MOLFresh Corner

MOL természetjáró blog

2022. július 13.

​Tökéletes családi körtúra a legnagyobb kánikulára

Közel van a fővároshoz, látványos sziklafalak és hangulatos kis fahidak várnak ránk a Dera-szurdokban. Mutatunk egy családbarát körtúrát a felfedezéséhez.

A Dera-szurdokról jó pár cikket tettünk már közzé, és mindegyik után el is határoztam, hogy felkeresem az egész családdal ezt a vadregényes kis szurdokvölgyet, ám eddig valahogy sosem került rá sor. Pedig még csak azt sem lehet mondani, hogy messze lenne, mert a hűvösvölgyi otthonunktól csupán fél óra autóval. A „gond” inkább az volt, hogy a gyerekekkel vizezni vagy a Remete-szurdokba mentünk gyalog, vagy a szintén közeli Paprikás-patakhoz Solymár határába.

Az elmúlt napokat meghatározó hőhullám adta meg végül az utolsó löketet, mert olyan helyeket kezdtem el nézegetni, ahol napközben sem olvadunk el kirándulás közben. Így esett a választás az amúgy is bakancslistás Dera-szurdokra, amelynek vonzerejét csak növelte, hogy a patakmederben található fahidakat nemrég építették újjá.

Autóval megközelíteni a Pomáz és Pilisszentkereszt között kanyargó 1111-es útról a legegyszerűbb.

A Google Maps-en könnyen megtalálható a Dera-szurdok, ezt beállítva a bejárat melletti parkolóba jutunk, de a Waze is ismeri, Dera-szurdok parkoló néven találjuk, egyedül a lekanyarodásnál kell figyelni Pilisszentkereszt közelében, mert tábla nem jelzi a szurdokot. A főútról letérve egy tágas parkolóba jutunk, ahol egy kis rét, jó pár pad és tűzrakó hely fogad minket, így a túra előtt vagy után akár piknikezni is tudunk. Eltévedni garantáltan nem fogunk, mert a szurdokon keresztül vezet az Országos Kéktúra, így csak a kék sávot kell követnünk.

Az autóból kiszállva a gyerekek első dolga egy-egy (de néha több) bot mielőbbi beszerzése, ami után jön a szokásos forgatókönyv: vagy egymással, jobb estben képzeletbeli szörnyekkel hadakoznak, amihez mintegy mellékes hátteret biztosít a természet, mi meg mozgó víz- és élelmiszerraktárként követjük őket.

A Dera-szurdok szépségéről sok mindent elárul, hogy még a srácoknak is szemet szúrt a nem mindennapi környezet és élvezettel ugráltak a kiszáradt patakmeder szikláin.

Természetesen nem mindig van ez így, amit a meder felett átívelő számtalan kis fahíd és palló is jelez. Ezeket nemrég újították fel, így akkor is megúszhatjuk szárazon, ha éppen „üzemel” az amúgy Kovácsi-pataknak is nevezett vízfolyás. A Dera nevet egyébként a környékbeli szerb lakosság adta a pataknak, amely lefordítva rést, hasadékot jelent. Ez nagyon is találó, mert helyenként tényleg meredek sziklafalak között vezet a patakot számtalanszor keresztező útvonal.

Bár tényleg szuperek lettek az új hidak, a köves terep miatt babakocsival én nem vágnék neki a szurdoknak, egy stabilan totyogó gyereknek viszont már nagy élmény lehet, még úgy is, ha időnként nyakban utazik. A cipelésre befogott szülőknek jó hír, hogy az egész szurdok alig egy kilométer hosszú, így viszonylag gyorsan lejárható, bár gyerekekkel még ez is egy örökkévalóság lehet.

A szurdok végén, Pilisszentkereszt határában egy jókora üreg tátongott az út mellett, a közeli információs tábláról megtudjuk, hogy „Ősnyelő” névre keresztelték. Ebből már ki is lehet találni, hogy egy jókora víznyelővel van dolgunk, bár ez mostanában kevésbé aktív, van viszont lejjebb, a patak medréhez közel egy másik víznyelő, ám ennek bejáratát vasajtó fedi. Nem véletlenül, ugyanis alatta egy 80 méter mély barlang lapul, amit még az Anubisz Barlangkutató Csoport tárt fel 2011-ben.

Ezeket az információkat emésztve haladunk tovább a kék jelzésen Pilisszentkereszt felé, amit pár perc múlva el is érünk, és néhány utcát lesétálva egy stratégiai helyen lévő cukrászdába ülünk be a Fő úton. Mi itt koffeinnel, gyermekeink pedig cukorral töltekeznek fel, majd ugyanezen az útvonalon visszasétálva ismét a szurdoknál találjuk magunkat.

Ezen ponton döntünk úgy, hogy nem a kék sávon térünk vissza a parkolóhoz, hanem a víznyelőtől induló kék háromszögre váltunk, ami a szurdok feletti dombokra vezet.

Nagy kaptatóra ne készüljön senki, annyi szint viszont összejön, hogy szép panorámákban legyen részünk az ösvény melletti kilátópontokon. Az egyik helyről még a Megyeri híd teteje is megfigyelhető, a másik irányba meg a Pilis-tető uralja a látképet, rajta a Boldog Özséb-kilátóval. Geoláda-vadászoknak jó hír, hogy az egyik ilyen pont közelében egy kis láda lapul, így érdemes előre készülni műtyűrökkel, mi is így tettünk, így a srácok tudtak kivenni ezt-azt, cserébe tele is tömték a kis műanyag dobozt.

A rövid hullámvasutazás után egyszer csak lefelé vezet az ösvény, és máris ott találjuk magunkat a túránk kiindulási pontjánál, a kis rétnél és a parkolónál. Itt a padokon elfogyasztjuk a maradék elemózsiát, majd fejben felkészülök arra a vitára, hogy az útközben begyűjtött kisebb-nagyobb botokat berakhatják-e a srácok a csomagtartóba, vagy maradjanak a természet lágy ölén. A végkifejlet természetesen az lett, hogy ismét tele lett a csomagtartó, cserébe ők kérték, hogy ide jöjjünk vissza eső után is, hogy lássák a patakot „működés közben”.

Börzsönyjárás vadregényes miliőben

2024.04.22.

Bármely irányból rohamozzuk meg a Magas-Börzsönyt, csalódni biztosan nem fogunk az élményben. Van azonban egy jó túratippünk, amely a hegység változatos értékeiből ad ízelítőt.

A Római fürdőtől a tési szélmalmokig – élménytúra a Bakonyban

Ezen a 13 km-es bakonyi körtúrán több kirándulásra elég látnivaló akad, az elejétől a végéig csupa szépség jön szembe az emberrel. Persze, már önmagában csak a Római fürdő miatt megérné útra kelni, de ez a Tésről induló körtúra az ország egyik legcsodálatosabb helyén túl is sok szépséget tartogat még.

Cölöpszafari Székesfehérvár közepén

2024.03.18.

Kevés olyan tanösvényen jártunk eddig, ahol pontosan azt kapjuk, amit a színes tájékoztatótáblák megígérnek nekünk, a székesfehérvári Sóstó tanösvény ismertetői azonban egy kicsit sem ferdítenek a valóságon. Az itt megtett 8 km-es séta egyenesen felér egy szafarival, ugyanis lépten-nyomon valamilyen érdekes élőlénybe botlunk.