Gyereksarok

Természetismereti játékok otthon – 2. rész

A jelenlegi helyzetben a magunk módján, mi is szeretnénk segíteni a kisgyerekes családoknak abban, hogy könnyebben teljenek a kényszerű otthonlét napjai. Megkértük a hazai nemzetipark-igazgatóságok környezeti neveléssel foglalkozó szakembereit, ajánljanak olyan természetismereti és ügyességi játékokat, melyek otthon is kivitelezhetőek.

Szerző:
TM
2020. március 24.

A jelenlegi helyzetben a magunk módján, mi is szeretnénk segíteni a kisgyerekes családoknak abban, hogy könnyebben teljenek a kényszerű otthonlét napjai. Megkértük a hazai nemzetipark-igazgatóságok környezeti neveléssel foglalkozó szakembereit, ajánljanak olyan természetismereti és ügyességi játékokat, melyek otthon is kivitelezhetőek.

Sorozatunk első részében az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság Kúria Oktatóközpontjának játékait mutattuk be. Ezúttal a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság munkatársa, Vers Réka ajánl otthon is játszható természetismereti játékokat.

1. Jutott eszembe…

tolgy_FOTO_AdobeStock_103875116 másolat
Fotó: Adobe Stock

Játszható szobában, kertben, természetben

A felnőtt azt mondja: az erdőről a tölgyfa jutott eszembe. A következő játékos így folytatja: a tölgyfáról a tölgymakk jutott eszembe, stb. Kimerülésig folytatható a szójáték.

2. Memóriajáték

csigahaz_FOTO_AdobeStock_200045122
Fotó: Thorsten K..cher/Adobe Stock

Játszható szobában, kertben, természetben

Szükséges eszközök: terítő, tárgyak

Gyűjtsünk össze tíz tárgyat, amit szeretnénk majd a terítő alá rejteni (pl. kertben különböző faágak, kő, falevél, kéregdarab, toboz, csigaház…, mindig élettelen tárgyat keressünk) Rakjuk a tárgyakat a terítő alá.

A játékosoknak öt-tíz másodpercre felemeljük a terítőt, addig jól nézzék meg a gyűjteményt, majd pár perc alatt hasonló tárgyat kell keresniük. A szobában játékokkal is játszható.

3. Kéregminta készítése

Close-up of a caucasian child girl in winter clothing playing with the bark of a pine tree and a small piece of wood. Seen in Germany in February
Fotó: Adobe Stock

Játszható kertben, természetben

Szükséges eszközök: zsírkréta, fehér lap, ragasztó

Fektessék a gyerekek a lapot a kiválasztott fa kérgére és a zsírkrétával függőlegesen satírozzák be a lapot. A fakéreg mintája szépen láthatóvá válik. ha fellelhető ragaszthatnak a lapra múlt évi levelet is.

4. Ki vagyok én?

65, 83, 67, 73, 73, 0, 0, 0, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32, 32
Fotó: Tóth Judit

Játszható szobában, kertben, természetben

Szükséges eszközök: névjegykártya méretű lap, ruhacsipesz, íróeszköz

A gyermekek által természetismeretből tanult növény és állatneveket kis kártyára írják rá. A kártyákat a játékban résztvevők hátára csíptessük fel ruhacsipesszel (senki ne lássa a saját lapját). Egymásnak feltett kérdésekkel próbálja mindenki kitalálni, hogy melyik növény vagy állat „bőrébe bújt” éppen. Akinek sikerült kitalálni saját élőlényét, csíptesse a mellére a kártyát. Nagyobb gyerekekkel az élőlények táplálékláncba/hálózatba rendezhetők.

5. Fészek, odú, padlás, üreg

Little boy facing challenge trying to climb a tree. Shallow depth of field.
Fotó: Adobe Stock

Játszható szobában, kertben, természetben

Szükséges eszközök: papírlap, ragasztószalag, íróeszköz

Írjuk fel a fészek, odú, padlás, üreg megnevezéseket egy-egy papírlapra. Helyezzük el a lapokat a helyiség/kert különböző pontján. Gyűjtsünk össze állatneveket (pl. természetismeretből tanult állatnevek). A játékvezető mondja az állat nevét, a résztvevőknek oda kell mennie, amely helyszínről azt feltételezi, hogy a nevezett állat lakhelye lehet.

Példák:

Fészek: füstifecske, fehér gólya, széncinege, mókus

Odú: búbos banka, törpedenevér, nagy pele, fekete harkály

Padlás: házi egér, keresztespók, lódarázs,

Üreg: ürge, róka, mezei tücsök, borz

6. Megfigyelés

65, 83, 67, 73, 73, 0, 0, 0, 83, 83, 85, 67, 118, 51, 72, 52, 115, 73, 65, 65, 65, 65, 65, 65, 65, 65, 67, 112, 120, 84, 83, 54, 55, 85, 77, 66, 68, 99, 73, 51, 71, 72, 107, 100, 100, 89, 105, 106, 51, 43, 104, 88, 117, 119, 81, 105, 122, 97, 110, 55, 120, 89, 76, 120, 78, 72, 115, 81, 78, 67, 84, 5
Fotó: Adobe Stock

A megfigyelés végezhető konyha vagy szobaablakból, kertben

Szükséges eszközök: írószer, jegyzetlap, lehetőség szerint mobiltelefon

Válasszunk ki egy kis területet, amelyet minden nap, ugyan abban az időpontban megfigyelünk. A feljegyzést rögzíthetjük írásban, képekben, fogalmazásban, fotózhatjuk. Észrevételeinket a telefon rögzítőjére is mondhatjuk. Cél a változás megfigyelése.

Az 1-3 játékot inkább óvodás korosztálynak, a 4-6 játékot kisiskolás korosztálynak ajánljuk.

Cikkajánló