Hírek

Szabadnak született - Thule Capstone 50 teszthelyzetben

Laptoppal, baltával, vonaton vagy erdőrezervátumban - egy turistának sokféle helyzetben lehet szüksége egy praktikus hátizsákra. Lehetőleg olyanra, ami nem túl nehéz, de elnyel kicsit többet is, mint a szokásos mennyiség, nem kopik el két szezon alatt, és még az sem baj, ha divatos viselet. A svéd Thule közepes méretű túrazsákja a legnehezebb kompromisszumokat célozza meg. Kipróbáltuk.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
2016. június 17.

Laptoppal, baltával, vonaton vagy erdőrezervátumban - egy turistának sokféle helyzetben lehet szüksége egy praktikus hátizsákra. Lehetőleg olyanra, ami nem túl nehéz, de elnyel kicsit többet is, mint a szokásos mennyiség, nem kopik el két szezon alatt, és még az sem baj, ha divatos viselet. A svéd Thule közepes méretű túrazsákja a legnehezebb kompromisszumokat célozza meg. Kipróbáltuk.

Amikor a svéd Erik Thulin az 1960-as évek elején - közel 20 év tapasztalattal a saját készítésű, Thule márkanevű horgászkiegészítők gyártásában - piacra dobta az első, autósoknak szánt kiegészítőjét, biztosan nem gondolta volna, hogy márkaneve az új évezredre a tetőcsomagtartók, majd a táskák világszerte ismert márkájává válik.

 

A 2000-es évekre a fejlődés felgyorsult, a vállalat a saját területükön meghatározó cégek felvásárlásával bővítette a portfólióját: mára a babakocsiktól a telefontokig több tucat termékcsalád hordozza a misztikus északi szigetről elnevezett márka logóját. Már 2007-ben, a minőségi fotóstáskáiról ismert CaseLogic megvásárlása után is sejthető volt, hogy a kínálat hasonló termékekkel bővül, de egészen két évvel ezelőttig várni kellett az első hátizsákok bemutatására. Mára húsznál több hátizsák alkotja a kínálatot - a könnyű, városi zsákoktól egészen a babahordozókig. Szerkesztőségünkben az egyik leguniverzálisabb modell, a Capstone sorozat 50 literes tagja járt.

  

maj-22_073-hd-2.jpg

 

Kézbe véve nem is gondolná az ember, hogy mekkora befogadóképességű zsákkal áll szemben: a „Capstone 50” feliratok alatt egy alig arasznyi vastagságú, hatvan centi magas, formás, de gyűrött zsák várja a holmikat. A főrekeszt pakolva aztán meglepő mélységű tér nyeli el a tartalék ruhákat, ásványvizet, majd a fotóstáskát, és hirtelen ki is alakult a karcsú, hengeres hátizsákforma, ami a belső váz és a háton feszülő háló jóvoltából csak a csípőnél és a vállpántokon érintkezik a viselőjével, így a legforróbb nyári napon sem kell átizzadt ingtől tartani.

  

maj-22_085-2v.jpg

 

A vállpántok formája követi a vállak és a mellkas oldalának vonalát, a testtel érintkező részük pedig légáteresztő anyagot is kapott. A kisebb holmikat a zsák sapkájában két tágas, cipzáras rekesz, a főrekeszben pedig egy lapos, gumis zseb várja; utóbbi, a vállpántokkal együtt, alkalmas folyadéktároló rendszer használatára is. A zsák két oldalán megtalálhatók a szokásos oldalzsebek, amelyek mérete azonban nagyobb az átlagosnál. Ennek és enyhén előredöntött kialakításuknak köszönhetően akár egy 1 literes palackot is elnyelnek, amelyek menet közben is könnyen elérhetők. 

 

img_3092-2.jpg

 

Ebben a méretben nehezebb terhek szállításához már aranyat ér a kényelmes, vastagon párnázott csípőpánt, amely a rakomány súlyának nagy részét képes áthelyezni a vállakról a medencére. A Capstone 50-ről ez sem hiányzik, és bár a széles pántokat nem lehet levenni, legalább itt is találunk két további kis méretű, cipzáras zsebet. A zsák alsó részében saját, passzentos zsebben kapott helyet a hátizsák színéhez illő esővédő huzat.

 

maj-22_115-2(1).jpg

 

Miután úgy tűnt, hogy sikerült az összes rekeszt és tárolóhelyet feltérképezni, a zsák elején tátongani kezdett egy további, pakolásra alkalmas hely: a dupla falú frontfelület külső, elasztikus része mögé a pénztárcától az esőkbátig szinte bármi egy mozdulattal bedobható, és biztosan ott is marad - egészen addig, amíg nem fordul a zsák túlzottan oldalra.

 

maj-22_107-3.jpg

 

A zsák alsó részén is hozzáférhetünk a főrekesz tartalmához, méghozzá nem csupán a szokásos módon: az esővédő huzat zsebe mellől induló cipzár ugyanis végigfut a zsák jobb oldalán, egészen a tetejéig! Egyszerű, remek megoldás, amivel nemcsak a fő rekesz aljához vagy tetejéhez, de akár a közepéhez is hozzáférhetünk, egyetlen tárgy ideiglenes kiemelése nélkül. Mindez nemcsak zuhogó esőben, de egy 50 utast szállító, 50 fős távolsági busz ülésében is nagy segítség.

 

img_3106-2.jpg

 

Miután sikerült az egész napi holmival megtömni, természetesen nemcsak a mérete, de súlya is meglepően gyarapodott, a mérleg meg sem állt a lélektani tízkilós határ előtt. Itt már alapos testreszabásra van szükég ahhoz, hogy a zsákot vinni és ne cipelni kelljen, aminek két legfontosabb eleme a vállpántok hosszának és magasságának beálítása. Előbbi a szokásos, létracsatos megoldással történik, utóbbi viszont egy egyedi, műanyag fogasléces, gyorszáras rendszert kapott, amellyel a beálítás egyetlen mozdulattal elvégezhető - ezért persze néhány grammnyi pluszsúlyt vihetünk magunkkal. Útnak indulva aztán meglepően hamar „elpárolgott” a tekintélyes tömeg, amiben főszerep jutott a vastag, keményen párnázott vállpántoknak is.

 

Bár alkalmanként a fás szárú aljnövényzetbe letéve kicsit aggasztó volt az első zseb finom anyagára gondolni, a Capstone 50 végül sértetlenül elvitt és vissza is hozott mindent, ami az egész napos fotóstúrához szükséges volt, ráadásul a most ki sem használt alsó hevederek és az emelhető tetőrész alapján ennél még valamivel többet is vihettem volna - például egy sátrat is.

 

Kapcsolódó cikk:

Túrahátizsák kisokos - Ezt választ, így viseld

Cikkajánló