Kirándulás a reptér szigorúan ellenőrzött övezetében - 1. rész

Bejártuk a budapesti Liszt Ferenc Repülőtérnek azt a részét, ahová egyszerű utasként sohasem juthattunk volna be: közvetlenül a futópályák mellől néztük meg a leszálló és felszálló gépeket, szemügyre vettük Magyarország legmodernebb és legdrágább tűzoltóautóit, megtudtuk, mennyit keresnek a légiforgalmi irányítók, és az is kiderült, hová tart a legtöbb „rezgő csomag”.

Szerző:
Hidvégi Brigi
Fotó:
Gulyás Attila
2018. szeptember 7.

Bejártuk a budapesti Liszt Ferenc Repülőtérnek azt a részét, ahová egyszerű utasként sohasem juthattunk volna be: közvetlenül a futópályák mellől néztük meg a leszálló és felszálló gépeket, szemügyre vettük Magyarország legmodernebb és legdrágább tűzoltóautóit, megtudtuk, mennyit keresnek a légiforgalmi irányítók, és az is kiderült, hová tart a legtöbb „rezgő csomag”.

Az Aeropark, avagy a Liszt Ferenc Repülőtér melletti szabadtéri repülőgépmúzeum körbejárása után egyértelmű volt, hogy nem hagyjuk ki az akkor sokat emlegetett reptérlátogatási programot sem, melynek során - ahogy a honlapon is olvashatjuk - a repülőtér kulisszatitkaiba vezetik be a túrára érkezőket. És ez nem reklámfogás: a háromórás kirándulás végére felnőttek-gyerekek egyaránt kikupálódtak repülőgépek-légiirányítás-felszállás-leszállás-megfordítás témában, ráadásul mindezt úgy, hogy közben egy percig sem lehetett unatkozni.


Reptérlátogatás hétvégéken és hétköznapokon egyaránt indul, időnként este is. Ilyenkor a túra még nappali fényben kezdődik, a végére pedig szépen besötétedik. Mi egy ilyen esti alkalmat választottunk, és nem csalódtunk: a naplemente, később pedig a kivilágított reptér fényei még látványosabbá és érdekesebbé tették a programot.

 

A kettes futópálya vecsési végénél bárki szemügyre veheti a reptér életét, de mi ennél közelebb mentünk


Péntek este 7-kor a nagyjából negyven fős csapattal felpattantunk a szuperül felújított, régi Maléves autóbuszokra, és a D porta felé vettük az irányt. Nincs mese, mivel ugyanazon a területen (is) mozgunk, mint az utasok, nekünk is át kell esnünk az utasbiztonsági ellenőrzésen. Nem vihetünk be például szúró-vágó eszközöket, gázsprayt, alkoholt (innivalót lehet), még nyakláncon viselt töltényhüvelyt sem. Már a túra legelején ízelítőt kapunk az emlegetett kulisszatitkokból: Balázs, a túravezetőnk elmeséli, hogy egészen komoly adag pálinkát találtak nemrég egy nyugdíjas csoportnál (8 litert), elektromos sokkolót pedig legutóbb egy általános iskola negyedik osztályos tanulójától koboztak el. Megtudjuk azt is, hogy fényképezni, videózni nyugodtan lehet, csak vakuzni nem szabad, így a facebookos lájkgyűjtögetők is elégedetten dőlhetnek hátra.

 

Város a városban

 

 

Mire megérkezünk a reptér területére, máris millió adattal leszünk gazdagabbak. Csak dióhéjban: a 18. kerület és Vecsés határán fekvő 15 négyzetkilométeres repülőteret 40 km-es kerítés veszi körbe, és annyian dolgoznak itt, ami egy átlag kisváros lélekszámával ér fel, pontosabban 10-11 ezren. Az utasforgalom tekintetében a Liszt Ferenc Repülőtér a 49. Európában, évente 13,1 millióan fordulnak meg itt, de idén március óta gyakorlatilag minden hónapban megdől a rekord. Júliusban 1,6 millió utas járt a repülőtéren, ami az új transzatlanti járatoknak és a szélestörzsű repülőgépeknek tudható be. Az áruforgalom sem piskóta: 128 500 tonna évente. A kizárólag katonai gépeken szállítható dolgokon kívül - mint amilyen a lőszer vagy a fegyver - gyakorlatilag mindenféle rakománnyal lehet találkozni, legyen szó 120 ezer csomag túró rudiról, ami Kanadába tart, 20 ezer palack béres cseppről Moszkvába, 600 tehénről Vlagyivisztokba és Dohába, vagy versenyrepülőgépek darabjairól a Red Bull Air Race alkalmából. 

 

Sok mindent láthattunk a buszról is, de az érdekesebb állomásokon megálltunk és leszálltunk


Ha óriási repülőgépeket szeretnénk látni, akkor érdemesebb a szombat vagy a vasárnap délelőtti reptérlátogatásra jönni, láthatjuk pl. a Boeing 747-est, ami a világ egyik legnagyobb repülőgépe. Csak hogy érzékeltessük a méretet: amikor a pilóta indulás előtt végrehajtja a szokásos körbejárást, akkor 550 métert kell sétálnia.

 

Negyven méterrel a fejünk felett húztak el az utasszállítók

 

Útban az 1-es futópálya felé kívülről meglessük a Lufthansa Technik Budapest és az Aeroplex of Central Europe karbantartó bázisait, és elhaladunk a hangárok mellett is. Jó tudni, hogy ha esetleg beütne a krach, és nem lenne hol elhelyezni a magángépünket, itt „jelképes” havi 5 millió forintért megtehetjük. Ugyanezen a helyen találhatóak a magán légitársaságok gépei is. Ezek egyébként bárki számára elérhetőek, aki nem szeretne a fapadoson nyomorogni, és kiperkálja az óránkénti 750 ezer forintos viteldíjat.

 

A karbantartóbázisokba is bekukucskálhattunk a buszról


A fő attrakció a gyerekek számára, amikor megállunk a 3010 méter hosszú 1-es futópálya közvetlen közelében, leszállunk a buszról, és csodáljuk, ahogy az utasszállító gépek nagyjából 40 méterrel a fejünk felett húznak el landolás közben. Kiderülnek a technikai részletek is, például, hogy hogyan rakja le a pilóta a gépet, miért szállnak le és fel a gépek éppen széllel szemben, melyek a kritikus sebességpontok felszállásnál, és hogy miért lesz a repülő kb. 3-4 kilóval könnyebb leszállás után.

 

Ilyen közel voltak hozzánk a leszálló gépek


Ezt el is árulom: a gép kb. 240 km/h-s sebességgel éri el a betont (egyébként ugyanennyivel száll fel), a kerekeken lévő gumi egy része pedig a súrlódás miatt gyakorlatilag odavulkanizálódik a futópályára. Nagyobb reptereken, mint amilyen a dubaji, nagyjából hetente radírozzák az odaégett gumit - ott persze a legtöbb gép a nagyobb típusból való -, Budapesten erre évente kb. kétszer van szükség.

 

Ki ne szeretne havi kétmilliót keresni?

 

A légiforgalmi irányítók a legjobban kereső állami alkalmazottak, a senior pozíció havonta nagyjából másfél millió forintos fizetést jelent, kortól és műszakpótlékoktól függően pedig ez az összeg akár az emlegetett kétmillió forintot is elérheti. Az irányítók 12 órás munkarendben dolgoznak, de nem egyhuzamban, a másfél-két óra munkát egy ugyanilyen hosszú kötelező pihenő követi. Ezt azért biztosan meg lehet szokni, főleg ilyen fizu mellett, de ha azt is hozzávesszük, hogy ezért egyidőben akár 12 ezer ember életéért felelünk, már valószínűleg jobban megrágjuk a dolgot, aztán a legtöbben úgy döntünk, köszi, talán inkább mégsem. Egyébként már a tanfolyamra sem vesznek fel akárkit.

 

A reptér jelképe az irányítótorony. Innen csak a belső forgalmat figyelik.


Hatszázból általában csak 6-8 ember jut tovább a kétnapos kiválasztáson, ami egyebek mellett pszichológiai ellenőrzésből, az angol nyelvtudás, a térlátás, a stressztűrő és a monotonitástűrő képesség felméréséből és IQ-tesztből áll. Ráadásul mindenkinek csak egyetlenegy dobása van: ha valaki egyszer megbukik, az bekerül a nyilvántartásba, és soha többet nem próbálkozhat, még egy másik országban sem.


A tűzoltóbázis felé haladva a busz elgurul a reptér egyik jelképe, a „golflabdával” megkoronázott irányítótorony mellett, amiről kiderül, hogy az itt dolgozó három irányító, egy tervezőirányító és a supervisor kizárólag a repülőtér forgalmát figyeli innen. Amint egy repülőgép elemelkedik a földtől, a közelkörzeti irányítás felel érte. A HungaroControl Zrt., azaz a magyar légiforgalmi irányítás központi épülete a közelben, de már a reptéren kívül található. Itt sorolják be a gépeket a leszálláshoz, kivezetik a felszálló repülőket a nagyjából 100 km sugarú körből, és a távolkörzeti irányítók, akik az ország fölött áthúzó nemzetközi légiforgalmat felügyelik, szintén itt dolgoznak. Emellett három éve ebből az épületből történik a tőlünk 600 km-re elhelyezkedő koszovói magaslégtér felügyelete is.

 

A golflabdához hasonlító védőburok rejti a gurítóradart

 

Lecsekkoltuk az überbrutál tűzoltóautókat

 

Úgy tűnik, a felszálló-landoló repülőgépek mellett a gyerekek másik kedvence a tűzoltóbázis, ami nem is csoda, hiszen a két robusztus, 36 tonnás sárga-fekete Panther finoman szólva is vonzza a tekintetet. Már jó előre megkaptuk a figyelmeztetést: ha riasztást hallunk, azonnal söpörjünk a járgányok útjából, azoknak ugyanis egy percen belül úton kell lenniük a kritikus helyszín felé. A tűzoltók tényleg nem sokat tötymörögnek: átlagban 36-37 másodpercen belül elindulnak, két perc alatt megérkeznek, a harmadik percben pedig már zajlik a beavatkozás.

 

Ha a tűzoltók riasztást kaptak volna, nagyon gyorsan félre kellett volna állnunk az útból


Ez a gyorsaság annak köszönhető, hogy igyekeznek minden veszélyességi, illetve hátráltató tényezőt kiiktatni. Az autók például külső indítóval rendelkeznek (nem lenne szerencsés vészhelyzetben keresgélni a slusszkulcsot), a bevetési ruhák már jó előre be vannak készítve az ajtó mellé, így szó szerint csak beléjük kell ugrani, és persze megtaláljuk a tűzoltóállomások kötelező kellékeit, azokat a rudakat, amelyeken a tűzoltók lecsúsznak az emeletről egyenesen az autók mellé.

 

Az egyik 36 tonnás szörny

 

A két Panther együtt 550 millió forint értéket képvisel, az egyiket 300, a másikat 250 millióért vették, és bár első ránézésre egyformának tűnnek, ha jobban megnézzük, kiszúrhatjuk a különbséget a habvízágyúik között. Az újabb típuson ez az oltókaron található, 4-5 emelet magasságig el lehet vele érni, és az ágyú 6000 litert nyom ki magából percenként. Mindkét jármű 700 lóerős, 12 000 köbcentis motorral rendelkezik, 26 másodperc alatt 85 km/h-s sebességre gyorsul, és 34-35 másodperc alatt már 110-zel is képes repeszteni, ami egy ekkora szörnyetegnél igencsak ijesztő lehet.

 

A kettes terminál a tűzoltóbázisról nézve


Mellettük más járgányok sorakoznak, többek között egy klasszikus, piros tűzoltókocsi, az ország legnagyobbja - a tartályában 20 ezer liter víz fér el, amiből 60 ezer liter habot csinál (mivel ugyebár a kerozint nem lehet vízzel oltani).


A fő bázis mellett még két kisebb is található a reptéren. Persze a tűzoltókat nemcsak akkor riasztják, amikor kigyullad egy repülőgép. Akkor is ők mennek ki, ha a terminálon beriaszt a vécében a füstjelző, illetve üzemanyag-szivárgás esetén, vagy ha a leszállás után felhevültek a gép fékei, és hűteni kell azokat, esetleg politikai küldöttség biztosításánál, de időként az elhagyott vagy „fura” csomagoknál is szükség lehet a közreműködésükre.

 

A legnagyobb tűzoltóbázisról ezekkel a járművekkel sietnek a helyszínre vészhelyzet esetén


Vicces poggyászos sztoriból akad egy pár, nemrégiben például egy utasnak sikerült pirosan villogó csomagot előállítania, ami - Balázs szavaival élve - egy reptéren nem éppen megnyugtató látvány. Végül kiderült, hogy csak egy biciklilámpa kapcsolt be véletlenül a poggyász külső zsebében. Rezgő csomagokkal havonta átlagban négyszer-ötször van dolga a reptéri személyzetnek, és a tapasztalat azt mutatja, hogy csak a legritkább esetekben elektromos fogkefe vagy borotva a ludas. Igen, pontosan arról van szó. Az ilyen romantikus csomagok királya Dubaj, a második helyen Amszterdam, a harmadikon pedig Milánó áll.

 

Cikkünk második részében többek között kiderül, hogy miért jelentenek veszélyt a 40 dekás ürgék a légi forgalomra, és hogy mivel spórolnak annyit a fapados légitársaságok. 

 

Ha kedvet kaptál a reptérlátogatáshoz

Jegyárak

Felnőtt: 3 400 Ft
DiákL 2 900 Ft
Nyugdíjas: 2 900 Ft
Családi jegy: 9 900 Ft
Kiegészítő jegy családi jegyhez: 1 000 Ft

 

A túrákra online regisztráció szükséges, ezt ide kattintva érheted el.

 

Még több infó a honlapon: www.repterlatogatás.hu

 

 

 

Kapcsolódó cikkeink:

A fejünkre húzták a pilótasapkát a repülőskanzenben

Egy hely, ahol pilótának érezheted magad

Dunából kihúzott, második világháborús repülőgép került a RepTárba

Cikkajánló