Emléktúra és kilátóavatás a Visegrádi-hegységben

Mint ahogy arról már korábban beszámoltunk, október 22-én a Pilisi Parkerdő Zrt. átadta a prédikálószéki kilátót. Nemcsak az ünnepségen, hanem az ahhoz kapcsolódó 1956-os Emléktúrán is ott voltunk.

Turista Magazin
Lánczi Péter
2016. október 23.

Akik regisztráltak a parkerdő vezetett túráira, azok Dömösről, Pilisszentlászlóról és Dobogókőről, egyenként 4-6 km hosszú turistautakon érhettek fel a prédikálószéki kilátó átadójára. Ezen a gyönyörű őszi napon mi Dobogókőről indultunk el az eseményre.

Fél 9-kor kezdtek gyülekezni a túra résztvevői a dobogókői Báró Eötvös Loránd Menedékház előtt, akiket a túra vezetője, Czémán Imre kerületvezető erdész üdvözölt, majd egy kis eligazítás után el is indította a kb. 40 fős társaságot. Velünk egy időben, hasonló létszámmal, a másik két túra is elindult a Prédikálószékre.

Az elmúlt napok esőzése után az időjárás igazán kegyes volt a természetjárókhoz szombaton: szikrázó napsütés és kék ég. Ennél jobb napot nem is lehet volna választani őszi túrázáshoz, hát még a kilátóavatáshoz. Kényelmes, másfélórás sétával és némi sárdagasztással értünk fel a kilátóhoz, ahol a Pilisi Parkerdő Zrt. munkatársai zsíros kenyérrel és forralt borral fogadták a turistákat.

Az átadón beszédet mondott Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter, Tarnai Richárd Pest megyei kormánymegbízott, Kancz Csaba Komárom-Esztergom megyei kormánymegbízott és Zambó Péter, a Pilisi Parkerdő Zrt. vezérigazgatója, valamint Thuróczy Lajos, a Magyar Természetjáró Szövetség tiszteletbeli elnöke. A beszédek nemcsak a természetjárás szépségéről és hasznosságáról, hanem a Pilis és Visegrádi-hegység 1956-os szerepéről is szóltak.

A Koller József Ybl-díjas építész által tervezett 12 méteres és háromszintes kilátóból pompás kilátás nyílik a patkóformájú Dunakanyarra, a Börzsöny csúcsaira és a visegrádi fellegvárra is. Nem is lehetett volna jobb helyszínt választani a Visegrádi-hegység első kilátójának, mint a hegység második legmagasabb pontját, a 639 méteres Prédikálószéket.

Persze nem csak a szervezett túra résztvevői voltak kíváncsiak az ünnepi átadásra. Sokan látogattak fel egyénileg is a kilátóhoz, de olyanok is akadtak, akik véletlenül csatlakoztak az eseményhez. A beszédek meghallgatása, a kilátás megcsodálása és egy pohár forralt bor után sokan egyénileg túráztak tovább az őszi színpompás napsütésben.

Kilátás a Prédikálószékhez közeli Vadállóköveknél

A Prédikálószékre több turistaúton is feljuthatunk. Dömösről a piros majd a Vadállóköveken keresztül a piros háromszög jelzéseken. Ez egy meredek, 4 km-es út, amit edzetebbeknek ajánlunk! Pilisszenlászlóról a piros kereszt, majd a piros háromszögön, eleinte enyhén emelkedve kapaszkodhatunk fel 6,5 km-en keresztül. Dobogókőről pedig végig a piros háromszög jelzést kell követnünk előszőr lejtmenetben, majd közepesen nehéz emelkedővel az új kilátóhoz. Az utóbbi túra is kb. 6 km-es.

A túránkat mi a dömösi prépostsági romoknál fejeztük be

Az utolsó simításokat végzik a Prédikálószéknél felhúzott kilátón