Téli kalandok a Dolomitokban

A Dolomitok az olasz Alpok legszebb varázskertje, ahol lenyűgöző hegytömbökben, felejthetetlen panorámában gyönyörködhetünk. A szellős magaslatok nyári hangulatát sok hazai túrázó ismeri, de a vidék télen is izgalmas kihívást ígér - a hófödte táj felfedezése komoly körültekintést vár el a túrázóktól. Cserébe az érintetlen sziklavilág páratlan csendjét kapjuk.

Kovács Attila
2016. február 1.

A Dolomitok Olaszország és az Alpok egyik legszebb hegyvidéke. A terület kialakulása izgalmas és változatos geológiai folyamatoknak köszönhető: több százmillió éve a trópusi tenger hullámai alatt keletkeztek a vastag, magnéziumos kalcium-karbonát rétegek, amelyeket nagy erejű tektonikai mozgások emeltek fel több mint 3000 méter magas fennsíkká. Aztán az erózió vette át a kalapács és a véső munkáját a természet szobrászműhelyében: a víz és a jég ereje formálta a lenyűgöző tornyokat, a jégkorszakban gleccserek vájtak széles völgyeket a tájba.

A Janus-arcú vidék varázsa

A gyönyörű hegycsoport lenyűgözi a túrázókat. A magasba törő sziklatornyok, a szédítően mély völgyek látványa különleges látványt nyújt. A szürkésfehér sziklák között barangolva olyan érzésünk támad, mintha földöntúli vidéken járnánk. A túrázás, a hegymászás és a via ferrata szerelmesei emlékezetes kalandokat élhetnek át itt: a hegységet jól jelzett gyalogösvények hálózzák be, számtalan könnyű és nehéz csúcs csalogatja a kalandra vágyókat, a meredek sziklafalak oldalában izgalmas drótos utak vezetnek.

A hegyi sportok mekkájaként ismert Cortina d’Ampezzo környékén nyáron hegyi bringások, terepfutók és siklóernyősök élvezik a környék egyedülálló lehetőségeit. Télen azonban megváltozik a táj. Hatalmas hótömegek szakadnak le az Alpok déli lejtőin, de a könyék városkái mégsem borulnak komor szürkeségbe: olaszos báj jellemző rájuk, a lakókról sugárzik az életöröm a legapróbb településen is. A tél a síelés időszaka: novembertől áprilisig rengeteg pályarendszer és felvonó áll a vendégek rendelkezésére a sípályák környékén.

Amíg nyáron a havasi csókák kiáltásaitól, a túrázóktól, via ferratázóktól hangosak a hegyek, addig a vastag hópaplannal együtt csend borul a tájra - a turistaházak nagy része nem üzemel ebben az időszakban. Ilyenkor a magányért, a valódi kaland mámoráért érdemes elindulni a Dolomitok csúcsai felé, mert kivételes élményekben lehet részünk. Egy ilyen túra azonban sokkal komolyabb felkészülést kíván, mint egy kellemes nyári kirándulás.

Profi felkészülés a téli túrára

A téli Dolomitok csodálatos, fagyos birodalma nagyon veszélyes hely. Ha nem rendelkezünk kifogástalan állóképességgel és felszereléssel, el se induljunk felfedezni a behavazott tájat. Előre tájékozódjunk a hó- és lavinahelyzetről, valamint mindig ellenőrizzük a legfrissebb időjárás-jelentéseket. Ne gyalogosan keljünk útra, hanem kössünk hótalpat, vagy csatoljunk fel túrasít - a felszerelések használatát még otthon vagy az alacsonyabb hegyekben sajátítsuk el. Soha ne vágjunk egyedül a kalandba! A csapat indulásának, illetve várható megérkezésének idejét, a célt és az útvonalat pedig jelentsük be a szállásunkon.

Mindig legyen a termoszunkban forró tea, vigyünk magunkkal élelmiszert és csereruházatot, és készüljünk fel a lehető legzordabb időjárási körülményekre is. A felesleges kockázat elkerülése céljából inkább vállaljunk kevesebbet, törekedjünk a legmagasabb fokú körültekintésre és biztonságra. Az útvonal megtervezésekor vegyük figyelembe, hogy a hideg időben és a mély hóban nem tudunk a nyáron megszokott tempóval haladni. Jóval rövidebb távot tudunk megtenni, és sokkal jobban el fogunk fáradni, ezért osszuk be az időnket és az energiánkat. Az időbeosztásnál figyeljünk arra is, hogy sokkal rövidebbek a nappalok. Legyen nálunk izolációs fólia és feltöltött mobiltelefon a mentőegységek közvetlen elérhetőségével. A készüléket tartsuk a testünk közelében, a hidegben gyorsabban merül az akku is.

Útvonaltippek

Az egyik legcsodásabb régió a Misurina-tó környéke, a legszebb túra pedig a Tre Cime di Lavaredo hármas tornyának körbejárásakor vár ránk. A Lavaredo menedékházig motoros szánnal is eljuthatunk, innen pedig ideális hóviszonyok esetén a Monte Paterno oldalában a Locatelli menedékházhoz túrázhatunk át. A teraszán töltött pihenő után a Három Nővér tömbjeinek pompás látványában gyönyörködve juthatunk vissza a Rifugio Lavaredóhoz. Mivel télen egy egész nap túrával telik a nyári néhány órás kirándulás helyett, érdemes nagyon korán, az első szánok egyikével elindulni.

A Dolomitok csodáinak téli felfedezése emberpróbáló, a hegyekkel szemben kellő alázatot tanúsító és körültekintést kívánó időtöltés, de ha a hóhelyzet és az időjárás ideális, mi pedig mindent elkövetünk saját és társaink biztonsága érdekében, akkor életre szóló emlékeket szerezhetünk a behavazott birodalomban.

A cikk megjelent a Turista Magazin 2015. februári számában.