Tavas tekergések

A Természetjáró heti gyűjtésének fókuszában dombvidéki tavak és könnyen teljesíthető kirándulások állnak.

Természetjáró
Német-Bucsi Attila (kiemelt kép)
2022. október 27.

Az utolsó őszi színpompában tett túrákhoz olyan helyszíneket ajánlunk, ahol a táj legszebb arcában gyönyörködhetünk, és a könnyű terep sem vonja el figyelmünket a látványról. Alacsony, dombsági hátak között barangolva fedezhetünk fel egy-egy tavat a Cserehát, a Mecsek és a Zselic hullámai között. Szendrő közelében a horgászok körében népszerű, túrázók előtt azonban alig ismert Rakaca-víztározó körül hurkolódik hosszú körtúránk. Orfű megunhatatlan tavaira egy közepes nehézségű kirándulás során ezúttal felülnézetből és a partról is rácsodálkozhatunk, az útvonal ráadásul feltárja sziklából fakadó, tápláló forrásukat is. A délnyugati országrész hemzseg a kisebb állóvizekben, közülük az erdei fekvésű Töröcskei-tavat emeltük ki, amelyet egy könnyű kis sétán kerülhetünk meg. Az Országos Kéktúrának pedig ezen a héten a bakonyi szakasza kerül terítékre, amely Bakonybél és a Zirci Arborétum piciny tavait kínálja, emellett hatalmas rengeteget szel keresztül.

1. Vándorlás a Cserehát kies halmain

Cserehát

Hazánk egy ritkán járt vidékén barangolunk megannyi szelíd panoráma és történelmi emlék között. Érintünk várromokat, az 1956-os forradalomra emlékező tanösvényt és Árpád-kori alapokon nyugvó templomot, a Bódva völgye felé visszakanyarodva pedig Észak-Magyarország egyik legszebb fekvésű tavát, a dombok alatt csillogó, hatalmas Rakaca-víztározót is.

• Táv: 19,9 km
  • Szintemelkedés: 557 m
  • Szintcsökkenés: 557 m
  • Időtartam: kb. 5 és fél óra
  • Kiinduló- és végpont: Szendrő, Fő tér
  • Főbb látnivalók: Szendrő várromjai, Rakaca-víztározó

2. Kalandozás az Orfű körüli karsztvidéken

Mecsek

A Mecsek karsztos vidéke nem nagy kiterjedésű, látványában is alulmarad a Bükk és az Aggteleki-karszt tágas platóival, szurdokaival és barlangjaival szemben, ám kompakt jellege, egymástól karnyújtásnyira megjelenő típusos formái hangulatos túrában összegződnek Orfű és Abaliget körül. Láthatunk töbörmezős hegyoldalakat, szűk, sziklás árkokat, éhes mészkőtorkával a patak folyása mellett lesben álló víznyelőt, amely mértéktelenül nyeli el az áradást, egy kilátóból pedig fentről is végigpásztázhatjuk a tavakba ömlő karsztvizet.

• Táv: 15,2 km
  • Szintemelkedés: 416 m
  • Szintcsökkenés: 416 m
  • Időtartam: kb. 4 és fél óra
  • Kiinduló- és végpont: Remete-rét
  • Főbb látnivalók: Szuadó-völgy, Balázs-hegyi kilátó, Orfűi-tó, Orfűi Malommúzeum, Vízfő-forrás, Sárkány-szakadék, Büdös-kút

3. Töröcskei-tókerülő

Zselic

Ezen a kis szintkülönbségű, könnyű körtúrán a rendezett környezetben megbújó Töröcskei-tavat járjuk körbe, ami a kirándulók mellett a horgászokat is megörvendezteti. A vízfelülethez vezető erdei szakaszon a Cserkész- és az Eszperantó-forrást, valamint a Természetjárók emlékművét is útba ejtjük.

• Táv: 7,5 km
  • Szintemelkedés: 215 m
  • Szintcsökkenés: 215 m
  • Időtartam: kb. 2:15
  • Kiinduló- és végpont: Kaposvár, Zselic-kertváros
  • Főbb látnivalók: Töröcskei-tó, Cserkész-forrás, Eszperantó-forrás, Természetbarát Emlékmű

4. Városlőd - Zirc (OKT-08.)

Bakony

Hosszú erdei vándorlás vár az Országos Kéktúra 8. szakaszát végigjárókra a Bakony központi, legmagasabb részének kiterjedt rengetegében. Vadban gazdag erdőket keresünk fel, miközben rendezett, szép településképű falvakba lesünk be, és felkapaszkodunk a főcsúcsra is. Érintjük a hegyvidék turisztikai adottságait jól hasznosító Bakonybélt, amelynek számos attrakciója közül kiemelkedik az űrt közelebb hozó Pannon Csillagda, majd Szépalmapuszta karámjai közül visszapillantunk a Kőris-hegyre.