Nomád, a hegyek vándora

2016. február 3.

Kilátómustra a hófödte Mátrában

A Mátra nyugati szélén egy teljesen új kilátót emeltek 2015 tavaszán, amely így a hegység legfiatalabb ilyen építménye lett. A márciusi megnyitóra sajnos nem tudtunk elmenni, így most felkerekedtünk, hogy megnézzük, milyen lett Gortva-Jójárt-kilátó a Nyikom csúcsán.

A már bevált Fűrészmalom vendégházban szálltunk meg Mátrakeresztesen, amely lényegében a Mátra nyugati kapuja. A kilátó innen nagyjából 5 kilométeres sétával - közben 460 méter emelkedőt leküzdve - elérhető a piros+, piros sáv, illetve az új „Mátra bércei” jelzésen. Ugyanez Pásztóról 6,5 kilométert és 600 méternél több emelkedőt jelent a zöld+ jelzést követve. Hozzá kell tennem, hogy magához a kilátóhoz jelenleg még nincs kijelölt turistajelzés, a Nyikom-nyereg után csak egy tábla jelzi az irányt. Erre mit mondhatnánk...? Majd lesz! Még egy apróság. Maga a hegy, a Nyikom magánterület, a Gortva birtok része.

1. pont: vendégház, 2. pont: Alsó- és Felső-vízesés, 3. pont: Erdész-rét, 4. pont: Nyikom-nyereg, 5. pont: Gortva-Jójárt-kilátó, 6. pont: Jójárt-forrás és menedékház, 7. pont: buszmegálló

Jelzések tömkelege. 700 méteren vagyunk és -12 °C van

Egyébként nem kell megijedni, könnyen rátalálhatunk a kilátóra, külön jelzések nélkül is. Sajnos a kilátást a havazás és a párás idő miatt nem élvezhettük, ezért arról fotó sem készülhetett a 764 méter magasan található kilátóból. Miközben melegedtünk, megérkezett Gortva Zsolt is, a kilátó építésének ötletgazdája és a terület tulajdonosa. Megtudtuk tőle, hogy az építés ötlete onnan jött, hogy ez a birtok legmagasabb pontja, és szép kilátást szeretett volna kínálni az arra járó természetjáróknak. Az építkezés teljesen önerőből folyt, támogatást nem kért senkitől. A kilátó tetején egy kereszt látható, mely sötétben ki van világítva, egyfajta tájékozódási pontot nyújtva. Egyébként korszerű, környezetbarát, napelemes, akkumulátoros energiaellátás működik az építményben, minden szinten energiatakarékos alkonykapcsolós világítás van, és egy konnektor is található itt, melynek segítségével mobileszközöket tudunk feltölteni.

Nos, hát ennél többet egy túrázó sem kívánhat, a kinti -12 °C helyett kellemes meleg az alsó szinten, hála a remek kályhának

Fűteni is lehet, fa is van összevágva, fél óra alatt egészen meleget tudtunk varázsolni odabent, hogy ne fagyban ebédeljünk a kényelmes asztaloknál. Asztalok, padok minden szinten vannak, és két ágyat is találunk fent. Tavasztól őszig összegyűjtik az esővizet, aminek segítségével a megfáradt turista felfrissítheti magát. Így tulajdonképpen a Gortva-Jójárt-kilátó menedékházként is funkcionál, egyedüliként a Mátrában. És mindezt természetesen ingyen.

Zsolttól megtudtuk, hogy további fejlesztéseket tervez, tereprendezést a kilátó körül, és esetleg még turistaház is épülni fog fent. Kifejeztem az aggodalmamat, hogy nem tart-e a vandáloktól, akik sajnos a legtöbb kirándulóhelyünk környékén felbukkannak. Elmondta, hogy eddig komolyabb rongálás nem történt, egy-két apróság tűnt el a kilátóból, de amennyiben nagyobb mértékű rongálás, lopás vagy egyéb hasonló esik meg, a kilátót lezárja, elkeríti. Megteheti, hiszen az övé, magántulajdon, magánterület, ahol lényegében az ő vendégei vagyunk.

Közben Zsolték kicserélték a lemerült akkumulátorokat és elindultak további terepszemléjükre, így elbúcsúztunk és sok sikert kívántunk a további tervekhez. Mi is elindultunk lefelé a hegyről az egyre intenzívebben hulló hóban. De immár nem követtünk semmilyen jelzést, erdészeti utakon indultunk el észak felé, a Jójárt-forráshoz és szükség-menedékházhoz. A forrás a házban található, ahol végszükség esetén meghúzhatjuk magunkat rövid időre. Természetesen ez is a Gortva birtok része, az ő gondozásukban áll. Jó lenne, ha minden hegységünkben lenne egy ilyen önzetlen ember, aki valóban a természetjáróknak akar kedvezni. Őszinte elismerésünk!

A Jójárt-forrás és menedékház hózáporban

Innen hamarosan leértünk a Hasznosi víztározó előtti buszmegállóhoz és visszatértünk Mátrakeresztesi szálláshelyünkre. Mindent összegezve ez a kilátó is megér egy túranapot, jó lenne, ha több turistát vonzana a Mátra nyugati szélére, ami sajnos egyébként is kissé háttérbe szorul a többi felkapottabb részhez képest.
Másnap egy rövid kirándulást tettünk a Mátrakeresztestől 20 perc sétával elérhető, sajnos kevéssé ismert Alsó- és Felső-vízesésekhez, melyeket közvetlen a piros+ jelzések mentén találunk. Itt található még a Vidróczki-barlang is, ami persze inkább csak egy sziklaüreg. Remek és könnyen elérhető túracélpontok ezek bármely évszakban.

A megfagyott Felső-vízesés, balra fent a Lyukas-kő

Képek és szöveg: Szatmári Zsolt - szatmarizsolt.blogspot.hu

Tavaszi tekergés

2017.04.24.

Komoly problémával küszködik a blog. Nincs időm az írásra, szerkesztésre, anyagok gyűjtésére. Sőt, még igazából a túrázásra sem. Így most csak egy rövidke hiánypótló bejegyzést teszek közzé, nehogy úgy tűnjön már, hogy leállt a blog, mert nem. Sőt! De erről majd később, a következő írásban.

Kilátások a hófödte Mátrában

2017.01.24.

Évnyitó túrát terveztünk a Mátrába január közepére. Persze nagy havazást ígértek pont az indulás napjára, meg jeges esőt, ónos esőt, és mindenféle színű és szintű riasztást kiadtak. Ráadásul péntek 13. volt. Mi jöhet még? Mindegy, eldöntöttük, hogy ha nem túl rizikós közlekedni, akkor mindenképpen megnézzük ismét a tavalyi évben személyes kedvencünkké vált Gortva-Jójárt-kilátót a Nyikom tetején.