Hasznos tanácsok a Téli Mátra teljesítménytúra teljesítéséhez

Még a gyakorlott, tapasztalt túrázókkal is előfordulhat, hogy a látszólag könnyű túrájuk teljesítése komoly nehézségekbe ütközik, ha a természeti körülmények váratlanul megváltoznak. Alábbi cikkünkben Németh Csaba tapasztalt, 10-szeres "Téli Mátra XL"-teljestő ad hasznos tanácsokat „profiknak és amatőröknek” a Téli Mátra teljesítménytúra sikeres teljesítéséhez.

Szerző:
Németh Csaba
Fotó:
Onnola
Iris
Michael Pollak
Phil and Pam Gradwell
2014. január 20.

Még a gyakorlott, tapasztalt túrázókkal is előfordulhat, hogy a látszólag könnyű túrájuk teljesítése komoly nehézségekbe ütközik, ha a természeti körülmények váratlanul megváltoznak. Alábbi cikkünkben Németh Csaba tapasztalt, 10-szeres "Téli Mátra XL"-teljestő ad hasznos tanácsokat „profiknak és amatőröknek” a Téli Mátra teljesítménytúra sikeres teljesítéséhez.

Persze a "drasztikus" eseteket lehet „ami nem öl meg, az erősít” elgondolás mentén is értékelni, de az igazán bölcsek inkább kerülik azokat a határhelyzeteket, amelyekből a Téli Mátra túrák is tartogathatnak  jó párat.

 

A túra a teljesítendő táv kiválasztásával kezdődik. Ez a legfontosabb döntésünk, hiszen reálisan, önkritikusan kell eljárnunk, figyelembe véve a pillanatnyilag adott, fizikai és mentális állapotunkat, nem megfeledkezve a várható időjárásról. Figyeljünk a motivációnkra, hiszen főleg ez oszthatja vagy szorozhatja a választott táv nehézségét. A mozgás öröm, ezért inkább érjünk be vidáman, azt érezve, hogy még maradt bennünk tartalék, mint hogy túlvállalva magunkat, a célba „robotgép” mozgással csoszogjunk be. Ha rosszul választunk távot, a túra közben is van lehetőség rövidebb távra váltani. Ez nem szégyen, nem kudarc, hanem inkább az adott helyzetnek megfelelő döntés. Ne felejtsük: lesz Téli Mátra jövőre is, így lesz majd lehetőség a javításra.

 

mt-4194-zerge_info-kk.jpg

 

A túrát megelőző két napban lehetőleg szénhidrátdús táplálkozást kövessünk. (tésztafélék, rizs, sütemények) Kerüljük a nehéz, fűszeres, puffasztó ételeket. Fogyasszunk sok folyadékot, és aludjunk sokat. A túrán várható étel - ital szolgáltatások mellett érdemes megtervezni, hogy mit és mennyit viszünk magunkkal energia utánpótlásra. A kis súlyú, fagybiztos, nagy kalóriatartalmú élelmiszereket válasszuk. Ilyenek az olajos magvak, aszalt gyümölcsök, puffasztott rizses csokoládék, sajtos szendvicsek. A folyadék bevitel  ugyanolyan fontos, mint nyáron, de kerüljük a stimuláló vagy élénkítő italokat. Ezek túra közben zsákutcába vezethetnek minket.

 

A túra ellenőrzőpontjain nem lesz külön pohár, ezért folyadékot (tea, leves) csak saját tárolóeszközbe tudnak a rendezők szolgáltatni (kulacs, pohár, csajka…). Akinél nem lesz ilyen, az bizony szomjan marad.

 

mt-iris.jpg

 

Bármi is történik túra közben egy "végső tartalék" energiaforrás mindig legyen nálunk. Érkezzünk idejében a túra helyszínére! A forgalomirányítók utasításait követve, a parkolás után tájékozódjuk a rajt helyszínéről és pontosan készítsük elő a nevezési díjat! A gyors ügyintézést és a kellemetlen pénzváltási procedúrát így elkerülhetjük. A nevezéshez még nem kell menetkészen odaállnunk, de a rajtoltató asztalokhoz viszont már érdemes mindent magunkhoz venni. A korai rajt előnyt és hátrányt is jelenthet egyben. Mérlegeljünk saját taktikánk alapján, hogy nekünk melyik lesz kifizetődőbb. (nyomtaposás vs tömegben haladás)

 

A túra során a megfelelő ruházat viselése nagymértékben hozzájárul komfortérzetünkhöz. Válasszunk mozgáshoz tervezett, speciális alapanyagú ruhákat! A farmer nem az erdőbe való! A réteges öltözködés szabályait tartsuk mindig szem előtt. Optimális esetben is legalább kétrétegnyi ruhával készüljünk (egy alap, vékony réteg, és/vagy egy adag hőtartó kapacitású réteg és persze egy szél/vízálló réteg, sapka kesztyű). Az időjáráshoz és a hőérzethez mérten reagáljunk mindig az öltözékünkkel. Ne várjuk meg, amíg minden egyes ruhadarabunkat átizzadjunk! Ököltörvény a ruházatok esetében is, hogy egy "végső tartalék" rétegünk mindig maradjon (izolációs fólia). A ruhaválasztásnál a következő sorrendet tartsuk szem előtt:

kényelem,
funkció,

variálhatóság,
és legvégül a kinézet, azaz a divat…

 

mt-michael-pollak.jpg

 

A jó cipő, vagy bakancs kiválasztása a sikeres és élménygazdag túrázás legfőbb záloga. Mindenképpen

bejáratott, kipróbált lábbelit használjunk! Olyat, ami téli körülmények között is kipróbáltunk már. Ha puha, lágy talaj várható, akkor a keményebb, merevebb talpú modellt vegyük, ha keményre fagy a talaj, akkor inkább a puhább, lágyabb talpú bakancs lesz a jó választás. Ne felejtsük, hogy nem a bakancs vastagsága az, amitől függ annak a hőtartó képessége, hanem a zoknitól, ami tartja a lábunk hőjét. A gyapjút és/vagy speciális hőtartó műanyag alapúakat viseljünk, a pamutot pedig kerüljük. A vízhólyagok kialakulásáért is a rossz, meggyűrődött zoknik dörzsölő hatása a felelős, ezért a lábra jól, stabilan illeszkedő modellt keressünk. A bakancsunkat a túra előtti napokban érdemes kezelni ápoló, védő bevonatokkal. Meghálálják majd a  törődést. Terepfutó cipő is jó választás lehet, kérdés csak az egyedi hidegtűrő képességünk: valaki fázik ilyenben, valaki pedig még zokni nélkül is izzad. A futócipők általánosan télen is jól funkcionálnak, amíg van mozgás által terhelt hő, amint viszont tartósabban megállunk, akkor fázni kezd a lábunk.

 

mt-onnola.jpg

 

Egyébként a téli túrákon (is) hazánkban a legnagyobb veszély, ami ránkleselkedik, a kihűlés. A mozgásképesség által termelt hő elvesztése, vagy a vészesen megnövekedett kalóriahiány által könnyen a kihűléshez vezető útra csúszhatunk. Remegés, koordinációs zavar, pánik, zavarodottság lehet a jele. Szerencsére lassú és jól kezelhető ez a folyamat, de nem árt ha tudunk róla, felkészülünk rá. Talán ezért is bizonyulhat jó döntésnek, ha barátokkal, társakkal megyünk. Vidám társaságban nemcsak az élmények sokszorozódnak meg, hanem az idő is sokkal gyorsabban telik. Amennyiben tapasztalt, „öreg róka” túratársakkal haladunk együtt, sokat tanulhatunk tőlük. Figyeljük hát őket, próbáljuk ellesni „titkaikat”.  Későbbi túráinkon ezeknek a „titkoknak” még nagy hasznát vehetjük! Ne felejtsük: „az okos más kárán tanul, de egy mester is tanulhat a tanítványától”.

 

Sikeres Téli Mátra teljesítést kívánok Mindenkinek!

 

Németh Csaba
10-szeres "Téli Mátra XL"-teljestő

 

Kapcsolódó cikkeink

 

 

Cikkajánló