Szuper családi túratematikák a karácsony előtti napokra

Itt a téli szünet, s bár az időjárás-előrejelzés nem ígér nagy havazást, de masszív esőt sem, ráadásul hideg is van még, szóval a csodavárást a természetben is remekül át lehet élni a gyerekekkel. Mutatunk pár egyszerű túratematikát.

2022. december 20.

1. Túra a jégcsapok nyomában

Mivel az elmúlt napokban kemény fagy volt országszerte, nemcsak a pocsolyák vannak befagyva, de sok helyütt jég van a patakokon is. Adja magát tehát a jégvarázs tematikája, amely nemtől és kortól függetlenül leköti a gyerekeket.

Egy (részben) bejegesedett patak felkeresése, különösen, ha vízesés is található rajta, biztos választás.

Persze Magyarország nem bővelkedik hegyi zuhatagokban, pár olyan vízesést azért találunk középhegységeinkben, amelyek gyereklábaknak is könnyen elérhetők. A távolságra azonban fokozottan ügyeljünk, súlyos mínuszokban ne töltsünk nagyon sok időt kint a kisebb gyerekekkel és készüljünk fel a túrára megfelelően, legyen nálunk pótruha például. Budapest környékén az amúgy is népszerű Alsó-Jegenye-völgy lehet ideális célpont, de nem kell túlspirázni a dolgot, egy befagyott patak önmagában is érdekes látvány.

2. Etess madarakat kirándulás közben!

Nagyon nem mindegy, hogy gyerekekkel hogyan és hova kirándulunk, az ilyenkor gyakori szürke, hideg időben pedig még a szokásosnál is nagyobb kihívás a szabadba vinni a gyerekeket. Kiváló adventi túratematika, ha közben madarakat etetünk!

Mivel a madáretetés szezonja ilyenkor már hivatalosan is elkezdődött, és a gyerekek általában lelkesek a téma iránt, ezért nem csupán egy szép kirándulást tervezhetünk a téma segítségével, hanem egy csodálatos téli, családi tevékenység is kezdetét veheti. Az ugyanakkor nagyon nem mindegy, hogy mivel és hogyan etetjük a madarakat. Ha még sosem foglalatoskodtunk ezzel a szép hobbival, akkor először is olvassuk el a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület ide vonatkozó összefoglalóját.

Az erdőbe lényegében bármikor kimehetünk, és sose rosszabb apropót, mint hogy közben a kedves madárkákat is etetjük. A városokhoz közeli parkerdőkben gyakran találhatunk madáretetőket, de az igazi vagányság az, ha mi építjük meg és helyezzük ki a szupertitkos, csak általunk ismert etetőt az erdőszélre, s azt rendszeresen töltjük is. Ehhez igazán nem kell ezermesternek lennünk, a madarak értékelni fogják fából készült alkotásunkat, akárhogy is néz az ki, csak legyen tele maggal...

Ha ehhez mégsem vagyunk kellően kreatívak, s madáretető sincs a környéken, akkor kiváló megoldás az is, ha fatönkökre, farönkökre, vagy bármilyen vízszintes felületre (pl. kerítésoszlop) rakunk ki magot az erdőben.

A cinkegolyót pedig értelemszerűen bárhova kihelyezhetjük. A cinkegolyók kapcsán azonban azt se felejtsük, hogy annak műanyag hálóját a tél végén gondosan szedjük is össze és vigyük haza! A madáretetés nem csak jó móka, különösen gyerekekkel, de arra is jó, hogy felfedezzük a lakóhelyünkhöz közel eső zöldfelületeket.

3. Ünnep az erdőben

Ilyenkor már mindent átjár a közelgő karácsony misztériuma, máshol pedig sajnos a sokkal kevésbé varázslatos ajándékdömping körül forog az élet - kinél milyen arányban. Ezekben a napokban egy szép túra, vagy egy kellemes séta az egész családnak ünnep lesz, távol a fogyasztói társadalom zajától.

Az biztos, hogy a gyerekek nagyon könnyen bele tudnak majd helyezkedni abba helyzetbe, hogy vajon az állatok kapnak-e ajándékot a Jézuskától.

Így adja magát az ötlet: készítsünk „karácsonyfát” mi magunk az erdőben, készítsünk ajándékot az állatoknak, várjuk a csodát, és esetleg gyújtsunk – óvatosan, egy erre alkalmas helyen - gyertyát a természetben. Egy remek téli kirándulás terve rajzolódik ki: mézeskaláccsal, forró teával, jó esetben zúzmarával és hóval. Könnyen rá lehet őket venni egy szép rajzra a kirándulást megelőzően, s rá fogunk jönni, hogy ennél szebben nem is ünnepelhetnénk meg a csodavárást.+

A célpont igazából bármi lehet, de minden bizonnyal egy kereszt, vagy kápolna a legalkalmasabb helyszín a „szertartás” elvégzésére. Azért próbáljunk arra figyelni, hogy felesleges szemetet ne hagyjunk az erdőben. Alma, dió, madáreleség is lehet az erdei karácsonyfa dísze, azzal nem csinálunk bajt, és az állatok is jól járnak. Ha egy almát egy szép masnival díszítünk, az dekoratív, a masnit pedig a helyszín elhagyásakor diszkréten magunkkal is vihetjük. A gyerekek által készített rajzokat leginkább egy kápolnában tudjuk elhelyezni úgy, hogy azt a szél ne fújja ki, de vihetünk magunkkal egy szép karácsonyi történetet is, amit ott, helyben felolvasunk, s természetesen a karácsonyi ének sem maradhat el.

4. Kirándulj a felhők felett!

Akár hiszed, akár nem, életed egy felejthetetlen túraélménye várhat a gyakran tapasztalt hideg, nyirkos, ködös, szürke időben! A szürke, ólmos időből a felhők felé jutni, s közben a vakító fehérségbe burkolózó hegytetőt járni, miközben alattunk gomolyog a felhőtenger: ennél csodálatosabb és tisztább természeti élményt ritkán lehet tapasztalni. De ne gondoljuk, hogy ez a természeti tünemény csak magashegységekben tapasztalható meg. Bár a Kárpátok magasabb bércei értelemszerűen gyakrabban nyúlnak a hidegpárna fölé, azért minden télen előfordul többször is, hogy hazánk magasabb bércei is napfényben sütkéreznek, sőt, adott esetben akár a Normafa is a felhőtenger fölött lehet, miközben a főváros a szmogban fuldokol.

Sőt, gyakran nem pusztán napsütés vár ránk ilyenkor odafent, hanem mivel a felhőréteg vastagsága napról napra változik, ezért olykor zúzmarában káprázó erdők fogadnak ott fent, ami aztán igazán ünnepi hangulatot varázsol az ember szívébe.

Irány tehát a webkamerák böngészése!

Az ún. hidegpárna a medencék jellegzetes, gyakori téli időjárási jelensége. A met.hu szerint a hidegpárna „a Kárpát-medencében a téli félévben fellépő tipikus időjárási jelenség, amikor a medence alján több napon keresztül rétegfelhőzet, hideg, párás, ködös idő alakul ki. Hidegpárna kialakulásakor rendszerint tartósan anticiklon uralja a térséget, a talaj közelében hőmérsékleti inverzió alakul ki.”

Azaz, amíg itt lent napokig, néha hetekig megül az általában egy hidegfronttal érkező hideg levegő, addig a hegycsúcsokon nemcsak süt a nap, de még az idő is enyhébb. Normális esetben ugyanis a földfelszíntől felfelé csökken a levegő hőmérséklete, de ebben az ún. inverziós helyzetben a felhőzet fölé nyúló hegycsúcsokon derült, napos, a lentinél melegebb időt tapasztalhatunk. Kulcsmozzanat továbbá még az is, hogy a hidegfrontot követően anticiklon épül ki a térség felett, ilyenkor nincs mozgás a légkörben, ezért a levegő nem tud átkeveredni és elmozdulni. A hideg levegő felett elhelyezkedő meleg levegő határán megindul a keveredés és a lehűlés, ezáltal a kicsapódás, amelynek következtében rétegfelhő, avagy hideg légpárna keletkezik. A felhőzet teteje természetesen változik, de rendszerint 400 és 1000 méter között stabilizálódik.