Megjelent februári lapszámunk
2023/1

Vizes dolgok

Ha alaposabban megnézzük a februári címlapképünk szokatlan perspektíváját, egy vizestál alján találjuk magunkat. Így még kevesen láthattak rókát, de Radisics Milánnak hála egészen szokatlan szögekből és környezetben figyelhetjük meg Roxyt és kölykeit, amint látogatást tesznek nála a vérteskozmai kertjében. Ebben a számban bemutatjuk Milán díjnyertes rókás fotósorozatának legjavát, és a kulisszatitkok mellett arra is fény derül, hogy az elkapott, spontánnak tűnő pillanatfelvételek mögött hosszú hetek kemény munkája áll. Ha már egy vizestál aljáról indítottuk a dolgot, maradjunk vízközelben, de tágítsuk ki egy kicsit a teret, és használjuk ki a tél enyhébb napjait egy kis evezésre. Bár elsőre őrültségnek hathat februárban vízre szállni, azonban Joó Annamari kolléganőnk szuper élménybeszámolóját olvasva hamar kiderül, hogy – néhány alapszabályt betartva – egyáltalán nem számít nehezen összehozható extrém sportnak a téli vízitúrázás. Februári számunk végére sajnos elfogy alólunk az éltető folyadék, mert az ország egyik legszárazabb helyén keresztül mutatjuk be, hogy mi vezetett az Alföld jó részének kiszáradásához, és mit kellene tennünk ahhoz, hogy elkerüljük a jelenleg is zajló elsivatagosodást.

HISTÓRIA

Hétszáz éves falak között a Cserhát szívében: Hollókő vára

Miután bejártuk a hollókői vár összes zugát, azon sem csodálkoznánk, ha kiderülne, hogy a legendához hűen valóban hollóvá változott ördögfiókák építették.

INTERJÚ

„Imádok tükröt tartani az emberi hülyeségnek”

Míg A kis herceg rókáját és Vukot a fantázia szülte, addig a Vérteskozmán portyázó Roxy nagyon is valóságos, a róla készült fotósorozat pedig világhírnévre tett szert. Radisics Milán sok hónapig figyelte az udvarát látogató vörös bundást, és közben rájött, túl sok félreértés övezi a rókákat.

KITEKINTŐ

Télen a „rossz időjárás anyjának” is nevezett Babia Górán

A lengyel–szlovák határon húzódó hegység két szempontból is rendkívül csábító magashegyi célpont. Egyrészt a főcsúcs télen is viszonylag könnyen és biztonsággal járható, másrészt a hegység földrajzi helyzetéből adódóan verhetetlen panoráma, a Tátrák északi látképe fogad odafent. Már ha a hegy felenged…

JELVÉNYVADÁSZ

Piros vándorúton a Börzsönytől az Alföldig

A hosszabb távú jelvényszerző túrák között több, piros sávval jelzett útvonalat találunk, de ezek között a Pest megyét bemutató tematika annak látnivalói és viszonylagos rövidsége ellenére sem tartozik az ismertebbek közé. Méltatlanul!

TUDÁSTÁR

Mi lesz veled, Alföld?

Az egyértelmű, hogy a globális éghajlatváltozás és az emberiség természetátalakító tevékenysége miatt gyors beavatkozás szükséges az aszály által leginkább sújtott területeken. A legjobb vízmegtartó a talaj, rajta a növényzettel, ezért a természetes vízmegtartás a megoldás – mondják az ökológusok. Kormányzati oldalról azonban inkább öntözőcsatornák és víztározók építéséről hallani. Kérdés, mire van idő ebben a komplex és gyorsan változó folyamatban. Összefoglaljuk a helyzetet, és mutatunk egy megkerülhetetlennek tűnő, előremutató megoldást a leginkább érintett Homokhátságról.

VÁROSI SÉTA

Mesélő házak, beszédes utcák - Városi történetek Debrecenből

Egy hideg, téli hétköznapon látogattunk el az ország második legnagyobb városába. Mindenki szaladt a dolga után, kivéve mi: fotós kolléganőmmel fázósan bár, de lassú léptekkel sétáltunk, közben meg-megálltunk, kíváncsian tekintgettünk ide-oda, és próbáltuk szóra bírni a debreceni épületeket.

VÍZITÚRA

Téli vízitúra az Ipoly egyik legszebb szakaszán

Bár az utóbbi évek enyhébb teleket hoztak, azért egyikünknek sem a vízitúra az első gondolata ebben az időszakban. Pedig egyre népszerűbb határfolyónk télen sem veszít a varázsából. Megpróbáljuk bebizonyítani, hogy a kenuzás az Ipolyon nem kizárólag nyári kaland, és megéri belevágni a Letkéstől Szobig tartó szakasznak, mert a hidegebb idő ellenére is élményekben gazdag, izgalmas és látványos útvonal vár ránk.

ZÖLDHULLÁM

Osztrák csészegomba - A lángszínű tavaszhírnök

Vannak évek, amikor már februárban rábukkanhatunk e havi választottunk kifejlett, pompás megjelenésű – a hazánkban ritkább piros csészegombáéra megtévesztésig hasonlító –termőtesteire, amelyek talajon heverő vagy eltemetett, avarban korhadó ágakon, gallyakon fejlődnek.