Hegyek között, völgyek között – a Kő-hegytől a Törökugratóig
Bár virágzó növények már csak mutatóban vannak, a Budaörs környéki hegyeken azért november második felében is bőven akad látnivaló és érdekesség, nem beszélve azokról a múltbeli történetekről, amelyekbe egy itteni túra során fut bele az ember.
A várost ölelő dolomithegyek, a Budaörsi-kopárok nemcsak megjelenésükben különlegesek, de élőviláguk is speciális. A fajgazdagság persze hegyről hegyre változik, attól függően, mennyi maradt meg az értékes fajok számára menedéket nyújtó dolomitsziklagyepekből.
A ritkaságokból persze ilyenkor, november közepén nem sokat lehet már felfedezni, hacsak nem vagyunk botanikusok, akik apró levelekből, elszáradt kórókból is be tudják azonosítani a fajokat. De a november enélkül a tudás nélkül is tartogat élményeket errefelé, főleg, ha az ember egy olyan késő őszi napot fog ki, amikor szikrázó napsütésben, kabát nélkül, pulcsiban lehet kirándulni.

Reggel a Kő-hegyen

Reggel a város felett
12 kilométeres túrámat reggel rögtön egy kis kitérővel, a Kő-hegyen kezdtem, és most először tapasztaltam meg, milyen itt teljesen egyedül lenni. A hegy, annak ellenére, hogy a városban van, a kilátást pedig uralják a logisztikai központok, áruházak, autópályák, lakótelepek, mégis meg tudott valamit őrizni misztikus hangulatából. És most különösen jó volt kicsit távolabbról rálátni a városra, a hétköznapokra, az életünkre, ami innen, fentről – még ha tudom is, hogy nagyon nincs így – olyannak tűnt, mintha minden a régi lenne.

Kilátás Budaörsre a Kő-hegyről

A Kő-hegyről visszamentem a Kisfaludy utcára, ahonnan a piros jelzésen elindultam az Odvas-hegy felé. Egy idő után elfogytak a házak, és egy erdei ösvényen haladtam tovább. Mellettem őszapók csiviteltek, és újra csak bizonyították azt, mennyire bizalmasak, egészen közel jöttek hozzám. A kopár Odvas-hegy távolról is hatalmasnak tűnik, de ahogy egészen közel ér hozzá az ember, még inkább így érzi. A hegy teteje fokozottan védett terület, nem vezet fel rá jelzett turistaút, a piros jelzés a hegy lábánál halad el.

A 314 méter magas Odvas-hegy tiszteletet parancsoló tömbje, mögötte pedig a többiek

Repülők és motorok
Következő megállóm a Farkas-hegy volt, amit a Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság (DINPI) Gubóvirág tanösvényét követve jártam be. A névadó magas gubóvirág kékes-lilás virágai tavasztól őszig mindenfelé láthatók. Érdemes letölteni a tanösvény vezetőfüzetét a DINPI oldaláról, mert sok érdekességet lehet megtudni a környékről. Ebből tudtam meg például, hogy ez a táj több híres filmben is feltűnik. Itt forgatták például A Tenkes kapitánya, az Egri csillagok és A tizedes meg a többiek egyes jeleneteit.

Ez a terület egykor a farkas-hegyi vitorlázórepülő-tér része volt, az előtérben hangárok, pihenőházak álltak, a háttérben a 364 méteres Szekrényes-hegyen volt egy katapult

A fokozottan védett terület a Budai Tájvédelmi Körzet része, sok-sok évtizede azonban más volt a helyzet. Itt íródtak a hazai vitorlázórepülés történetének első fejezetei. Az első világháború után a korábban pilótaként szolgáló katonák szerették volna valamilyen formában tovább folytatni a repülést. A 20-as években ezt azonban szigorúan korlátozták, és csak hajtómű nélküli gépekkel lehetett ezt megtenni. Megindult a gépek tervezése, beszerzése, és 1929-ben megkezdte működését a farkas-hegyi vitorlázórepülő-tér.

A Vitorlázórepülő-emlékmű a Farkas-hegy legmagasabb pontján áll, 2017-ben adták át, a korábbi, 1979-es emlékművet megrongálták

Akkoriban itt hangárok, műhelyek voltak, az emlékmű helyén például a MÁV pihenőháza állt, a közeli Szekrényes-hegyen pedig ma is megvannak annak a betonrámpának a maradványai, ahonnan egy erős gumikötéllel, mintegy óriási csúzlival, útnak indították a gépeket. A repülőtér a II. világháborúban megrongálódott, 1959-től pedig leköltözött mai helyére, Budakeszi Nagyszénászug nevű településrészének közelébe.

Életkép a Farkashegyi repülőtérről, 1934-ből

De nem csak a repülőélet volt élénk itt évtizedekkel ezelőtt. A hatvanas években tömegrendezvényeket, KISZ-gyűléseket is tartottak itt, és mai fejjel már hihetetlennek tűnik, de egykor motorversenyeket is rendeztek a természeti értékekben gazdag gyepeken. A legnagyobb tájátalakítás szerencsére csak terv maradt, mondjuk annak is egészen hihetetlen, a 40-es években nyilas központot akartak itt kialakítani, felhőkarcolóval és 25 ezer fős egyetemi várossal.

Motocross-verseny a Farkas-hegyen 1969-ben

Járt, járatlan, jelölt
Egy korább cikk kapcsán a pár hónapja a Duna–Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság természetvédelmi őreivel jártam itt, akik megmutatták, hogy a motorok okozta évtizedes tájsebek még ma is látszanak a környező lankákon. A fokozottan védett terület egyik legnagyobb értékét a dolomiton kialakult különleges növényvilág adja, amely pár méteren belül is elképesztő különbségeket tud produkálni. Míg a hegyek napsütötte, déli oldalán mediterrán vidékekre jellemző, melegkedvelő fajok élnek, addig néhány lépésnyire onnan, a hűvösebb északi lejtőkön már magashegységekre jellemző fajok is előfordulnak.

A Gubóvirág tanösvényt úgy alakították ki, hogy a hat állomás be tudja mutatni a terület ritkaságait

Ma már motorversenyek nincsenek, taposás azonban igen, és a gyepeknek a folyamatos használat miatt ezeken a helyeken nincs esélyük a regenerálódásra. Ahogy az egyik szakember mondta, „a dolomithegyek halála a szép kilátás”. A panoráma nagy kísértést jelent sokaknak, pláne, ha már kijárt ösvények vezetnek fel a hegytetőre. Ezek azonban jelöletlen utak, és mivel fokozottan védett területen vagyunk, itt csak a jelölt ösvényeken lehetne haladni. Ráadásul jó kilátópontokat a jelölt utakat követve is el lehet érni.

A tanösvény kilátópontján egy tábla segíti a tájékozódást

Az itteni növények életét nemcsak a taposás, de a feketefenyők is megnehezítik. Bármerre is vesszük az irányt, előbb utóbb beleütközünk a telepített fenyvesekbe, amelyekkel a kopár hegyoldalakat akarták megfogni.

A kopárfásítás nyomai mindenhol láthatók a Csíki-hegyeken

A Budaörsi-kopárok „kopárságában” nagy szerepe van az embernek. A hegyeket borító őshonos erdőket több száz évvel ezelőtt kivágták, helyüket legeltették, ami a vékony talajréteg pusztulásához vezetett. Az eredeti növényzet ilyen körülmények között már nem tudott újra gyökeret verni, ezért a 20-as, majd az 50-es években megkezdték a kopárfásítást, a hegyeket strapabíró feketefenyővel ültették be, ami alapvetően változtatta meg az élőhelyeket.

A vajszínű ördögszem virága még november közepén is látható

A fenyők árnyéka és a lehulló tűlevelei miatt sok növény nem tudott itt megmaradni. A természetvédelmi szakemberek most azon dolgoznak, hogy a fenyvesek eltávolításával segítsék az eredeti élőhelyek regenerációját.
24 ökör, 60 tulok
A Farkas-hegyről a piros kereszt jelzésen indultam tovább a Mária-völgy irányába, majd áttértem a sárga jelzésre, ami a Ló- és a Csík-hegy oldalában vezetett tovább. Itt már leginkább erdőben haladt az út. Közben egyre többször kiláttam a fák között a városra, de a néhol igen keskeny ösvényeken azért nem árt a lábunk elé is figyelni. A Huszonnégyökrös-hegy szerintem az egyik legjobb nevű hegy az országban, nevének eredetéről más többször írtunk mi is. Például itt. De amit nem tudtam, hogy a közeli Törökugratónak is hasonló neve volt korábban, azt Hatvantulkos-hegynek hívták.

A Huszonnégyökrös-hegy legjobb kilátópontja

A Huszonnégyökrös-hegyen érdemes kitérőt tenni a sárga háromszög jelzésen, ami az út egyik legjobb kilátópontjára vezet. A fenyőkkel övezett hófehér szikla északi oldala egy meredeken mélybe szakadó, függőleges sziklafal. Délre tőlünk megint csak a logisztikai központok sokasága, de északra végre erdők és mezők látszanak.

És a kilátás fentről, ahonnan végre nemcsak logisztikai központokat és hipermarketeket látni

Szemben a magányosan árválkodó Kecske-hegy sasbérce, mellettünk a Csík-hegy és a Ló-hegy erdővel borított háta, mögöttük a Szállás-hegy kandikál ki, a távolban Csillebérc, a KFKI tornyával. Alattunk a Budaörsi Katonai Temető szabályos sorban rendeződő sírjai. Magyarország legnagyobb katonatemetőjében több mint 17 ezer (16 300 német és nyolcszáz magyar) olyan katona nyugszik, akik a második világháború magyarországi hadműveletei során vesztették életüket.
A hegyről hamar beértem a lakott területre, de a túrám itt még nem ért véget, mert mindenképpen szerettem volna átmenni a Törökugratóra, amely magányosan magasodik a forgalmas Szabadság út túloldalán. A jellegzetes formájú hegy Budaörs zászlaján és címerében is szerepel.

Szemben a Törökugrató jellegzetes formájú sasbérce

Közepén egy felhagyott dolomitbánya van, ennek peremén vezet a Naprózsa tanösvény. A kötelekkel jelzett útvonal felvisz a hegy tetejére. Az egyes állomásokat számokkal jelzik, néhol vannak korábbi játékokra utaló nyomok is, de ezek felett eljárt az idő, és szükségük lenne némi karbantartásra. A hegyről szóló információs könyv azonban még megvan, és természetesen szó esik benne a hegy különleges nevének eredetéről is. Több legenda is szól erről, amelyek közös eleme, hogy a magyarok elől menekülő törökök a hegy meredek északi sziklafalán a mélybe vetették magukat.

Pillantás a Törökugrató tetejéről a napfényben fürdőző hegyekre, a városra és a még nagyobb városra

A hegy tetejéről elképesztően jó a kilátás. Belátni egész Budaörsöt, Dél-Budát, látszik a Tétényi-fennsík, tetején a jellegzetes víztornyával. A túra során bejárt hegyeket is végig beláttam innen. Mintha csak tapsrendre álltak volna össze az előadás végén. Remekül festettek a délutáni napfényben, háttérben a szikrázó kék éggel, felettük pedig, mint egy hatalmas zeppelin, egy hosszúkás felhő lebegett.
A cikk 2020 novemberében jelent meg először.

Így gyártunk nektek kéktúratartalmat – Kulisszatitkok a Tapolca–Badacsonytördemic szakaszról
Nekikezdtünk az Országos Kéktúrának, hogy a Természetjárón és a Kéktúra.hu-n napi szakaszokat is mutathassunk nektek, illetve bővítsük az útvonal mentén fekvő, az oldalainkon szereplő látnivalók így sem rövid sorát.

Egésznapos túra végig a Geresden át
Sokan talán azt se tudják, merre van a Geresdi-dombság, pedig igazán csodálatos túrahelyszín. Kedvcsináló következik.
→ Tovább
A zöld és a kék összes árnyalata: rabul ejtettek a Plitvicei-tavak
Bármennyire is közhelyes, ha van olyan, amit legalább egyszer az életben mindenkinek látnia kell, akkor az Plitvice. Még akkor is, ha tömegek fordulnak meg itt, és ha tudjuk előre, hogy a szó szoros értelemben vett túraélményben nem lesz részünk. Egyedülálló látványban azonban biztosan.
→ Tovább