2016. szeptember 13.

Füred, a Mátra kapuja

A Kékes délnyugati lábánál fekvő Mátrafüred és északi szomszédja, Sástó, joggal nevezhető a Mátra kapujának. Számtalan túraútvonala mellett megannyi szabadidős programot kínál az idelátogatóknak.

Közkedvelt üdülőtelepülésünk, Mátrafüred, hidegvizű fürdőjéről kapta a mai nevét, Ótátrafüred mintájára. Turizmusának fellendülése az 1800-as évek végére datálható, amikor a Mátra Egylet kilátók, menedékházak és pihenők kiépítésébe fogott. A húszas évek végére már számtalan villa szolgálta a pihenni, gyógyulni vágyók kényelmét. Az államosítás után a gomba módjára szaporodó állami, szakszervezeti üdülők révén aztán végképp beindult a verkli.

Gyöngyös felől közúton közelítve ténylegesen ez a Mátra kapuja, nem is nagyon kell messzebbre autózni ahhoz, hogy a természet lágy ölén töltsünk el egy kellemes napot. Kalandpark, bobpálya, kisvasút és megannyi lehetőség várja a családokat. Ha magunk mögött hagyjuk a főutca nyüzsgését, tartalmas, szép túrákat tehetünk. A már-már klasszikusnak számító Mátrafüred-Sástó-környéki kirándulást spékeljük meg egy ritkábban járt útvonallal, és máris változatos körtúrán találjuk magunkat.

A forgalmas utcákról nyugat felé kanyarodva tértünk rá az erdő „zöldjére”. Rövidke szakaszon azzal a sárgaháromszög-jelzéssel haladtunk együtt, ami visszafelé az utunkat kísérte. Kényelmes, keskeny ösvény vezet egyre beljebb a tölgyerdőbe. Hosszasan haladva csak a csend mélyült, volt idő megfigyelni az őszbe hajló természetet. A nyári melegben a halványlila kikerics, a kéklő kökény és a csipkebogyó jelzik az évszakváltás közeledtét.

A fák közül egy tisztásra érkeztünk, ahol a Mátra alacsonyabb ormai emelkedtek fölénk. Innen Gyöngyössolymos házai, a Kis-hegy és a Sár-hegy csúcsai is kivehetőek. A Tarma-oldal kútját nem keresgéltük sokáig, inkább továbbsétáltunk. A tisztást cserjés váltotta, majd keresztezve a kerékpárutat, jobbra fordultunk a Cserkő-bánya felé. A kőfejtő egyike a máig is üzemelő mátrai kőbányáknak, a felhagyott sástói andezitbánya pótlására nyitották. Robbantásra figyelmeztető tábla hívja fel a figyelmet a tisztes távolmaradásra. Az emberi kéz munkálta tájseb látványa mégis természetesen illeszkedett a tájba, érdekes kilátást teremtve. A bánya mellett sem nézelődtünk sokáig, inkább visszatértünk az erdő árnyékába.

A Nagy-völgyben, a patakkal párhuzamosan, de attól távolabb vezet a jelzett út. Az Ilona-kút oldaláig ismét csak a természet csendjét élveztük. Köszönhetően a hegy vulkanikus eredetének, az andezit rossz vízáteresztő képességének, mátrai túráinkon több kút vizétől is felfrissülhetünk. Az Ilona-kút után Lajosháza csomópontja kínál különböző irányba alternatívát. A Mátravasút egykori elágazó-állomása Gyöngyös és Szalajkaház között biztosít kisvasút közlekedési lehetőséget. Az üdülőház kihaltnak tűnt, az állomáson nem várakozott senki. Pihentünk egy picit a Nagy-patak kövei mellett, mielőtt nekiveselkedtünk a sárga négyzettel jelzett erőteljesebb emelkedőnek.

A Kecske-bércre felkapaszkodva a térkép szerint észak felé kanyarodtunk - kis kitérővel - a szép kilátás reményében. A Rakott-út mohával benőtt zöld kövein kissé nehezebben lépkedtünk. Felküzdöttük magunkat a sziklás hegytetőre, ahol a lombok felett a Kékest pillantottuk meg. A Tölgyfa-laposnál leereszkedtünk a sárga négyzetről a kereszt jelzésre. A Farkas-kútnál ér véget a Béka Tanösvény, amely állomásaival egészen a kilátóig szórakoztat. A csapadék mennyiségétől függő, ciklikus vízhozamú forrás foglalása a környék rendezése során, a hatvanas években történt meg. Magyarország legmagasabban fekvő tava körül, a felújított szabadidőpark nyújtotta lehetőségeket tömegesen használják a kirándulók.

A piknikezők sokasága mellett elsuhantunk a kilátóig. Az 53 méter magas tornyot eredetileg olajfúrónak szállították Algyőre. Mivel a hazai szabványoknak nem felelt meg, ezért kis átalakítást követően új funkciójában váltotta eredeti sástói, 10 méteres elődjét. A sárga csigalépcsőn felfelé haladva egyre szélesebben tárult elénk a panoráma. Az első szinten faragott színes figurák tanítják a gyerekeket madárfelismerésre. A magasba nyúló torony kilengése ellenére békésen csodáltuk az alattunk elterülő tájat.

A kemping mellett hagytuk el a pihenőparkot, majd visszatértünk a sárga háromszögön az erdőbe. Az ereszkedőn több helyen kellemes kilátás nyílik a cserjék felett. A Körtvélyest a Tarma-tető követi, így lejtmenetben egész könnyen haladtunk. A régi szánkópályánál az út már összefut az induló zölddel. A Mátrafüred szélén álló házaknál egy utolsó kanyar a Kozmáry-kilátóhoz vezet. A Dobogó-hegyen álló kőtorony főleg a Mátraaljára, Gyöngyös felé biztosít szép kilátást. A Mátra Egylet telepgondnoka, Kozmáry János által épített kilátó több felújításon esett át, ezért 1900-as születése ellenére ma is jó formáját mutatja.
Lépcsőkön jutottunk le a Hegyalja utcára, ahol a faragott, díszes kapun átlépve búcsúztunk az erdőtől és Mátrafüredtől, ami még sok izgalmas túraútvonallal várja vissza a természetjárókat.

Írta és fotók: dr. Kocsis Tünde

A rengeteg bedőlt fától különösen nehezen járható a Rám-szakadék

2024.03.07.

Bár a Pilisi Parkerdő Zrt. szakemberei folyamatosan biztosítják az ország egyik legszebb szurdokvölgyének járhatóságát, a frissen feltorlódott hordalék és bedőlt fák még így is komoly akadályt képeznek, nem csupán a turistáknak, de helyenként a patak vizének is, ugyanis legnagyobb meglepetésünkre egy kisebb tavacskát is találtunk a mederben.

Határ menti impressziók, avagy kalandozások a Medves-vidéken

2024.03.05.

Egy jó kis túrázós hétvégét terveztünk egyik kedvenc kirándulóhelyünkön, a Medves-vidéken. Jókor érkeztünk. A nemzeti színekbe öltözött Somoskőújfalu éppen visszacsatolásának századik évfordulóját ünnepelte, Eresztvényben gyönyörű idő fogadott, a Macskalyukban megnéztük az új helyre költözött kilátót, a szlovák Kismalom vendéglőben ettünk egy jót, Fülekre átruccanva pedig megállapítottuk, hogy a kissé ütött-kopott palóc kisvárosig bizony még mindig magyarul álmodik ez az elszakított felvidéki táj.