H.Z. túrablog

2015. június 15.

Gyalogszerrel a Balaton körül - VII. rész - Ábrahámhegy és Zánka között

Somogy felől nem egyszerű erre a szakaszra utazni, de az autó, komp, és vonat kombinációval végül sikeresen megérkeztünk. Változatos, érdekes és látnivalókban gazdag túra várt ránk, Ábrahámhegy, Balatonrendes, Révfülöp, Zánka településeken át. Elég sokat mentünk jelzetlen utakon is, de egy kis felkészüléssel ez sem okozott problémát.

Ábrahámhegy felől indultunk - nagyrészt a Balatoni kerékpárutat követve - de természetesen gyalog. Révfülöp határában az Ecséri-templomrom ígérkezett látványosságnak, de sajnos nagyon elhanyagolt állapotban van jelenleg. Egy ilyen frekventált üdülőhelyen ekkora nagy gazt meghagyni egy szép műemlék területen mindenképpen igénytelenségre utal! Kár érte. Ez volt az első fotós igazoló hely.

A falu felett magasodó Fülöp-hegy kilátója volt a következő igazolópontunk. Rendesen megizzasztott a lépcsősor amíg felértünk. Ez a kilátó nagyon tetszett nem csak azért mert az autós, biciklis „túrázók” nem tudnak ide feljönni csalással hozzájutni az igazoláshoz, hanem azért, mert ez egy szép, masszív, zárt kilátó. Kényelmes, jól járható csigalépcsőjén simán felmentem az ötödik - legfelső - emeletre, és ott tériszony mentesen tudtam körbetekinteni. Tihanytól Badacsonyig, illetve a többi tanúhegy felé nagyon szép a kilátás. Talán ez a legszebb panoráma a Balaton-felvidéken.

Ezután már jelzetlen utakon haladtunk tovább a Fülöp-hegy fennsíkján vezető, nagyon szép tájon. Végig zárt erdő, vörös homokkővel borított felszín, az utak is jól járhatóak szóval ez egy szép rész, érdemes megnézni. A fennsíkon egy lefolyástalan kis állóvíz is található, amelynek Nyálas-tó a neve.

A hegyről leereszkedve egy tanya érintésével csatlakoztunk rá a Balaton-felvidéki Kéktúra útvonalára, és egészen a Hegyestűig ezt a jelzést követtük. A kék jelzés bevezet egy villanypásztorral lezárt területre, amelyen belül - a tábla szerint - veszélyes állatok találhatók, az egyik kapu nyitva volt így a veszélyes állatokat nem láttuk, nyilván elmentek.

A Hegyestűre aszfaltos út vezet ezen sétáltunk felfelé amikor egy hölgy felajánlotta, hogy felvisz minket de egy természetjáró ilyen ajánlatot nem fogad el, pláne mikor a cél a Balaton körbegyaloglása!

A BF-KÉK túrán már jártam, most is nagyon tetszett ez a hely, és jó volt egy finom hideg sört leereszteni az árnyékos padokon. Rengeteg fotót csináltam itt is, és természetesen az igazoló fotó is elkészült, majd felkapaszkodtunk a szikla csúcsára. Érdekes hely, de a felső bányaudvarból szebb a kilátás, hiszen a csúcson a mély szakadék miatt csak egy erős és magas vaskerítésen át szemlélhetjük a Balaton-felvidéket.

A Hegyestűről már végig lejtőn ereszkedtünk le Zánka felé először a kék, majd a sárga sáv jelzésen. Szép boróka liget van a déli oldalon, majd szőlők közé értünk és a felettünk sötétedő ég hatására egyre gyorsulva értük el Zánka szélét.

A szépen kiépített forrást is már a csepegő esőben néztük meg, majd a zivatar elől a könyvtár tornácára költöztünk be néhány más túrázó társaságában.

Végül a vihar elcsendesedett, az eső is elállt, lesétálhattunk a zánkai vasútállomásra, ahol a reggel hagyott autóval indultunk haza. Ennek a szakasznak a második fele akár önálló túrának is alkalmas. Jelzett út igaz nem sok van, de aki tud tájékozódni, sok szép dolgot láthat. Az útvonalunk a turistautak.hu térképén így nézett ki:

Még több fotót a túraútvonalról itt találtok

Következik a tanúhegyi hullámvasút:  Badacsony , Gulács, Tóti-hegy, Ábrahámhegy.

Gyalogszerrel a Balaton körül - IX. rész - Szigliget - Badacsony között

2015.08.05.

A Balaton körtúra legnehezebb része a füzet szerinti 10-es szakasz. Azt írja az igazoló füzet, hogy 25 km hosszú, a szintemelkedés pedig 730 m. Mivel nem „megszakadós” stílusban túrázok, én ezt a szakaszt kettévágtam, és most a Szigliget - Badacsony részét jártam végig, de azért hozzácsaptam még 4 km-t, mivel Balatonedericstől gyalogoltam rá az útvonalra a kerékpárúton.