Barangolás Erdélyben

A Kispesti Kós Károly Általános Iskola hetedik évfolyama Erdélybe utazott négy napra a Határtalanul pályázat keretében. Iskolánk névadója, Kós Károly nyomán indultunk el tanulmányutunkra.

Major Emma 7/b
Szatmári Zita Katalin 7/a
Kós Károly Általános Iskola 7.oszt. Bp. (Szász Gergely)
2015. június 20.

Már nagyon vártuk a kirándulást, mivel előzetesen heteket készültünk rá. Az első állomásunk Nagykároly volt, ahol egy pillantást vetettünk az ismert Arany Szarvas fogadóra, aminek az ablakából Petőfi Sándor először pillantotta meg a parkban sétálgató Szendrey Júliát. Az azt követő napon pedig az itt megszervezett bálon ismerkedtek meg. Megcsodáltuk a Károlyi kastélyt és sétáltunk az arborétumban is. A felemelő élmények után a híres költő, Ady Endre szülőházában fordultunk meg, ahol múzeumot rendeztek be. A nádtetős parasztházban nagyon szép néprajzi tárgyakra bukkantunk. A ház mellett egy gémeskútra lettünk figyelmesek. Adyék később építettek egy polgári lakóházat, aminek merőben különbözött a berendezése a szegényes szülőházétól. Itt láttuk Ady régi iskolai bizonyítványát és tárgyait. Az irodalmi program után a természet szépségeit szemléltük meg az Almásgalgón található Sárkányok kertjében. Ezen a helyen homokkő képződmények között mászkáltunk.
A legenda szerint ezek a hatalmas kőoszlopok megkövült sárkányok. A csoport minden tagja nagyon élvezte ezt a különleges helyszínt.

A Tordai Sóbánya egyik terme

A későbbiekben pedig eljutottunk Torda egyik legnevezetesebb helyére, a Tordai Sóbányába. A légúti betegségekben szenvedők gyakran jönnek ide gyógyulni. A sóbánya különböző interaktív elfoglaltságokat kínál a látogatóknak. Ezért lehetőségünk nyílt csónakázni az egyik tárna mélyén található tavon. Többek mini golfoztak, tekéztek vagy billiárdoztak, míg megint mások a panoráma liftből élvezhették a lenyűgöző látványt, amely a szemük elé tárult. A tárnák mennyezetéről pompásan tündöklő lámpások csüngtek alá a mélybe.

"Szent László lovának lába nyomán, a Tordai-hasadékban is kirándultunk"

Tordán nemcsak a sóbányában, hanem Szent László lovának lába nyomán, a Tordai-hasadékban is kirándultunk. Sokunknak ez a hely tetszett a legjobban a természet közelsége miatt. A Fekete Madonna nevezetű kőszikla aljában csörgedező patak partján sok évfolyamtársunk talált Szent László pénzérmét. A kutatók szerint ezek az aprócska, lapos felületű kövek a nummulites nevű ősegysejtűek páncéljai.

A körösfői négy fiatornyos, fakazettás református templom

Körösfőn is megfordultunk, ahol meglátogattuk az ottani testvériskolánkat, a szintén Kós Károly Általános Iskolát. Ez az iskola csak 2009-ben vehette fel ezt a nevet, de nagyon büszkén viseli új elnevezését. A fiúknak lehetőségük nyílt egy békés focimérkőzésre a másik iskola fiú növendékeivel. Elámultunk a körösfői négy fiatornyos, fakazettás református templomtól, melyet belülről varrottasok díszítettek. Utunk során megcsodálhattuk Kós Károly egyik leghíresebb épületét, a Varjúvárat. Az ismert polihisztor egykori lakóházának ajtajára emlékül koszorút helyeztünk. Gyönyörködhettünk a vadregényes erdélyi tájban, amely körülölelte az építész hajdani kedvenc helyét, a ,,csiga dombot”. Mint tudjuk, Kós Károly könyveket is írt és itt, e domb tövében mindig ihletre talált.

A Varjúvár előtt

Kolozsvárott a Báthory István Elméleti Líceum szintén hetedik osztályos tanulóival ismerkedhettünk meg, akik készségesen körbevezettek minket történelmi jelentőségű városukban. Így például láthattuk Mátyás király szülőházát és a szobrát a Szent Mihály-templom előtt. Minden helyszínen kaptunk különböző feladatokat. A legfontosabbak közé tartozott egy interjú készítése a kolozsvári diákokkal. Megtudhattuk, hogy a hétköznapi beszédben keverik a román szavakat a magyarral és az iskolarendszerük merőben különbözik a miénktől. Elzarándokoltunk Kós Károly sírjához is a Házsongárdi temetőbe. Egyik társunk elszavalta a nagy építész emlékére Áprily Lajos Tavasz a házsongárdi temetőben című költeményét. A mesés sorok varázslatos módon belengték a régi temetőt.

Pihenő és hűsölés túrázás közben

Ezek után túráztunk a Sonkolyosi-szorosban, ahol mindenkinek nagyon melege volt a sok gyaloglástól a kánikulában. Így nem csoda, hogy jólesett a hűsölés Európa leghosszabb sziklaüregének, a Szelek barlangjának bejárata előtt. A rövid pihenő után felkapaszkodtunk a hegygerincre. A hegytetőről lélegzetelállító kilátás fogadott minket az alattunk zúgó Sebes-Körössel. Az utolsó helyszín Nagyvárad volt, ahol megtekintettük a város főbb nevezetességeit, többek között a Szent László templomot és magyar római-katolikus püspöki palotát. Összességében bátran mondhatjuk, hogy mindenki örökre szóló élményekkel és emlékekkel gazdagodott. Többen jelezték nekünk, hogy már tervezik a következő erdélyi útjukat. Sokak ennek a pályázatnak köszönhetik első külföldi látogatásukat. Örülünk, hogy a barátainkkal lehettünk részesei ennek a fergeteges erdélyi osztálykirándulásnak. Szeretünk Erdély!