Megjelent áprilisi lapszámunk
2023/3

Nyüzsög körülöttünk az élet

A makrofotók segítségével elképesztő formákat, alakzatokat, színeket és „technikai megoldásokat” figyelhetünk meg azokon a kis lényeken, amelyek legtöbbször csupán egy-egy alig észrevehető foltocskának látszanak a padlón, a falon vagy éppen a mennyezeten csüngve. Ujvári Zsoltnak hála most jó pár gyönyörű makrofotó került az áprilisi Turista Magazinba, mellé pedig egy olyan élettörténet és filozófia is, amely példamutató lehet a legtöbb természetjáró számára. A gigantikus méretekben látható ízeltlábúakon túl készültünk még egy csokor tavaszi virággal – szó szerint –, és szokásunkhoz híven összeszedtünk egy rakás szuper túratippet és felkeresni érdemes helyet, hogy rajtunk ne múljon a tavaszi kirajzás.

Top10

Tíz szuper túra a főváros környéki hegyekből
A Budapestet szegélyező hegyvidék elsősorban amolyan hétvégi kirándulóterepként él a köztudatban. Ennek megfelelően egymást érik a legszebb természeti látványosságokat és kirándulóhelyeket vagy a legjobb túrákat listázó gyűjtések. Mi viszont ezúttal arra vállalkozunk, hogy olyan túrákat mutassunk be a Természetjáró kínálatából, amelyek a „kihagyhatatlan látnivalókat” nem a szokványos irányokból érik el, és kevésbé ismert látnivalókkal is ötvözik. Tíz vérbeli túra a főváros környéki hegyekből.

Két Keréken

„Montis” kalandozás az Alföld északnyugati csücskében
Ha az Alföldről és a hegyikerékpározásról van szó egy mondatban, úgy érezhetjük, hogy valami sántít. Ha azonban terepkerékpározásról beszélünk, máris lehet létjogosultsága a kifejezésnek. Persze ebben az esetben sem elsősorban technikás ösvényekre, adrenalinfröccsnek is beillő lejtőkre, esetleg izzasztó mászásokra kell gondolni. Az Alföld másképp dolgoztatja meg a bringásokat, és ezen a Budapest környéki túrán kiderül, miért érdemes szinte sík terepen is letérni az aszfaltról.

História

Csővár vára: évszázados romok a cserháti erdők mélyén
Ezúttal egy kevésbé ismert, de annál izgalmasabb várromot mutatunk be, ahonnan még akkor is lélegzetelállító panoráma nyílik, ha nem a legkellemesebb kirándulóidőben hódítjuk meg a „csúcsot”.

Jelvényvadász

Kálváriajárás a Börzsönyben
Szenvedésről szó sincs, ájtatosságról is csak annyi, amennyit mi viszünk bele, ugyanakkor ez a börzsönyi keresztekhez elnavigáló jelvényszerző túra bemutatja számunkra a táj kevésbé ismert és hangulatos részeit.

Fókuszban a természet

„Nem ölök meg még egy szúnyogot sem” – Interjú Ujvári Zsolttal
Sokan talán nem értik, mit lehet szeretni a rovarokban. A biológusként végzett Ujvári Zsolt eltökélt szándéka, hogy képei és történetei segítségével egy olyan mesés világba repítsen minket, ahol rájöhetünk, hogy az addig rettegett apró nyüzsgő lények valójában milyen szépek és érdekesek.

Meteo

Színpompa az égen
Egy szivárvány feltűnése a borús égbolton mindenkinek mosolyt csal az arcára, legyen az gyermek vagy felnőtt. Örülünk, mert egy olyan égi tüneménynek lehetünk a szemtanúi, amely nem fordul elő bárhol és bármikor.

Túrapraktika

Erdei menedékhelyek a Cserháttól a Bükkig
Északi hegységeink nemcsak az egynapos kirándulások, hanem kiterjedésüknél fogva a napokig tartó vándortúrák ideális terepei is. Gyűjtésünkben összeszedtünk néhány kitűnő éjjeli menedékhelyet, ahol tető alatt tölthetjük a két túranap közötti éjszakát, de fizetnünk nem kell, és az erdőtől sem szigetelődünk el teljesen.

Zöldhullám

A természet vadvirágai – Tavaszi virágözön
„Aki a virágot szereti, rossz ember nem lehet” – tartja a mondás, pedig nem is oly rég még sok „virágszerető” kiránduló szedegette a természet e kincseit pusztán azért, hogy pillanatnyi örömet szerezzen, netán saját vadvirágos kiskertjét gondolta így gazdagítani. Szerencsére ma már a többség tudja, hogy sokkal jobb érzés gyönyörködni bennük saját élőhelyükön, legyen szó akár egy védett fajról vagy egy közönséges vadvirágról.

Tudástár

A klímaváltozás a kullancsokra is hatással van
Az, hogy már februárban találunk kullancsot, az egyre enyhébb telek fényében ma már nem meglepő. Ráadásul ahhoz, hogy az ember kullanccsal találkozzon, nem is kell feltétlenül az erdőt járni, a saját kertünkben is jó eséllyel összefuthatunk velük.