Tóni a kéken

2016. május 4.

Sárkányok földjén - Nyírbátor, 6. nap

Az első pihenőnap reggelén szakadó esőre ébredtünk, és a délelőttünket végig is kísérte a monszunhoz hasonlító időjárás.

A Sárkány kempingben ébredni még esőben is jó, mert Horváth Ági a háziasszonyunk és munkatársai finom reggelivel készültek. Tóni ezen a napon Nyírbátor vendége volt. Pótor Melinda tartalmas programot szervezett nekünk. Ezen a kalandos napon elkísért minket Németh Attila alpolgármester úr is.

Nyírbátor az Észak-alföld régió egyik fontos történelmi városa, gyönyörűen felújított középkori épületekkel, emlékhelyekkel. Mindenhol sárkányokkal találkoztunk, hiszen a települést egykor a Báthori család birtokolta, és Báthori Vid az Ecsedi-lápon győzte le a gonosz sárkányt a legenda szerint. Tóni nem sárkányon érkezett a városba, hanem egy kis golfautóval, amivel a Bátori Barangolók lepték meg.

A Báthori-várkastély és -panoptikum lenyűgöző, életnagyságú alakjait Megyeri János szobrászművész készítette. A család életéhez kötődő történelmi jelentőségű eseményeket mutatja be a kiállítás, de Nyírbátor leghírhedtebb szülöttével, Báthori Erzsébettel is találkozhatunk. Nyírbátor számára a kenyérmezei csata nagy jelentőséggel bír. 1479. október 13-án a Báthori István, Kinizsi Pál és Brankovics György által vezetett magyar keresztény had legyőzte a törököket a Maros folyó partján.

Báthori megfogadta, ha győzedelmeskednek, két templomot építtet a városnak. Ígéretét teljesítette, így Tóni a monumentális méretű református templomot a hozzá tartozó, 1640-ben épült fa harangtoronnyal és a minorita templomot nézte meg a várkastély után. A református templomban Tárnok Tamás lelkész vezetésével még a tetőszerkezetet és az orgonát is megnéztük. A szintén gyönyörűen felújított minorita templom a város ékszerdoboza. Tóninak legjobban az impozáns és gazdagon díszített oltárok tetszettek.

Nagyon érdekes a két épületet összekötő várostörténeti sétány, amelyen szintén sárkányok és szobrok mesélik el a város történetét. Ezután Tóni a Kőtár étterem séfjének segítségével a slambuckészítés rejtelmeit tanulmányozta. Ebéd után pedig egy vizes sárkányt látogattunk meg, mert a Sárkány fürdőben Tónit iszappakolás és masszázs várta. A több napja tartó túra után igazi felüdülés volt, és délutánra még a nap is kisütött, így a medencéket is ki tudta próbálni.

Ezután újabb meglepetés következett, mert a Fedeles lovardában Tóni végre találkozhatott kedvenceivel, hiszen otthon neki is van lova, és Dóri lován látássérültként kitűnően lovagol.
Így amikor lovak közelébe kerül, mindig nagyon örül. A fogatba is befogtak Tóni kedvéért, és tettek egy kört az erdőben. Meglepődtünk, hogy milyen komoly, világszínvonalú pályát építettek, és a versenyek rendezése mellett milyen sok fiatalt oktatnak itt erre a gyönyörű sportra.

Aki az Alföldi Kéktúrán túrázik, feltétlenül szakítson időt egy kis nyírbátori városnézésre, és lazítson kicsit a fürdőben. Mi pedig nagyon köszönjük a városnak, hogy a vendégei lehettünk!

Írta: Friesz Mónika

A tavalyi túráról itt olvashatsz.

Legyél te is Tóni túratársa! A következő ímélcímre várjuk a jelentkezéseket időpont-megjelöléssel és elérhetőséggel együtt: turatars@termeszetjaro.hu

A túranaptárat ide kattintva tudjátok megnézni.

Kapcsolódó cikk:
Tóni előző napja

Toronyiránt és busszal az Alföldön - Furtától Körösnagyharsányig

2016.06.17.

Furtán elköszöntünk Olgától, aki kikísért minket a falu határába, és bízva abban, hogy profi túrázókkal van dolga, útnak eresztett minket. Addig nem is volt baj, amíg az országúton gyalogoltunk, viszont amikor letértünk a földútra, elvesztettük a jelet, aztán az utat, mert mindent nyakig érő gaz borított.