Magyarország legfejlettebb túraútvonala lett a Kékkör

A három önálló túramozgalmat magában foglaló Országos Kékkör közel 3 milliárd forintból újult meg és vált Európa egyik leghosszabb és legmodernebb túraútvonalává. Digitalizált nyomvonal, új bélyegződobozok és pecsétek, jelzések, információs táblák, felújított kilátók, pihenők, turistaházak várják a természetjárókat, és ez még csak a kezdet.

Turista Magazin
Gulyás Attila
2015. október 28.

Újrafestett jelzések és új pecsételődobozok várják a természetjárókat az Országos Kékkörön

A Magyar Természetjáró Szövetség (MTSZ) 2015. október 28-án egy budapesti sajtótájékoztatón tartotta azt a projektzáró rendezvényét, amely során bemutatták az elmúlt évek - nagyrészt - uniós forrásból megvalósult turisztikai fejlesztéseit. „Ha a közeljövőben szóba kerülnek az Országos Kékkörre kihelyezett különböző táblák, biztos, hogy elfog majd a remegés, és izgatott leszek, annyit foglalkoztunk az elmúlt időszakban ezekkel. Rengeteg nehézséget kellett legyőznünk, problémákat megoldanunk, és új módszereket kitalálnunk, de azt gondolom, remekül helytálltunk, és sikeresen valósítottuk meg a céljainkat és vállalásainkat” - kezdte beszédét Győri Tamás József, az MTSZ igazgatója, aki ismertette a nyolc különböző pályázatból összeálló uniós projekt részleteit is.

Lomniczi Gergely, Győri Tamás József és Németh Csaba a sajtótájékoztatón

„Az elmúlt években közel 3 milliárd forintnyi beruházást hajtottunk végre 25 konzorciumi partnerünkkel közösen. Ennek során felmértük és digitalizáltuk az Országos Kékkör mintegy 2550 kilométernyi nyomvonalát, amit egy bárki által elérhető térinformatikai rendszerbe töltöttünk fel. Megújítottuk és újrafestettük a kékkör turistajelzéseit, közel 10 ezer darab, természetjárókat segítő információs, indító- és helyjelölő táblát helyeztünk ki, 230 helyen építettünk és újítottunk fel különböző attrakciókat, kilátókat, turistaházakat, valamint létrehoztunk egy országos szolgáltatóhálózatot. Szintén az újítások közé sorolható, hogy lecseréltük a kékkör régi pecsételődobozait, valamint szerveztünk egy rangerhálózatot, amelynek a nyomvonal fenntartásában és karbantartásában lesz kulcsfontosságú szerepe, de ettől függetlenül három országos szemétszedő akciót is tartottunk, amit a jövőben is tervezünk” - mondta Győri Tamás József, aki azzal zárta a beszédét, hogy a munka java még csak most jön, mert 25 ezer kilométernyi turistaút felmérése a cél a következő években.

Az erdészetek is segítették a természetjárókat

„A természetjárás és az erdőgazdálkodás évszázados közös múltra tekint vissza, részben ezért van az, hogy mit keres itt egy tetőtől talpig zöldbe öltözött erdész ezen a kék rendezvényen” - mutatkozott be a valóban tetőtől talpig zöldbe öltözött Lomniczi Gergő a megjelent újságíróknak. A Pilisi Parkerdő Zrt. szóvivőjének elmondása szerint három fő területen tudtak az MTSZ munkájához csatlakozni az uniós pályázatokban mint konzorciumi partner. „Mi elsősorban a jelzésfestések megújításában, a rangerhálózat kialakításában, a különböző táblák legyártásában és kihelyezésében vettünk részt. Számokban kifejezve ez azt jelenti, hogy mintegy 120 ezer jelzést festettünk fel a kékkör mentén, de ebbe a munkába bekapcsolódtak a természetjáró szövetség tagszervezetei is. Országszerte 2500 helyszínen, közel 10 ezer különféle - indító-, helyzetjelző és információs - táblát gyártottunk és helyeztünk ki, valamint segítettünk megszervezni és a jövőben működtetni a rangerhálózatot. Ez a szervezet 249 kerületvezető erdészt jelent, akik felügyelik az Országos Kékkör egy-egy adott szakaszát, amelyet havonta végigjárnak, és ha valami problémát észlelnek (pl. kidőlt fa, eltűnt jelzés), gondoskodnak annak elhárításáról, de a munkájukat önkéntesek is segítik majd a jövőben.”

Németh Csaba a Kékkör felmérésén

A sajtótájékoztatót Németh Csaba terepfutó zárta, aki az elmúlt években az Országos Kékkör nyomvonalának felmérésben segített az MTSZ-nek. „Mi kaptuk a munka legizgalmasabb és legszebb részét, hiszen a felmérő kollégáimmal „csak” az volt a dolgunk, hogy járjuk a természetet. Természetesen ez nem öncélú kirándulás volt, ugyanis nagy pontosságú, speciális GPS-ekkel mértük fel az Országos Kékkör 2550 kilométernyi nyomvonalát, valamint a mellette található látnivalókat is rögzítettük. A nagy pontosság alatt itt egy métert kell érteni, ami az utómunkák során mintegy 30 centire csökken, ami azt jelenti, hogy még egy tüsszentés vagy egy faág kikerülése is meglátszik a nyomvonalon. A digitalizált útvonalat egy térinformatikai rendszerben rögzítettük, ahová a nyomvonal melletti látnivalókat is feltöltöttük” - ismertette Németh Csaba, aki azt is elárulta, hogy egy felmérő naponta 20-25 kilométernyi túraútvonalat tud rögzíteni, így lesz munkájuk bőven a következő években is, hiszen Magyarországon mintegy 25 ezer kilométernyi turistautat kívánnak digitálisan felmérni.

A sajtótájékoztató után, az MTSZ egy pódiumbeszélgetésre hívta a projektben részt vevő partnereit, amit itt lehet megnézni.

Az Országos Kékkör egységesíti az Országos Kéktúrát, a Rockenbauer Pál tiszteletére elnevezett Dél-dunántúli Kéktúrát és a kerékpárral is teljesíthető Alföldi Kéktúrát, így egy Európában is egyedülálló, egységes jelzésű, 2550 kilométeres turistaút jött létre

<p><a href="https://vimeo.com/140911572">MTSZ PROJEKTEK (magyar változat)</a> from <a href="https://vimeo.com/user16585756">Turistamagazin</a> on <a href="https://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

210 helyszínen 21 konzorciumi partner bevonásával létesült vagy újult meg 8 kilátó, 10 turistaház, 109 pihenőhely, 69 esőbeálló, 11 híd, továbbá 23 forrást láttak el medervédelemmel

Kapcsolódó cikkek:

Az Országos Kékkör újjászületése

Száz éve nem fejlesztettek ennyit a természetjáráson