Újjáépül a Zugligeti Libegő

Budapest egyik legérdekesebb közlekedési eszközétől egy időre búcsút kell vennünk. A Zugligeti Libegőt ugyanis lebontják, hogy a helyén egy új épülhessen. A tervek szerint a négyszemélyes függőszékekkel közlekedő, új kötélpálya 2022-re készül majd el.

Szerző:
Turista Magazin
2020. május 5.

Budapest egyik legérdekesebb közlekedési eszközétől egy időre búcsút kell vennünk. A Zugligeti Libegőt ugyanis lebontják, hogy a helyén egy új épülhessen. A tervek szerint a négyszemélyes függőszékekkel közlekedő, új kötélpálya 2022-re készül majd el.

A Normafa rehabilitációjához kapcsolódó beruházás egyelőre a közbeszerzési pályázatok kiírásánál tart – számolt be róla a PestBuda.hu oldal. A tervezett munkálatok során nemcsak a kötélpályát, de a két állomásépületet is újjáépítik. Az új felvonó a mostanihoz hasonlóan egyköteles, körforgalmú kötélpálya lesz, de a kétszemélyes függőszékek helyett négyszemélyeseken lehet majd libegni.

„A Libegő jelenlegi fogadóépületei funkcionálisan is és műszaki állapotukat tekintve is elavultak, valamint a kétüléses ülőlift sem korszerű már”— olvasható a Normafapark.hu oldalon. „A felújított libegő XXI. századi technológiával készülne el, négyüléses, lekapcsolható, kerékpárok és sílécek szállítására is alkalmas, esővédő burkolattal rendelkező megoldással, korszerű világításrendszerrel.”

A Normafa-rehabilitáció további tervei között szerepel például a fogaskerekű vonalának meghosszabbítása a Széll Kálmán térig, illetve a Normafáig, valamint az egykori zugligeti villamos-végállomás műemlék épületének és környezetének funkcióbővítő rehabilitációja. Ennek részeként egy jégpályát is kialakítanának majd.

A Zugliget Libegő egyébként épp idén lesz 50 éves, bár gondolata már az 1930-as évek elején felvetődött, de aztán a háború miatt évtizedekre feledésbe merült. Csak a 60-as évek végén került újra napirendre, és ezt követően fel is gyorsultak az események, a nagyközönség 1970. augusztus 20-án birtokba vehette a főváros új látványosságát.

A kötélpálya az alsó, zugligeti állomásról 261,9 méteres szintkülönbség legyőzése után ér fel a felső, János-hegyi állomásra. A megnyitáskor a kerület vezetése pályázatot írt ki kötélpálya elnevezésére. A beérkezett javaslatok között nem egy furcsa és megmosolyogtató név is szerepelt, mint Aerobusz, Émelygő, Égi taliga, Fennleng, Függőszék, Puszivasút, Tájdrót vagy Villamos-szék.

Felbuzdulva a Libegő gyors sikerén és népszerűségén később újabb helyszínek is felmerültek, ahol hasonló drótkötélpályát építettek volna. Terveztek egyet például a Gellért-hegy oldalába, egy másikat Farkasrétről fel a Széchenyi-hegyre, és volt egy olyan elképzelés is, amely szerint egy több mint öt kilométeres pályán Hűvösvölgyből a Hármashatár-hegyen át Óbudára lehetett volna eljutni.

Cikkajánló