2016. március 8.

Kőről-kőre a Börzsönyben

Március 6-án, vasárnap rendezték meg a Kőröl-kőre a Börzsönyben elnevezésű teljesítménytúrát. A sár és az olvadó hó még a tapasztalt túrázónak is erőt próbáló kihívást jelentett.

Perőcsényből, egy hangulatos zsákfaluból indult a majdnem 33 km-es túra, ami több hegy megmászása után ugyanide tért vissza. A reggeli eső sem szegte kedvét annak a több mint 200 túrázónak, akik a Magas-Börzsöny legszebb részeit akarták bejárni. Már jóval a rajtidő előtt sokan készültek az indulásra ezen a borongós napon. Az itiner átvétele, a kamásli megigazítása és egy csoki elfogyasztása után mi is nekiláttunk a távnak. A túra Perőcsény - Jancsi-hegy - Holló-kő - Vár-nyereg - Bánya-puszta - Vasedény kulcsosház - Nagy-Hideg-hegyi turistaház - Oltár-kő - Csóványos - Szabó-kövek - Nagy-Hideg-hegyi turistaház - Aklok-rétje - Salgóvár - Perőcsény útvonalon vezetett és 1636 m szintet emelkedett.

A párás idő ellenére is szép kilátás tárult elénk a Holló-kőről a Börzsöny még havas csúcsaira. A sárral eleinte mit sem törődtünk, a figyelmünket a hóvirágok és a mindent beborító élénkzöld mohák látványa vonzotta. Az összefüggő szürke felhő eleinte esővel fenyegetett, később a kora tavaszi hangulatot téliessé változtatta. Ez a Csóványoson a latyakos, saras hóban gázolva még jobban erősödött, és a szél is csak fokozta.

Az északi völgyekben sajnos még sok fa fekszik a 2014-es jégkár miatt. Szerencsére ez nem nehezítette a hegyre való feljutást. Az Oltár-kő környékén az erdészet ösvényt vágott a kidőlt fákba, szomorú, mégis látványos utat biztosítva így a turistáknak. Sajnos a csóványosi kilátóból nem csodálhattuk meg a Magyarország egyik legszebb panorámáját, persze ezt a felfele tartó ködös úton már sejtettük.

Lejjebb ereszkedve kiértünk a szürkeségből. Ismét visszatért a tavasz a keskeny, hóvirággal szegélyezett ösvényre. A hófoltokat felváltották a tócsák és a mély sár. Az olvadástól és sok esőtől megáradt patakok vízesésekkel tarkítva zúdultak le a völgyekben. Szép látvány, de a rajtuk való átkelés sokszor lassította a haladást. Régen nem láttunk már ennyi vizet a Börzsönyben. Ott is patak csörgedezett, ahol korábban sosem.

Délután már a Salgóvár romjainál jártunk, amikor kisütött a nap, és később végigkísért minket Perőcsényig. A Büzmöd-réten már a sárdagasztástól fáradt lábainkon kerestük az utolsó igazolókódot. Egy fán terelőszalagból készített kis X-et láttunk, de csak a cél előtt győztük meg magunkat arról, hogy ez volt a kód. A kilencórás szintidőn belül teljesítettük a távot, amit a szervezők szép jelvénnyel honoráltak. Egyből a gyűjteményem egyik kedvenc darabja lett.

Fáradtan, de jó érzéssel búcsúztunk a vadregényes Börzsönytől. Bár sokat járunk ide, mindig van új felfedeznivaló, mindig van miért visszatérni.

Írta: Lánczi Péter

Fotók: Szlatki Gabriella és Mohai Kata

Mi is újra gyerekek lettünk a Gyadai Tanösvényen

2020.10.02.

A Naszály északi lábánál kialakított körtúra főleg akkor tökéletes választás, ha gyerekkel vágsz neki, de egy kellemes ősz eleji séta helyszíneként sem utolsó. Szakadék felett átívelő függőhídon lépdeltünk és hosszú pallósoron vesztünk bele a sűrű erdőbe.