Ilyen a lombok között sétálni Kaszón

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy valóságos lombkoronatanösvény-bumm zajlik Magyarországon. A legújabbat idén májusban adták át Kaszón. Kipróbáltuk.

Szerző:
Turista Magazin
Fotó:
Gulyás Attila
2017. augusztus 8.

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy valóságos lombkoronatanösvény-bumm zajlik Magyarországon. A legújabbat idén májusban adták át Kaszón. Kipróbáltuk.

 

Idén májusban, a madarak és fák napján adták át Kaszón a legújabb lombkorona-tanösvényt, amely 124 méter hosszan és 9,5 méter magasan vezet az ágak között. A település központjától mintegy 450 méterre található építménybe pihenőket, függőhídelemet, valamint egy „láthatatlan” lest is beépítettek, de ezeken kívül interaktív táblák, játékok segítségével ismerhetik meg a látogatók az erdei életközösséget.
 

 

A lombok között sétálhatsz a kaszói erdőkben from Turista Magazin on Vimeo.

 

Itt vannak még lombkorona tanösvények

A makói Maros-parton már 2013 óta létezik egy látványos, 190 méter hosszú lombkorona-tanösvény, amely kilátóval, illetve egy negyven méter hosszú csőcsúszdával csábítja a kirándulókat, és ha már Makóról van szó, az építményre középtájt egy jellegzetes, hagyma formájú kupolát is helyeztek. Madárperspektívából Lengyel-Annafürdőn is megcsodálhatod a tájat. A rövid sétány a háromszintes Sasfészek-kilátóba vezet, a közelben pedig erdei játszótér is található. Gyomaendrődön szintén kilátóval kombinálták a lombkorona-tanösvényt, itt a felső szinten panorámateleszkóppal nézhetsz körbe.

A tanösvényt Hent László építész tervezte, megépítéséhez mintegy 200 köbméter faanyagot használtak fel. A különleges tanösvény felkeresése még ebben a tikkasztó hőségben is ajánlott, ugyanis végig a lombok árnyékában sétálhatunk. A túrát érdemes kombinálni a tanösvénytől mindössze néhány száz méterre lévő Kaszói Állami Erdei Vasúttal, amelynek végállomását el sem lehet téveszteni, ugyanis a lombkorona-tanösvénytől egy „hagyományos” tanösvény vezet oda. A kaszói mellett még számos helyen kapaszkodhatunk fel a lombok közé (részletek a keretes írásban) és ha minden jól megy, a közvetkező években még számos hasonló beruházást adnak át a magyarországi erdőgazdaságok.

 

Ha még több különleges hazai tanösvényt szeretnél megismerni, vedd meg a legújabb, augusztusi Turista Magazint!

 

 

 


Amit a Kaszói Állami Erdei Vasútról tudni érdemes

 

Belső-Somogy vízjárta, lápos erdejének nagy része még az 1930-as években is áthatolhatatlan ősi vadon és egyben értékes vadászterület volt. Ekkor épült meg a mai kisvasút első szakasza, amelynek története, az 1960-as pályafelújítást leszámítva, szerencsére nem bővelkedik izgalmas fordulatokban. A 8 km hosszúságú pálya ma az erdő közepén fekvő Kaszópuszta és a Kaposvár-Gyékényes-vasútvonal Szenta állomása között kanyarog, végig erdőben, töltések és bevágások helyett a lapos dombok hullámait követve.

 

 

A faanyagszállítás háttérbe szorulása mellett a kilencvenes évekre itt is az erdő látogatóinak szállítása lett a meghatározó feladat, ami azonban nagyrészt a kaszói vadászok és gyermekcsoportok szállítását jelentette.

 

Ehhez igazodik a menetrend is, amelyben a legutóbbi évekig mindössze egyetlen vonatpár szerepelt, egész évben kedden és csütörtökön. Szerencsére a közelmúlttól már szombatonként is lett menetrend szerinti járat, rögtön kettő is, aminek bevezetése viszont együtt járt a végállomás Baláta megállóhelyre helyezésével: így a vonal felén ma már csak különjáratok közlekednek. A ritka közlekedés miatt a kaszói máig az egyik legkevésbé ismert és egyben legkisebb forgalmú erdei vasút.

 

 

A végállomásra ugyanakkor érdemes hosszabb időt szánni, hiszen az itt található lefolyástalan Baláta-tó, valamint a környezetében elterülő ősláp és erdőrezervátum Európa-szerte ritka természeti érték, amely 1942 óta természetvédelmi oltalom alatt áll. A láp életébe több száz méter hosszú vízi sétányon és megfigyelőtornyokból tekinthetünk be. 

Cikkajánló