Kéktúra blog

Barangolás a legendás kék jelzésen

2020. november 16.

Abaújdevecsertől Boldogkőváraljáig

100 évesnél is öregebb vízerőmű, a Hernád völgye és Boldogkőváralja csodás várának megtekintése is remek program.

Abaújdevecseren a mini Coop közelében szálltam meg a Lábatlan Vendégház szépen karban tartott épületében. Reggel itt csatlakozott hozzám Klaudia, akivel együtt jártuk be a kb. 12-13 kilométeres, 4-5 óra alatt kényelmesen teljesíthető szakaszt. Először a temetőnél lévő templomhoz sétáltunk el a Fő utcán, majd benéztünk a Csoma-kúriához.

Innen hosszú egyenes út vitt végig először Abaújdevecseren, majd a (nagy forgalmú!) 3-as utat keresztezve Encs főutcáját jártuk végig. Rövid kitérővel elnéztünk a kéttornyos, „EU-s pályázati pénz”-stílusban emelt katolikus templom és parókia épületegyütteséhez. Érdemes benézni a Gault & Millau ajánlású, egészen magas minőségű „Anyukám mondta” étterembe is – mi sajnos zárva találtuk.

A főutcán érdemes még megnézni a pénzégetés egészen különös műfajának tekinthető kovácsoltvas kerékpártárolót is. A piac után – ahol válogatott káromkodásokat lehet tanulni – elhagytuk az utolsó házakat is, és az aszfaltút mentén, részben kerékpár- és gyalogúton sétáltunk át Gibártra. A pár fa nem felénk vetette árnyékát, így már itt is erős napsütésben sétáltunk. Közben több patakot is érintettünk, a jókora nyárfák között pedig már a Zemplén hegyei is feltűntek.

Gibártra átérve először a kék kútnál vizes palackot töltöttünk, majd a házak mentén besétáltunk. A kútnál Táncsics Mihály domborművével találkoztunk, a híd előtti kocsmánál Kossuth Lajos nézett ránk, majd leültünk kicsit a Hernád partján. Itt feltétlenül vessünk egy pillantást a Makovecz Economy stílusú, organikusan minimalista esőbeállókra, és a hozzájuk szervesen illeszkedő szemetesekre.

A hídon átkelés előtt, miután köszöntünk Petőfinek, menjünk el a folyó mentén a vízerőműhöz. Az országban másodikként épült, 1903-ban adták át, és berendezése, gépei ma is nagyrészt az eredetiek! (Csak előzetes bejelentkezéssel, csoportosan látogatható, e-mail: csaba.kozak@sinergy.hu)

A bélyegzőt könnyen megtalálod az út végén, a piros villámokkal ékesített vaskapun. Visszatérve a Kékre, átkeltünk a hídon.

Feljebb a kanyargós úton jelzőlámpára (értsd: villanyrendőr, ld. még: csanál, furik, kellesz stb.) találtunk. Az út innen jobbra tartva elemelkedett a Hernád völgyétől. Megkezdődött a hosszú-hosszú, úgy 5 kilométernyi egyenes gyaloglás a földek között. Balra lent a Hernád völgye, jobbra napraforgó táblák és drótkerítéssel körülvett gyümölcsösök váltották egymást. A tűző napon ez elég gyilkosnak bizonyult, csak a kis légmozgás és a magunkkal vitt víz segített át a 33 fokos hőségen.

Egy vízműtelep után, az adótoronynál értünk be a piciny Hernádcécére. Ahogy beérsz, rögtön balra az első faldarabnál lesz a bélyegző, majd beljebb két kis templom. Igazából ez Alsócéce, amit egyesítettek az északabbra található Felsőcécével. A két résznek együtt kb. 200 lakosa van, úgyhogy itt ne keress boltot – már az Aba vendégház is bezárt.

Ahogy a kéktúrás tábla is jelzi, innen egy jobb kanyarral el kell indulni a vasútállomás felé. Először fel a templom oldalában, majd felérve jobbra, a fehér vaskorlátnál egy nehezen észrevehető kis ösvényen át lehet kijutni ismét a földek közé – ez a földút vezet el a vasútállomásig.

Innen már jól látszik a vár. A vasútállomáson már nincsen személyzet, de ott van a bélyegző, ezért érdemes kitérni 20 métert oda. (Van bélyegzési lehetőség a vár pénztáránál is.)

Innen kb. 200 métert mentünk az aszfaltút mentén, majd jobbra letértünk a falu bekötőútjára, és azon sétáltunk be - még mindig erős napsütésben – az első házakig. Az egyik egy étterem, de az zárva volt éppen. Így enni a Kossuth utca kanyarulata után található Tekerjes Étteremben tudtunk. Egészen nívós hely, az árak is magasabbak, de nagyon jó a konyha. Van szállásuk is, sok jó ember elfér benne.

Visszasétáltunk a faluba, és felnéztünk a várhoz. Először a temető mentén próbáltunk meg felmenni, de arra az út idővel elveszett a szúrós bozótban. Így maradt az aszfaltút. Fent van egy büfé-étterem a parkolónál, majd a várba betérve a pénztár.

Fentről nemcsak a vár helységeit járhattuk végig a kovácsműhelytől az ásványkiállításon és a szárazmalmon át a szuvenírboltokig, hanem a csodás panorámában is gyönyörködhettünk. Különösen szép a falura és a Hernád völgyére a kilátás az Oroszlán-szikla nyúlványán kialakított fatetős kilátópontról.

A vár alapos körüljárása – csak a benti étterem maradt ki – után egy kicsit elücsörögtünk még a vár tövében, több száz fecske társaságában. Innen Klaudiáért autóval jöttek, így engem is levittek a vártól a postáig. Annak közelében, a Vár-Lak vendégházban szálltam meg. Egyszerű, de kényelmes, jól berendezett szálláshely, kedves vendéglátóval, a kertben sütögetési lehetőséggel.

A cikk Papp Géza blogján is olvasható.

Az előző részt ide kattintva találod.

Kerkakutastól Zalalövőig

2022.05.30.

Az egyre csökkenő lélekszámú falu fogyatkozó házait és vaníliasárgára kivakolt templomát elhagyva ismét szántóföldek, legelők között találtuk magunkat.

Velemértől Kerkakutasig

2022.05.25.

Papp Géza, a Kéktúra blog szerzője a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra újabb szakaszáról mesél. Élmények és szépségek a csodálatos veleméri templomtól a kerkakutasi naplementéig.