Thru-hike

Hosszútávú túraútvonalak külföldön

2023. november 10.

Találkozások a vadonnal a PCT vége felé

Az Egyesült Államok nyugati hegyláncát hosszában átszelő PCT vége felé közeledik Kércz Viktor és Makra Ákos. A Sierra Nevada hegységen átkelve találkoztak medvével, pumával és csörgőkígyóval, Francis Ford Coppolát viszont inkább kihagyták.

Körülbelül 300 kilométer – ennyi van hátra a PCT 4270 kilométeres útvonalából a magyar párosnak, akik a világ egyik legnagyobb presztízsű túráját teljesítik egyben, megszakítás nélkül. Szeptember 13-án érték el az útvonal felezőpontját, amelytől minden lépéssel közelebb kerültek Mexikóhoz, mint Kanadához.

A PCT igazi vadonokat keresztez, ennek megfelelően a teljesítése közben előfordulnak veszélyesebb találkozások is. Kércz Viktorék az elmúlt másfél hónapban több medvével is találkoztak. „Kiugrott egy maci a bokorból 40-50 méterrel előttem, és elkezdett futni az ösvényen előlünk. Úgy iszkolt, mint a mesékben, dülöngélve, nagyon vicces volt” – meséli Viktor. „Itt nincs az a rossz értelemben vett „medvekultusz”, mint otthon. Nem nagy dolog, részei az erdőnek. Többségében nem bántanak, elfutnak előled, ha meg nem, akkor is csak a kajádat akarják, el kell ijeszteni őket. Ezek a fekete medvék nagyon kis eséllyel támadnak meg.”

A túra másik „mumusa” a sokkal nehezebben észlelhető, éppen ezért veszélyesebb csörgőkígyó, akibe éppen az első medvés találka napján futottak bele. „Olyan hangra lettem figyelmes, mint amikor valaki megnyitja a kerti slagot, cisszegő, sziszegő erősödő jelzésre. Lenéztem a földre. Egy csörgőkígyó volt a lábam előtt 30 cm-re az ösvény szélén, majdnem ráléptem. Ő hamarabb észrevett, jelzett, majd villámgyorsan becsúszott egy közeli bokor alá, úgy, hogy közben a fejét végig felém fordította. Hát ugrottam egyet, nem tagadom” – számolt be róla Viktor.

És nem maradt el az észak-amerikai vadon harmadik ijesztő szereplője, a puma sem, amivel már Kalifornia szárazabb tájain futottak össze: „Felvertük a sátrakat, épp lefeküdni készültem. Mostam a fogamat, majd a fejlámpám fényénél egy villanó szempárt vettem észre. Rákapcsoltam a lámpám legmagasabb fokozatára, majd egy kuporodó, lelapuló állatot vettem észre a sátrainktól 15-20 méterre. Gyorsan odahívtam Ákost, hogy nézze meg ő is, az-e, amire gondolok.

Rávilágítottunk mindketten, erre laposan felkelt, és eloldalgott. Az volt, egy puma."

Az Egyesült Államok egyik tetején

A PCT-n túrázók, különösen a dél felé gyaloglók számára a Sierra Nevada hegylánca jelenti a legnagyobb kihívást, hiszen a 4000 méteres magasság fölé nyújtózó hegység időjárási és terepi viszonyai miatt sorsdöntő kihívásokat tartogat. A páros viharos, jégesős napok után érte el a tájegység legmagasabb részét, ami alaposan megszórja, illetve taktikázásra készteti a túrázókat. „Beszéltünk pár másik thru hikerrel, akik mögöttünk voltak: sokan előreutaztak, kihagytak részeket az ösvényből, hogy hamarabb ideérjenek a magas részre, így most előttünk vannak.

Mindenki tart attól, hogy pár héten belül megérkezik a tél.

Mi is aggódunk picit, de nem tudunk mit tenni, alkalmazkodunk majd ahhoz, amilyen körülményekkel találkozunk. Mindenki más felfogásban járja ezt az ösvényt, mi nem ugrunk át részeket, ha nem muszáj” – írja erről Kércz Viktor.

A körülbelül 600 km hosszú, 3-4000 méteres magasság között hullámzó, a High Sierra-t (a hegység legmagasabb részét) keresztező szakasz tartogatta a legnagyobb logisztikai kihívást is: itt 9-10 napra kellett beosztani a felszerelést és az energiát. „Ilyenkor realizálja az ember, hogy mekkora lehet a tét: az egyik reggelen egy mellettünk sátrazó túrázó kérdezte, hogy hogyan tud innen a legrövidebb úton “kimenekülni”, mert jön a havazás, és nincs rá felkészülve felszereléssel. Hát barátom, vagy 50-et mész északnak, vagy 130-at délnek, mondtam neki.”

Az időjárás nem volt végig ideális, de a szakasz teljesítése a tervek szerint sikerült. „A folyók, patakok lecsendesedtek már, ami a nyári szezonban teljesíthetetlen volt, mellig ért volna erős sodrással, az most legfeljebb combközépig ért. Többek között ezért is indultunk északról délre, mert az évnek ebben a szakában itt jobbak a körülmények, (hóhelyzet, folyók). Persze hűvösebb van nappal, éjszaka pedig hideg, többnyire fagypont alatt, és a korai télre/új havazásra nagyon kell figyelni, de összességében könnyebb a haladás” – összegzi Viktor.

Makra Ákosnak nagyobb nehézségei is adódtak ekkoriban: egy dehidratáció okozta szöveti probléma lassította le. „Keveset ittam, és nem úgy mozgattam a bokámat, ahogy kellett volna, ez okozta a problémát” – emlékszik vissza Ákos. Éppen ekkor várt rá a 10 napos, ennélfogva a szokásosnál nehezebb felszereléssel teljesítendő szakasz. A segítség pedig éppen új bloggerünktől, Kárpáti Dorkától érkezett: „Azokat a gyakorlatokat csináltam, amiket ő mutatott nekem videóchaten. Mindennapos terhelés mellett képes volt meggyógyulni a lábam”

És még az Egyesült Államok összefüggő területének legmagasabb hegye, a 4421 méteres Mount Whitney meghódítása is belefért. Ez kitérő a PCT-ről, de egy hajnali 2:30-as ébresztő után sikerült feljutni a csúcsra.

Pacific Crest Trail

A 4270 km hosszú Pacific Crest Trail az Egyesült Államok és a világ egyik legnívósabb hosszútávú túraútvonala, amely az amerikai-kanadai határtól az amerikai-mexikói határig kanyarog. Az útvonal az ország nyugati hegyvidékén szeli át Washington, Oregon és Kalifornia államokat. A jól kiépített, karbantartott ösvény magashegységi terepeket és sivatagot is felfűz, ezért és hossza miatt megszakítás nélküli teljesítése extrém teljesítmény, ami 5-6 hónapot vesz igénybe. A PCT a Reese Witherspoon főszereplésével készült, Vadon (Wild) című film bemutatása (2014) óta eltelt években kultikus népszerűségre tett szert, és a világ minden tájáról vonzza a túrázókat. Eddig mindössze maroknyi magyar teljesítette.

Érkezés a sivatagba

A túra utolsó szakasza jóval ingerszegényebb környezetben telik, mint a megelőző, erdős hegyvidéki terepeken, és a 4 hónapnyi vándorlás is „megrágja” a túrázókat. A kiépítettség, a civilizációs jelenlét is sokkal sűrűbb. „Nem véletlen, hogy eddig itt, Los Angeles mellett kanyarogva találkoztunk a legérdekesebb fickókkal: többek között egy idős hollywoodi producerrel, aki a Walt Disney-nál és a Paramount-nál dolgozott, majd meghívott minket hétvégére a nyaralójába, hogy vele és Coppolával (igen, VELE) töltsünk pár napot. Nem éltünk a meghívással, már be akarjuk fejezni az ösvényt, picit furcsán éreztük volna magunkat egy ilyen kitérőn. Kiderült, hogy övé az egész környék, megvett minden földet, és a felesége adta a nevet a kisvárosnak (Hiker Town)” – írja Kércz Viktor. Nehéz eldönteni, hogy ez, vagy a ramenes eset volt a túra legmeglepőbb találkozása.

A magyar páros azóta már elhagyta az utolsó 200 mérföldet (kb. 300 km-t) jelző oszlopot, és a sivatagban gyalogol a mexikói határ felé, amelyet a tervek szerint a jövő hét második felében fog elérni.

„Ez már ép ésszel felfogható távolság. Kezdődik a sivatag második fele. Nevezhetjük végjátéknak is”

– zárja utolsó bejegyzését Viktor.

(Sajnos a Facebook eddig tisztázatlan okokból letiltotta Makra Ákos oldalát, ezért az ő bejegyzéseit ehhez a beszámolóhoz nem tudtuk felhasználni.)

A PCT befejezéséről beszámolunk majd, addig is érdemes megnézni Ákos és Viktor Instagram-oldalait, illetve Viktor Facebook-bejegyzéseit.

Külföldön túrázol, és szívesen megosztanád élményeidet a Turista Magazinnal?

Ha hosszútávú túrát teljesítesz távol Magyarországtól, és beszámolnál a tapasztalataidról, a külföldi vándortúrákat teljesítő magyarokat bemutató Thru-hike rovatunkban a helyed! Keresd a szerkesztőséget a domsodi.aron@termeszetjaro.hu e-mail-címen, és felvesszük veled a kapcsolatot.

A thru-hiking kifejezésnek nincs pontos magyar megfelelője, előre kijelölt, hosszútávú útvonalak egyben, megszakítás nélkül történő teljesítését jelenti. Thru-hike blogunkban bármilyen külföldi, többnapos túra végigjárását szívesen bemutatjuk a segítségetekkel, a fotóitok felhasználásával.

A Királyok túrája a rénszarvasok földjén

2023.12.01.

Európa egyik legegyedibb táján vezet keresztül a nevében is fejedelmi Kungsleden, azaz a Királyok útja. Ezt az útvonalat járta végig Lestyán Szilvia 2023 nyarának végén, felfűzve Svédország legmagasabb csúcsát is. Beszámoló a svédországi Lappföldről.

Két magyar teljesítette a világ egyik legnevesebb túráját

2023.11.17.

Kércz Viktornak és Makra Ákosnak sikerült az, ami eddig egy magyarnak sem: déli irányban, egyhuzamban teljesítették a PCT 4270 kilométeres útvonalát az Egyesült Államokban. A vadonban töltött hónapokban találkoztak pumával, összeszedtek néhány komolyabb sérülést, és az egyiküknek még a lábmérete is megnőtt. A két teljesítővel beszélgettünk.

Öt nap Skócia „kéktúráján"

2023.11.07.

Annak ellenére, hogy ezer méteres magasságig sem emelkedik, a skóciai West Highland Way túraútvonal drámai díszletek között kanyarog a Skót-felföldön. A túrát nemrégiben teljesítő Molnár Barnabás mesélt nekünk a tapasztalatairól.