MOLFresh Corner

MOL természetjáró blog

2020. június 1.

Életmentők a hátizsákban

Túrázás közben a váratlan helyzetekre is fel kell készülni, hiszen magashegységi környezetben akár egy komolyabb esőzés vagy egy 2-3 órás kényszerpihenő is kihűléshez vezethet menedék vagy felszerelés hiányában. Segítünk, hogy mik legyenek nálad feltétlen, ha magashegységben túrázol.

Kellemetlen helyzetekkel olykor alpesi gyalogtúráink és hétvégi kirándulásaink során is kénytelenek vagyunk szembesülni, afelől azonban nem lehet kétségünk, hogy egy felhőszakadást vagy bokaficamot könnyebb a városszéli parkerdőben menedzselni, mint 3000 méteren. Hegyi környezetben nem a tengerszint feletti magasság, hanem az időjárás rendkívüli változékonysága, a terep nehézségei, valamint a civilizációtól való (az esetek többségében számottevő) távolság a három fő veszélyforrás, amelyeket a felkészületlenség, a nem megfelelő fizikum és a hiányos felszerelés jelentette kockázat tovább is fokozhat.

Kondíciónk javítása és a hegyi rutin megszerzése kitartó és alázatos munkával rendszerint megugorható, a természeti környezet sajátosságait és az időjárást azonban nem tudjuk befolyásolni.

Éppen ezért elsősegély-felszerelés nélkül sosem megyünk a hegyekbe. Életet menthet.

Főleg akkor, ha van benne izolációs fólia. Ez nem más, mint egy leheletvékony műanyag fólia, amelynek felületét rendkívül finom fémbevonattal látják el. A legelterjedtebb típusok egyik oldala ezüst-, a másik aranyszínű. Ha előbbit fordítjuk a testünk felé, akkor a kihűlés, ha utóbbit, a túlhevülés kockázatát csökkenthetjük. Szükség esetén akár egy víz- és szélálló, testhőnket remekül visszaverő menedéket is készíthetünk belőle, ha hálózsákunkat beleburkoljuk, avagy sátorlapszerűen magunk fölé helyezzük.

Ugyanez a helyzet a folyadékkal és az energiában gazdag táplálékkal. Mindig legyen nálunk tartalék, és ne csak magunkra, hanem társainkra is gondoljunk. Szél- és vízálló ruházat nélkül vakmerőség útnak indulni. Az esőkabát önmagában nem elégséges, a nadrág ugyanolyan fontos.

Lehetőleg feltűnő színű héjruházatot válasszunk. Ha saját magunk által megoldhatatlan szituációba kerülünk, így könnyebben észrevehetnek minket.

Ne feledkezzünk meg a tartalék ruhadarabokról sem, és itt most zoknikról, hanem meleg, kicsire összecsomagolható, hosszú ujjú felsőkről, szintetikus vagy pehelytöltetű kabátokról van szó. És végül, de nem utolsósorban a fejlámpa és a mobiltelefon, amelyek kizárólag feltöltve érnek valamit. Ezek a legalapvetőbb dolgok. A maximalisták nyugodtan megfejelhetik a szettet egy minőségi bivakzsákkal. Biztos, ami biztos alapon.

A Római fürdőtől a tési szélmalmokig – élménytúra a Bakonyban

Ezen a 13 km-es bakonyi körtúrán több kirándulásra elég látnivaló akad, az elejétől a végéig csupa szépség jön szembe az emberrel. Persze, már önmagában csak a Római fürdő miatt megérné útra kelni, de ez a Tésről induló körtúra az ország egyik legcsodálatosabb helyén túl is sok szépséget tartogat még.

Cölöpszafari Székesfehérvár közepén

2024.03.18.

Kevés olyan tanösvényen jártunk eddig, ahol pontosan azt kapjuk, amit a színes tájékoztatótáblák megígérnek nekünk, a székesfehérvári Sóstó tanösvény ismertetői azonban egy kicsit sem ferdítenek a valóságon. Az itt megtett 8 km-es séta egyenesen felér egy szafarival, ugyanis lépten-nyomon valamilyen érdekes élőlénybe botlunk.

Kikeleti kincskeresés a Börzsöny déli féltekén

2024.03.18.

Egy ékességeket rejtő völgyszoros és egy történelmet rejtő vadregényes kőfolyás indítottak el utamra, végül a márciusi üdeség és az élet megannyi ébredező képviselője közösen hozták el a tavaszi túra élménykavalkádját.