Hírek

Históriák a Zemplén koronájától Öskü kerektemplomáig

A Turista Magazin História rovatában mindig igyekszünk olyan várakat, kastélyokat és templomokat bemutatni, amelyek látványosak, izgalmas a történetük, vagy éppen többnyire ismeretlenek a turistatömegek előtt. Szerencsére ilyenekből bőven akad hazánkban és a környező országokban, így az idei merítés is izgalmasra sikerült.

TM
Gulyás Attila
Batár Zsolt
2018. december 21.

A Zemplén koronája, a füzéri vár

Fotó: Gulyás Attila

A néhány éve átalakult füzéri várral kapcsolatban még februári számunkban azt boncolgattuk, hogy a vitathatatlanul alaposnak mondható felújítási, építési munkákat nem mindenki fogadta örömmel. A felsővár palotájának helyreállítása 2012-ben kezdődött meg, és ekkor derült ki, hogy a több száz négyzetméteres épületek minden egyes részletéről persze nincs hiteles forrás, így sokszor az adott korszakok stílusjegyeire, illetve különböző kutatásokra kellett támaszkodni. Ezért van az, hogy a pontos reprodukciók mellett kiegészített díszítések, illetve olyan egyszerűsített makettek is vannak, amelyek csak az arányokat, az alapvető elrendezést mutatják be.

A kérdés gyakran előkerül: hol ér véget a szigorúan vett helyreállítás, és hol kezdődik a „látványkonyha”? Szó mi szó, azért a vár kétségkívül látványos lett.

Bővebb infók a látogatáshoz: fuzervara.hu

Közép-Európa legnagyobb erődje

Fotó: Gulyás Attila

Nagy meglepetés volt számomra a márciusban bejárt Monostori erőd, ami a komáromi erődrendszer legnagyobb épülete, és sokkal-sokkal érdekesebb, mint azt kívülről gondolnánk. A 66 és fél hektáron elterülő, 32 000 négyzetméteres erődben lazán eltölthetünk akár egy fél napot is, ha alaposan végig szeretnénk nézni mindent. Egyénileg is körbe lehet járni, de mi inkább a vezetést javasoljuk. A TM kétfős csapatát egy gimis csoporttal együtt Szabó Olivér kalauzolta végig az erődön, aki nemcsak érdekes infókkal, de sztorikkal is elhalmozott minket.

Az erőd egyébként 1871-re készült el, eredeti funkcióját ekkor már nem tudta betölteni, így végül laktanyaként, raktárként és kiképzőközpontként használták az idők folyamán. Ezeknek a nyomai ma is felfedezhetőek. Érdemes felmenni a Duna bástya tetejére, végigsétálni a sötét kazamatákon, az udvaron pedig haditechnikai park várja a látogatókat.

Ha szeretnéd meglátogatni, ide kattintva találsz hozzá információkat.

Mini-Versailles az ország északnyugati csücskében

Fotó: Batár Zsolt

A „pompás” szót általában senki nem használja túl gyakran, de aki meglátogatja a fertődi Esterházy-kastélyt, az egy percig sem vitatja, hogy az épülethez remekül passzol ez a jelző. Esterházy Miklós - aki az 1760-as években örökölte a birtokot, és jócskán kibővítette, kicsinosítgatta a kastély elődjét - nem spórolt a fényűzéssel, így aztán nincs hiány barokk és rokokó díszítésből. Miklós, hogy az idelátogató vendégek ne unatkozzanak, még operaházat, marionettszínházat és egy nagy franciaparkot is kialakíttatott.

Fotó: Gulyás Attila

Ha elteltünk a kastély reprezentatív tereinek - például a díszteremnek, a lakosztályoknak és az ebédlőnek - látványával, meglátogathatjuk a pálmaház aktuális kiállítását, a nemrégiben helyreállított Marionettszínházat az érdekes grottákkal, a víztoronyban pedig körpanorámás vetítésen vehetünk részt, és persze sétálhatunk a nagy kertben.

Látogatáshoz itt találsz információkat: www.eszterhaza.hu

Windows-háttérképen keresztül jutottunk el az ösküi kerektemplomig

Fotó: Gulyás Attila

Júniusi „históriázásunk” azért volt nagyon izgalmas, mert nemcsak egy különleges templomot sikerült meglátogatnunk, de már az oda vezető út is szuper élményeket tartogatott. Pétfürdő vasútállomásáról indultunk, itt megnéztük a néhány éve helyrehozott Ifjúsági tavat és a környékét, üldögéltünk egy kicsit, aztán a település utcáin lassan elértük az erdő szélét. Túránk az Albert-pihenőtől indult, lenéztünk a Doktor-szikláról, ami onnan kapta a nevét, hogy állítólag egy orvos a mélybe vetett magát innen, megcsodáltuk a környék nevezetességét, a tányérfenyőt, aztán elérkeztünk a Windows XP kultikussá vált hátterébe: egy dimbes-dombos területen vezetett az utunk a fehér felhőkkel tarkított kék ég alatt, ráadásul a lábunk mellett árvalányhajtenger hullámzott.

Maga az ösküi körtemplom is egy dombon áll, és kétségkívül nagyon fotogén. A korát nem tudni pontosan, de az biztos, hogy több, mint 900 éves. Ma már csak ünnepi alkalmakkor használják: Keresztelő Szent János napján, illetve augusztus 19-én vagy 20-án Szent István király tiszteletére tartanak itt misét.

Ezek persze csak rövid szösszenetek a História rovat teljes cikkeiből. Ha azokra vagy kíváncsi az összes sztorival és érdekességgel együtt, megrendelheted 2018-as lapszámainkat ide kattintva.

A füzéri vár és a füzérradványi kastély is szebb lesz

Közép-Európa legnagyobb erdője egy karnyújtásnyira van

Új szárny és barokk tárlat a fertődi kiskastélyban