Gyereksarok

Természetismereti játékok otthon – 2. rész

A jelenlegi helyzetben a magunk módján, mi is szeretnénk segíteni a kisgyerekes családoknak abban, hogy könnyebben teljenek a kényszerű otthonlét napjai. Megkértük a hazai nemzetipark-igazgatóságok környezeti neveléssel foglalkozó szakembereit, ajánljanak olyan természetismereti és ügyességi játékokat, melyek otthon is kivitelezhetőek.

Szerző:
TM
2020. március 24.

A jelenlegi helyzetben a magunk módján, mi is szeretnénk segíteni a kisgyerekes családoknak abban, hogy könnyebben teljenek a kényszerű otthonlét napjai. Megkértük a hazai nemzetipark-igazgatóságok környezeti neveléssel foglalkozó szakembereit, ajánljanak olyan természetismereti és ügyességi játékokat, melyek otthon is kivitelezhetőek.

Sorozatunk első részében az Aggteleki Nemzeti Park Igazgatóság Kúria Oktatóközpontjának játékait mutattuk be. Ezúttal a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság munkatársa, Vers Réka ajánl otthon is játszható természetismereti játékokat.

1. Jutott eszembe…

Játszható szobában, kertben, természetben

A felnőtt azt mondja: az erdőről a tölgyfa jutott eszembe. A következő játékos így folytatja: a tölgyfáról a tölgymakk jutott eszembe, stb. Kimerülésig folytatható a szójáték.

2. Memóriajáték

Játszható szobában, kertben, természetben

Szükséges eszközök: terítő, tárgyak

Gyűjtsünk össze tíz tárgyat, amit szeretnénk majd a terítő alá rejteni (pl. kertben különböző faágak, kő, falevél, kéregdarab, toboz, csigaház…, mindig élettelen tárgyat keressünk) Rakjuk a tárgyakat a terítő alá.

A játékosoknak öt-tíz másodpercre felemeljük a terítőt, addig jól nézzék meg a gyűjteményt, majd pár perc alatt hasonló tárgyat kell keresniük. A szobában játékokkal is játszható.

3. Kéregminta készítése

Játszható kertben, természetben

Szükséges eszközök: zsírkréta, fehér lap, ragasztó

Fektessék a gyerekek a lapot a kiválasztott fa kérgére és a zsírkrétával függőlegesen satírozzák be a lapot. A fakéreg mintája szépen láthatóvá válik. ha fellelhető ragaszthatnak a lapra múlt évi levelet is.

4. Ki vagyok én?

Játszható szobában, kertben, természetben

Szükséges eszközök: névjegykártya méretű lap, ruhacsipesz, íróeszköz

A gyermekek által természetismeretből tanult növény és állatneveket kis kártyára írják rá. A kártyákat a játékban résztvevők hátára csíptessük fel ruhacsipesszel (senki ne lássa a saját lapját). Egymásnak feltett kérdésekkel próbálja mindenki kitalálni, hogy melyik növény vagy állat „bőrébe bújt” éppen. Akinek sikerült kitalálni saját élőlényét, csíptesse a mellére a kártyát. Nagyobb gyerekekkel az élőlények táplálékláncba/hálózatba rendezhetők.

5. Fészek, odú, padlás, üreg

Játszható szobában, kertben, természetben

Szükséges eszközök: papírlap, ragasztószalag, íróeszköz

Írjuk fel a fészek, odú, padlás, üreg megnevezéseket egy-egy papírlapra. Helyezzük el a lapokat a helyiség/kert különböző pontján. Gyűjtsünk össze állatneveket (pl. természetismeretből tanult állatnevek). A játékvezető mondja az állat nevét, a résztvevőknek oda kell mennie, amely helyszínről azt feltételezi, hogy a nevezett állat lakhelye lehet.

Példák:

Fészek: füstifecske, fehér gólya, széncinege, mókus

Odú: búbos banka, törpedenevér, nagy pele, fekete harkály

Padlás: házi egér, keresztespók, lódarázs,

Üreg: ürge, róka, mezei tücsök, borz

6. Megfigyelés

A megfigyelés végezhető konyha vagy szobaablakból, kertben

Szükséges eszközök: írószer, jegyzetlap, lehetőség szerint mobiltelefon

Válasszunk ki egy kis területet, amelyet minden nap, ugyan abban az időpontban megfigyelünk. A feljegyzést rögzíthetjük írásban, képekben, fogalmazásban, fotózhatjuk. Észrevételeinket a telefon rögzítőjére is mondhatjuk. Cél a változás megfigyelése.

Az 1-3 játékot inkább óvodás korosztálynak, a 4-6 játékot kisiskolás korosztálynak ajánljuk.

Cikkajánló