Hírek

Szabadnak született - Thule Capstone 50 teszthelyzetben

Laptoppal, baltával, vonaton vagy erdőrezervátumban - egy turistának sokféle helyzetben lehet szüksége egy praktikus hátizsákra. Lehetőleg olyanra, ami nem túl nehéz, de elnyel kicsit többet is, mint a szokásos mennyiség, nem kopik el két szezon alatt, és még az sem baj, ha divatos viselet. A svéd Thule közepes méretű túrazsákja a legnehezebb kompromisszumokat célozza meg. Kipróbáltuk.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
2016. június 17.

Laptoppal, baltával, vonaton vagy erdőrezervátumban - egy turistának sokféle helyzetben lehet szüksége egy praktikus hátizsákra. Lehetőleg olyanra, ami nem túl nehéz, de elnyel kicsit többet is, mint a szokásos mennyiség, nem kopik el két szezon alatt, és még az sem baj, ha divatos viselet. A svéd Thule közepes méretű túrazsákja a legnehezebb kompromisszumokat célozza meg. Kipróbáltuk.

Amikor a svéd Erik Thulin az 1960-as évek elején - közel 20 év tapasztalattal a saját készítésű, Thule márkanevű horgászkiegészítők gyártásában - piacra dobta az első, autósoknak szánt kiegészítőjét, biztosan nem gondolta volna, hogy márkaneve az új évezredre a tetőcsomagtartók, majd a táskák világszerte ismert márkájává válik.

 

A 2000-es évekre a fejlődés felgyorsult, a vállalat a saját területükön meghatározó cégek felvásárlásával bővítette a portfólióját: mára a babakocsiktól a telefontokig több tucat termékcsalád hordozza a misztikus északi szigetről elnevezett márka logóját. Már 2007-ben, a minőségi fotóstáskáiról ismert CaseLogic megvásárlása után is sejthető volt, hogy a kínálat hasonló termékekkel bővül, de egészen két évvel ezelőttig várni kellett az első hátizsákok bemutatására. Mára húsznál több hátizsák alkotja a kínálatot - a könnyű, városi zsákoktól egészen a babahordozókig. Szerkesztőségünkben az egyik leguniverzálisabb modell, a Capstone sorozat 50 literes tagja járt.

  

 

Kézbe véve nem is gondolná az ember, hogy mekkora befogadóképességű zsákkal áll szemben: a „Capstone 50” feliratok alatt egy alig arasznyi vastagságú, hatvan centi magas, formás, de gyűrött zsák várja a holmikat. A főrekeszt pakolva aztán meglepő mélységű tér nyeli el a tartalék ruhákat, ásványvizet, majd a fotóstáskát, és hirtelen ki is alakult a karcsú, hengeres hátizsákforma, ami a belső váz és a háton feszülő háló jóvoltából csak a csípőnél és a vállpántokon érintkezik a viselőjével, így a legforróbb nyári napon sem kell átizzadt ingtől tartani.

  

 

A vállpántok formája követi a vállak és a mellkas oldalának vonalát, a testtel érintkező részük pedig légáteresztő anyagot is kapott. A kisebb holmikat a zsák sapkájában két tágas, cipzáras rekesz, a főrekeszben pedig egy lapos, gumis zseb várja; utóbbi, a vállpántokkal együtt, alkalmas folyadéktároló rendszer használatára is. A zsák két oldalán megtalálhatók a szokásos oldalzsebek, amelyek mérete azonban nagyobb az átlagosnál. Ennek és enyhén előredöntött kialakításuknak köszönhetően akár egy 1 literes palackot is elnyelnek, amelyek menet közben is könnyen elérhetők. 

 

 

Ebben a méretben nehezebb terhek szállításához már aranyat ér a kényelmes, vastagon párnázott csípőpánt, amely a rakomány súlyának nagy részét képes áthelyezni a vállakról a medencére. A Capstone 50-ről ez sem hiányzik, és bár a széles pántokat nem lehet levenni, legalább itt is találunk két további kis méretű, cipzáras zsebet. A zsák alsó részében saját, passzentos zsebben kapott helyet a hátizsák színéhez illő esővédő huzat.

 

 

Miután úgy tűnt, hogy sikerült az összes rekeszt és tárolóhelyet feltérképezni, a zsák elején tátongani kezdett egy további, pakolásra alkalmas hely: a dupla falú frontfelület külső, elasztikus része mögé a pénztárcától az esőkbátig szinte bármi egy mozdulattal bedobható, és biztosan ott is marad - egészen addig, amíg nem fordul a zsák túlzottan oldalra.

 

 

A zsák alsó részén is hozzáférhetünk a főrekesz tartalmához, méghozzá nem csupán a szokásos módon: az esővédő huzat zsebe mellől induló cipzár ugyanis végigfut a zsák jobb oldalán, egészen a tetejéig! Egyszerű, remek megoldás, amivel nemcsak a fő rekesz aljához vagy tetejéhez, de akár a közepéhez is hozzáférhetünk, egyetlen tárgy ideiglenes kiemelése nélkül. Mindez nemcsak zuhogó esőben, de egy 50 utast szállító, 50 fős távolsági busz ülésében is nagy segítség.

 

 

Miután sikerült az egész napi holmival megtömni, természetesen nemcsak a mérete, de súlya is meglepően gyarapodott, a mérleg meg sem állt a lélektani tízkilós határ előtt. Itt már alapos testreszabásra van szükég ahhoz, hogy a zsákot vinni és ne cipelni kelljen, aminek két legfontosabb eleme a vállpántok hosszának és magasságának beálítása. Előbbi a szokásos, létracsatos megoldással történik, utóbbi viszont egy egyedi, műanyag fogasléces, gyorszáras rendszert kapott, amellyel a beálítás egyetlen mozdulattal elvégezhető - ezért persze néhány grammnyi pluszsúlyt vihetünk magunkkal. Útnak indulva aztán meglepően hamar „elpárolgott” a tekintélyes tömeg, amiben főszerep jutott a vastag, keményen párnázott vállpántoknak is.

 

Bár alkalmanként a fás szárú aljnövényzetbe letéve kicsit aggasztó volt az első zseb finom anyagára gondolni, a Capstone 50 végül sértetlenül elvitt és vissza is hozott mindent, ami az egész napos fotóstúrához szükséges volt, ráadásul a most ki sem használt alsó hevederek és az emelhető tetőrész alapján ennél még valamivel többet is vihettem volna - például egy sátrat is.

 

Kapcsolódó cikk:

Túrahátizsák kisokos - Ezt választ, így viseld

Cikkajánló