Egyedülálló túra a medvesi "Dunel" alagútján át

Bárhogy böngészem is a térképet, nem találok más, igazi alagút-túrát hazánkban. Persze, kerékpárutak mellett egy-egy jelzés azért átbújik autóutak alatt, de az egykori medvesi ipari kőszállító kisvasút mintegy 150 méter hosszú alagútja mindenképpen egyedi túracélpont.

2021. április 24.

Bárhogy böngészem is a térképet, nem találok más, igazi alagút-túrát hazánkban. Persze, kerékpárutak mellett egy-egy jelzés azért átbújik autóutak alatt, de az egykori medvesi ipari kőszállító kisvasút mintegy 150 méter hosszú alagútja mindenképpen egyedi túracélpont.

A Medves-vidék vulkáni csodái és a vidék egykori kőbányászata sokszor szóba kerül. A bányászat azonban nem a bazalttal kezdődött ezen a különleges vidéken, s ez az országosan is egyedülálló ipartörténeti emlék - a "Dunel", ahogy a helyiek hívják - is kevésbé ismert. Pedig a Novohrad-Nógrád Geopark eresztvényi látogatóközpontjától egy könnyebb sétával is felkereshető és jelzés vezet át rajta.

Maga a beszédes nevű Eresztvény, a Medves-fennsík kapuja Salgóbánya mellett helyezkedik el és itt találjuk a határon átnyúló Novohrad-Nógrád Geopark modern és hangulatos látogatóközpontját, ahonnan a környék bányáit és az egykoron itt zajló bazaltbányászatot bemutató tanösvény indul.

A medvesi ipari kisvasút a környéken bányászott barnaszén miatt épült ki eredetileg, de azt később, a bányászat megszűntével elbontották. A környék aztán pár évtized múltán ismét bányászoktól lett hangos, amikor a Medves-fennsík kiváló bazaltját kezdték kitermelni az 1800-as évek végén megindult nagy vasút- és közútépítésekhez. Volt idő, amikor Eresztvény körül tíz bánya is működött egyszerre, az értékes kockakő pedig egész Európában keresett termék volt, még Londonig és Párizsig is eljutott.

Így már érthető, hogy a korábban megalapozott nyomvonalon gyorsan újjáépítették a kisvasutat, immáron a bazalt szállítására. A környék nevezetes bazaltbányáiból először leeresztették (lovakkal, később erre a célra épült siklóval) a követ Eresztvényre. Itt átrakodták az innen induló keskeny nyomtávú kőszállító vasútra, majd Somoskőújfaluban normál nyomtávú vonatra rakták át a bányákban megfaragott utcakövet. A mintegy 10 km hosszú, az egyes bányaudvarokat elágazásokkal elérő kőszállító kisvasút 1923-tól 1963-ig, az országos jelentőségű helyi bazaltbányászat megszüntetéséig működött.

A környéken túrázva egyébként több helyütt észrevehetjük ma is a vasútnak épített töltéseket. Ilyenen halad a Petőfi-sétány elnevezésű túraút Eresztvényből Somoskő felé, és ilyen a szóban forgó, Eresztvényről Somoskőújfaluba tartó piros jelzés is. A látogatóközponttól az egykori Dornyay turistaház felé vezető betonúton indulunk el, majd hamarosan keresztezzük is a piros jelzést, amelyen jobbra térve, mintegy 2,1 km-es kellemes sétával érjük el a 146 méter hosszú alagutat. Az ország talán egyetlen olyan túraútja ez, amely egy alagúton halad át az erdő közepén. Bár a barlang aljzata egyenletes, jó, ha van nálunk elemlámpa; 146 méter elég nagy táv ahhoz, hogy a közepén már sötétben botorkáljunk lámpa nélkül. Az alagút után a sárga jelzésen balra térve jutunk vissza a Dornyay turistaházhoz, ahonnan célba vehetjük Salgó szép várát, vagy visszasétálhatunk Eresztvényre.

A cikk 2021 áprilisában jelent meg először.

Cikkajánló