Megjelent októberi számunk
2016/10

A Hónap Turistaháza
Gatter fogadó – ott van a szeren
(Írta: Nagy Loránd István)
Közel két év telt el azóta, hogy kollégáimmal az Őrségben jártam. Fantasztikus vidéke ez Magyarországnak, mind természeti, mind kulturális-néprajzi szempontból. Valahogy vonzza az embert. Ha valaki egyszer belekóstolt, időről időre visszavágyik. Szeptember második hetében végre elérkezettnek tűnt az idő az újrafelfedezésre, ráadásul egy nem mindennapi szálláshely kipróbálásának lehetőségével fűszerezve.

Élet a Kéken
A homokhalmok és az erdős puszták világa
(Írta: Horváth Béla)
Túránk első kilométerein a Berettyó jobb partján haladunk, a Berettyó–Kálló köze kistájának peremén, majd Hencidánál keresztezzük a folyót, és a Bihari-síkra érkezünk. Létavértes előtt jutunk el az Érmelléki löszös hátra, végül a Debrecen melletti, már évek óta zárva tartó Halápi csárdánál, a Dél-Nyírségben fejezzük be az utunkat.

Hazatérés
(Írta: Antal József)
Gömörszőlős: kicsiny zsákfalu a Kelemér–Serényfalva Természetvédelmi Terület közelében, alig száz lakossal. Száraz tények. Már a faluhatárt jelző tábla előtt különös időcsapdába kerülünk. Eleink szólongatni kezdenek. Vendégül szeretnének látni. Megmutatni valamit magu(n)kból. Amilyen szégyenlősen nyitjuk ki az első ajtót, olyannyira nehezen szánjuk rá magunkat a búcsúra. Mert hiszen ide hazatértünk.

Kötött pálya
Októberi zakatolás a Börzsönyben
(Írta: Gulyás Attila)
A három börzsönyi erdei vasútvonal közül kettő bezár tavaszig, egy pedig csak ritkított menetrenddel működik novembertől, így aki még kisvasutazni szeretne hazánk egyik legszebb vidékén, használja ki az októbert. Az alábbiakban összegyűjtöttük, milyen újítások történtek a vonalakon, amelyekért külön-külön is érdemes útra kelni.

Kitekintő
A Szlovák Paradicsom rejtett oldala
(Írta: Dömsödi Áron)
Észak–déli irányban szeltük át a Káposztafalvi-karszt fennsíkját, és bár 24 óránál alig több állt rendelkezésünkre, végigmentünk a leghosszabb szurdokon, kipróbálhattunk egy turistaházat, a karszt hangulatos völgyeiből a legmagasabb kilátópontjára másztunk, majd egy kanyonon átsétálva megérkeztünk egy hegyek közé ékelt tó partjára. Az általunk is bejárt mintegy 30 kilométeres táv azoknak ajánlott, akik a Szlovák Paradicsom belső zugaira, sokoldalú hangulataira is kíváncsiak.

Zöldhullám
Vidra – A játékos csúcsragadozó
(Írta: Nagy Loránd István)
Hazai emlősfaunánk egyik legrokonszenvesebb, ám meglehetősen ritkán látható képviselője a rejtett életmódot folytató, európai elterjedési területének zömén jelentősen megfogyatkozott állományú vidra. Idehaza szerencsére stabil populációi élnek, védelme azonban nem csupán a vizes élkőhelyek feldarabolódása és pusztulása miatt indokolt.