MAGYAR TERMÉSZETJÁRÓ SZÖVETSÉG weboldalaiTermészetjáróGerecse 50KéktúraGalyacentrumTuristashopTermészetjáró kártya

2014.11.03. 15:25,   Szöveg: Gulyás Attila,   Fotó: Gulyás Attila

Négy évszak nyár- a Királyréti Erdei Vasút

A télen csendes, nyáron forgalmas Dunakanyar szélén van egy különlegesség: a Királyréti Erdei vasút az elmúlt néhány évben az úttörővasút sokáig megőrzött hangulatát feladva az ország egyik legmodernebb erdei vasútjává vált.

A Királyréti Erdei Vasút Magyarország egyik legrégibb erdei vasútja. 1893-ban épült, eredetileg kizárólag a Börzsönyben kitermelt fa és kő szállítására, a menetrend szerinti személyszállítás csak az 1950-es években indult meg. Az ezt követő évtizedekben a kirándulók között gyorsan nőtt a vasút népszerűsége. Ezzel egyidőben viszont - más erdei vasutakhoz hasonlóan - a faanyagszállítás csökkent, a vasútüzem vesztességessé vált, végül a megszüntetés elkerülése érdekében a vasutat 1974-ben úttörővasútá szervezték. Az ötlet szerencsére bevált, a személyforgalom növekedett.

 

A szerencsére négy évvel később is szükség volt, amikor az 1978 tavaszi árvizek súlyos károkat okoztak a vasúti pályában, a forgalom leállt. A 600 milliméteres nyomtávra készült, kis befogadóképeségű járművek és az elöregedett pálya kérdésessé tette a vasút jövőjét, de végül a teljes felújítás mellett döntöttek: az akkoriban megszüntetett Cegléd-Hantháza vasútvonal sínjeinek, és a Hegyközi Kisvasút jóval nagyobb kapacitású járműveinek felhasználásával, 1981. június 7-én indult el újra a kisvasút. Ekkor épültek a vonal ma is látható állomásépületei, a járművek pedig egyedi, piros-sárga "ruhát" kaptak, amivel egészen 2010-ig közlekedtek.

 

 

 Az 1981 és 2010 között viselt egyedi színezés

 

A kilencvenes évek nehézségei után a vasút újabb reneszánsza az új évezredben kezdődött. A járművek állagának megóvására Paphegy állomás műhelye mellé zárt tárolócsarnok átépült, majd 2004-ben, negyven év szünet után újra gőzösfütty visszhangzott a völgyben. A Morgó névre keresztelt gőzmozdonyt magyar tervek alapján az erdélyi Reciczában gyártották 1951-ben, felújításakor többek közt új kazánt és légféket kapott. A növekvő forgalomhoz igazodva a vasút üzemeltetője régi teherkocsik alvázának felhasználásával új személykocsikat is épített.

 


Út Szokolyáról Királyrét felé, háttérben a Naszállyal

 

A fejlesztés következő lépéseként a tulajdonos Ipoly Erdő Zrt. 2010-re teljesen megújította a vasút alsó végállomását Kismaroson: az új állomásépület mellett itt is épült egy zárt kocsitároló csarok, így lehetővé vált az induló kocsik számát az érkező utasok számához igazítani. Ezzel együtt a vasút műhelyében elkészült a vadonatúj, Tóbi névre keresztelt motorkocsi, a kis forgalmú járatok ideális járműve. A tervezésében a nagy múltú Ganz vasúti járműgyár egykori mérnökei is segédkeztek.

 

 

Tóbi motorkocsi bemutatása Kismaroson. Az egyedi építésű jármű alig három évig viselte a "vasút legújabb járműve" címet.

 

A motorkocsi sikere nyomán hamarosan újabb jármű született: a 2013-ban bemutatott motorkocsi az eddigi legkisebb, és egyedülálló Európában: a tisztán elektromos hajtású jármű akkumátorai napenergiával tölthetők, kivehető középső üléssora helyén babakocsik és kerekesszékek is szállíthatók.

 

 

Zakatolás napenergiával

 

A Királyréti Erdei Vasút járatai áprilistól októberig minden nap közlekednek, a téli félévben pedig munkaszüneti napokon. Főleg jeles napokon és hosszú hétvégéken közlekednek a gőzvontatású vonatok, különjáratként természetesen bármely jármű megrendelhető. A vasút egyedi szolgáltatása az Ipoly Erdő Zrt. "Gördülő Tanösvény" programja, amelyhez kifejezetten erre a célra átalakított, padokkal berendezett kocsi áll rendelkezésre. Ha az erdő élővilágának szórakoztató megismerése helyett az igazán kényelmes utazás a cél, fedélzeti konyhával felszerelt, elegáns szalonkocsi is rendelkezésre áll.

 

 

Délutáni csendélet a megújult kismarosi végállomáson

 

Kismarosról indulva a vasút útjának első felét a Morgó patak völgyének üdülőövezetében, majd Szkolya falu hangulatos mellékutcájában teszi meg, az utolsó házon túl pedig a tágas mező fölött elénk tárulnak a Börzsöny belső csúcsai. Az erdőbe érve aztán rövid, meredek emelkedő végén befut a vonat Királyrét állomásra, ahol ezernyi program közül választhatunk. A végállomás melletti erdőben kanyarog a 2007-ben megnyílt hajtánypálya, amelynek pedállal hajtott járművein egy kör erejéig bárkiből "masiniszta" lehet! A pihenésre vágyókat több étterem és büfé várja, a Börzsöny csúcsai pedig nemcsak számos turistaúton, de hétvégenként a Nagy-Hideg-Hegyre induló buszjárattal is elérhetők.

 

 

Indul a hajtány-járat

 





HOZZÁSZÓLÁSOK

Hozzászóláshoz jelentkezz be!


Közösségi oldalak
PROGRAMOK
2018. január
H K Sze Cs P Szo V
01020304050607
08091011121314
1516171819
20
21
22232425262728
293031
program
korlátozás
A hónap fotója
2017. december
Tóth László:
Téli rajz
36. GERECSE 50
Így látták az idei Gerecse teljesítménytúrák résztvevői ezt a borongós, kissé hűvös, húsvét...