hegyoldal fái közt az ősz ezernyi színe ad ízelítőt a következő néhány hét látványából. A hegy oldalában található a vasút egyik legnagyobb földműve, amit a 2015-ös felújításkor teljesen újjá kellett építeni. A szűk kanyarokban csikorogva közeledő vonat a mai utolsó körére indult.

 

Édes desszert a Sós-hegyen

 



A hosszú emelkedő végén, már 550 méteres magasságban bukkan újra nyílt terepre az ösvény: a Nagy-Sas-Hegy és a Sós-hegy közti Nagy-Rét árnyékos sarkában meglepő módon még október elején is jól érzik magukat az őszi kikericsek. Bár már igencsak eljött az ebéd ideje, a közelben ehhez egy ennél is jobb hely ígérkezik hozzá...

 

Amiért megérte mászni: Kilátás a Sós-hegy csúcsáról a Dunakanyar vidékére


A rétről már csak néhány perc séta a környék talán leglátványosabb helyszíne, a Sós-hegy. A környékbeli vonulatoknál jó száz méterrel magasabbra emelkedő vulkáni hegycsúcson csodálatos sziklagyep és a Dunakanyar 15 kilométeres térségének teljes panorámája vár.
 

A Dömösi-szoros tizenöt kilométerről: a túlparton Dömös falu, fölötte a Prédikálószék, jobbra pedig Dobogókő sötétlő fennsíkja

 

Kilátás a Bezina-völgy felé


A hegyoldal vadak által járt, alsóbb részének természetes sziklakertjei között az eddigieknél is gyorsabban telnek a percek, és a megkésett ebéd végén valahogy még a desszert is ízletesebbnek tűnik. A lenti völgyben itt-ott kirajzolódik a jobboldali Nagyirtáspuszta felé kanyargó vasút nyomvonala.

 

A hegytető déli végéről Kóspallag vidékére nyílik kilátás, a távolban Vác városával

 

A nap hátra lévő része már gyorsan eltelt, és a végén még éppen csak sikerült sötétedésre visszaérni a Nagyirtási parkolóhoz... Pedig kicsit kevesebb nézelődéssel még az utolsó márianosztrai vonat is belefért volna. A nap 2+2 fél túrája alapján egyértelmű lett, hogy ezt a vidéket nem véletlenül tartják az ország egyik legszebb tájának. Ugyan a javuló közlekedési lehetőségekkel vadregényes varázsának egy kis részét elvesztette, cserébe viszont széles közönséget juttat igazi középhegységi élményekhez, bő egy órára Budapesttől. Az ide vezető Nagybörzsöny-Szob erdei vasutak menetrend szerint október végéig közlekednek.





HOZZÁSZÓLÁSOK

Hozzászóláshoz jelentkezz be!


Közösségi oldalak
PROGRAMOK
2017. október
H K Sze Cs P Szo V
01
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23
242526272829
3031
program
korlátozás
A hónap fotója
2017. október
Fábián László:
Menedékház az Alacsony-Tátrában
36. GERECSE 50
Így látták az idei Gerecse teljesítménytúrák résztvevői ezt a borongós, kissé hűvös, húsvét...