Ráncfelvarráson esett át Rezét gőzös

Elemeire szedték szét a Gemenci Állami Erdei Vasút nosztalgia gőzösét, aztán újjáépítették, most pedig már a tesztelésénél tartanak.

Szerző:
Gemenc Zrt.
Fotó:
Gulyás Attila (kiemelt kép)
2020. november 30.

Elemeire szedték szét a Gemenci Állami Erdei Vasút nosztalgia gőzösét, aztán újjáépítették, most pedig már a tesztelésénél tartanak.

Rezét gőzöst 1954-ben, az erdélyi Resicabányán (Reșița) gyártották, és egészen a nyugdíjazásáig a székelyföldi fürdővárosban, Borszéken, a helyi ásványvízüzemben használták. 2001 márciusában állt először szolgálatba Európa legnagyobb összefüggő ártéri erdejében a Gemenci Állami Erdei Vasútnál, ahol már nem a tehervontatás, hanem a turisták szállítása a feladata. „A szertartályos, telített gőzzel üzemelő mozdony egyik érdekessége, hogy kazánjának kialakítása lehetővé teszi a fafűtést is, így sokkal gazdaságosabban tud üzemelni” – írja a Gemenc Zrt. a közleményében. Rezét most újjáépült, és a Zsuzsi Erdei Vasút Nonprofit Kft. befogadta, hogy tesztelhessék és megtörténhessen a műszaki finomhangolás.

A Gemenc Zrt. vasútja, a Gemenci Állami Erdei Vasút hazánk egyetlen ártéri keskeny nyomközű erdei vasútja. Pályája közel 30 km hosszú és a Duna mellékágai, holtágai mellett kanyarog. Megállóhelyei közelében népszerű kirándulóhelyek, tanösvények találhatóak, de vannak kiállítások, pihenő- és játszóparkok is. Az erdőgazdálkodásban is van szerepe, illetve az árvíz előtt a szerelvények a mentésből is kiveszik a részüket.

Cikkajánló