Kéktúra blog

Barangolás a legendás kék jelzésen

2020. március 16.

Bélapátfalvától Bánkútig

A Bél-kő hatalmas sziklatömbjétől a Cserepes-kői-barlang nomád szállásán át több sziklaszirt kilátópontjáig számos látnivalót kínál ez a szakasz – az OKT egyik legszebb része.

Bélapátfalván a Villa Tópartban szálltunk meg – vasárnapra túratársam is akadt. Korán reggel nekiindultunk. A szomszédos halas étterem bejáratánál is van egy kéktúrabélyegző, ha valaki a cementgyári vasútállomásnál kihagyta.

Először a kempingezők által előszeretettel használt mezők mellett vitt az aszfaltút. Az utolsó sátorhelyek után jobbra kitérve a csalános, gazos ösvényre, csak pár lépés a Lóczy-forrás, itt töltsd meg a vizes palackot!

Az aszfaltutat földút váltotta, és egyre inkább emelkedtünk. A katonasíroknál tartottunk egy rövid pihenőt, mert innen – a kék-piros-sárga közös szakaszán – még további kaptató jött. A piros jelzés kiágazása után is emelkedett az út. A sárga és a zöld jelzés elérésekor pár lépést tettünk a sárgán, hogy van-e esetleg kilátás, de a fiatalabb növényzet már teljesen felnőtt, nem találtunk kilátópontot az első száz méteren.

Ezután folytattuk a Jubileumi körtúra-szakaszt, körbekerülve az Ördög-hegy 873 méteres csúcsát. A túloldalon már sziklásabb részek jöttek. A nagy mészkősziklák, köves utak végigkísérték az egész napot. Ezután a kék háromszög hívott balra, de érdemesebb máshol felmenni az Ördög-kő felé. Jobb az Őr-kő-házat elhagyva, egy padnál kitérni a kék háromszögre, ott, ahol a piros jelzés is felér. Fent óvatosan kell lépkedni az „ördögszántás” kövei között, de megéri a pár száz méter kitérőt, mert nagyon szép a sziklafal és a kilátás is.

Innen sziklás-köves ösvény visz tovább a csodaszép, sűrű erdőben a következő kilátóponthoz, a Pes-kő-kapuhoz. Egy fél kilométer után a zöld négyzet jelzés csatlakozott be. Itt figyelni kell, mert ahol újra szétágazik, ott nem a kéken kell maradni, hanem a zöld négyzeten kell felmenni. Lentről már látszik is a Cserepes-kői barlang, amiben egy nomád szálláshelyet is kialakítottak.

Ezután egy mészkősziklás hegyoldalban ereszkedtünk le. A fák közül rövid időre kiérve, a hegyoldalban nyílt szép kilátás. Ezután elértük a zöld jelzést. Az Őserdő szélén, kerítés mellett folytatódott az út le, majd fel. A zöld jelzés elhagyása után nem sokkal fel is értünk a csodás, széles panorámát kínáló Tar-kőhöz.

Ez volt az utolsó magasabb hegycsúcs, pont a napon, innen a kékre visszatérve lassan ereszkedni kezdett az út a Büszkés-hegy oldalában. A zöld háromszögre már nem tértünk ki a Három-kő-aljához, mondván, a Tar-kő kicsivel arrébbról hasonló kilátást kínál. Innen egymást követik a mezők, rétek. Ezek érdekessége, hogy középen besüllyednek, ugyanis víznyelőként működnek – ezt hívják töbörnek. Először a Keskeny-rétre értünk le. És végül a Zsidó-rét kövekezett, és még azután is több töbör.

A térképen fehérrel jelzett, felszakadozott aszfaltozású útra értünk le, erről csak egy rövid szakaszra tér le a jelzés, de aztán ugyanide vissza is tér. Az aszfaltutat balra elhagyva földútra tértünk át, majd arról jobbra egy ösvényre. Így jutottunk el egy fához, amit a katolikusok vettek birtokba. Ez a Faktor-réti Madonna.

Itt már rengeteg jelzés futott össze, jelezve, hogy Bánkút térségébe értünk. A Faktor-réten átsétálva, a túloldalon hamarosan fel is értünk a Fehér Sas panzió épületéhez.

Innen még 200 méter séta a bánkúti síház, ott van a bélyegző kihelyezve. Itt megszakítottuk a túrázást, Mályinka felé a következő szombaton indulunk. Szép kilátásokkal, sziklás hegyek megmászásával lettünk gazdagabbak.

A cikk Papp Géza blogján is olvasható.

Az előző részt ide kattintva találod.

Kerkakutastól Zalalövőig

2022.05.30.

Az egyre csökkenő lélekszámú falu fogyatkozó házait és vaníliasárgára kivakolt templomát elhagyva ismét szántóföldek, legelők között találtuk magunkat.

Velemértől Kerkakutasig

2022.05.25.

Papp Géza, a Kéktúra blog szerzője a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra újabb szakaszáról mesél. Élmények és szépségek a csodálatos veleméri templomtól a kerkakutasi naplementéig.