Egy csöppnyi ázsiai csodakert Budapest szívében

Az Andrássy út mögé húzódva a Hopp-kert Budapest egyetlen, ingyenesen látogatható orientalizáló kertje – rejtett, eldugott oázis, amelyről kevesen tudnak. Ősszel olyan, mint egy keleti varázsló kertje: lótuszok, peóniák, bazsarózsák, szélben susogó bambuszok, százötven éves ginkgofa és mesélő kövek hívnak a botanika és művészet közös sétájára.

Szöveg:
2025. október 15.

Az Andrássy út mögé húzódva a Hopp-kert Budapest egyetlen, ingyenesen látogatható orientalizáló kertje – rejtett, eldugott oázis, amelyről kevesen tudnak. Ősszel olyan, mint egy keleti varázsló kertje: lótuszok, peóniák, bazsarózsák, szélben susogó bambuszok, százötven éves ginkgofa és mesélő kövek hívnak a botanika és művészet közös sétájára.

Az Andrássy út forgatagától mindössze néhány lépésnyire, a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum vaskapuján belépve mintha másik világba csöppennénk.

Kasuga kőlámpás, emeletes pagodaformájú Korea-torony, kínai holdkapu, egzotikus növények és teakertek hangulata fogad minket alig pár száz négyzetméteren.

Az itt tenyésző sajátos növényvilág alapjait Hopp Ferenc világutazó műgyűjtő és Ázsia-kutató fektette le a 19. század második felében.

A most látható arculat a 2014–15-ös kertrekonstrukció eredménye. Archív fotók és szakmai kutatás alapján rendezték újra az elemeket, és azóta is folyamatosan újítják a kertet. Idén tavasszal pedig botanikai igényességgel összeállított jeltáblákat kaptak a különleges növények, amelyekről nemcsak azt tudjuk meg, honnan jöttek, de azt is, mit szimbolizálnak Ázsiában, mikor és hogyan érkeztek Európába. Így, aki betér az ingyenesen látogatható kertbe, nemcsak az őszi szépségekben gyönyörködhet, de érdekes információkkal is gazdagodik. Ottjártunkkor a kertben a múzeum két munkatársa, Gódorné Hazenauer Zita és Mészáros Ágnes kalauzolt körbe.

Egy optikus, aki álmodott egy világot magának

A történet 1833-ban kezdődik, egy Morvaországban született fiúval, Hopp Ferenccel, aki kamaszkorában került Magyarországra. Optikustanoncként dolgozott Calderoni István üzletében, majd Bécsben és New York-ban pallérozta tudását.

A hazatérése után betársult az üzletbe, Calderoni visszavonulásakor pedig átvette mesterétől a cég vezetését.

Hopp Ferencnek jó érzéke volt az üzlethez, elsőként forgalmazta az akkoriban gyorsan fejlődő fotográfia legújabb eszközeit, majd a különféle optikai műszerek mellett a tanszerek és iskolai szemléltető eszközök is bekerültek a bolt kínálatába.

Az 1880-as évek közepére dúsgazdag ember lett, és megtehette, hogy két szenvedélyének hódoljon: az utazásnak és a műgyűjtésnek.

1882–1914 között ötször utazta körül a Földet. Ezek fél-, másfél éves utazások voltak, amelyekről előszeretettel hozott haza régiségeket és izgalmas műtárgyakat. A nagy mennyiségben felhalmozott kincseket pompás Andrássy úti villájában tárolta. Mint megtudtuk, már első világ körüli útjáról hazatérve, az 1880-as években a villa körül egy „keleti földi paradicsomot” álmodott meg, melynek ihletője a jávai Buitenzorg (ma Bogor) botanikus kert volt. Egykor a belépőt a Buitenzorg-lak felirat fogadta, amelynek jelentése: „gond nélküli hely”.

A kert 1885 óta állt Hopp Ferenc gondozásában, illetve 1919-ben hagyta az államra múzeumalapítás céljával. Az építési szándék pedig nem más volt, minthogy a világkörüli útjairól hazahozott szaporítóanyagoknak és műtárgyaknak méltó környezetet adjon.

A kertben jeltáblás ágyásokban történtek a növényeknek a honosítási kísérletei.

Ehhez volt egy főállású kertésze, Starek Ignác. Ő végezte itt a napi feladatokat, szaporította a küldött magokból a növényeket. A kert különlegessége, hogy se nem japán, se nem kínai, hanem alapvetően orientalizáló, ami azt jelenti, hogy Japán, Korea, Kína és India számos műtárgya egyszerre kapott helyet benne. A keleti és ázsiai kerttörténeti elemek együtt jelennek meg. Így kerülhetett Dzsaina-szentély, a teremtő Brahma istenségnek egy szentélye, egy indiai elefánt, és Gandhi szobra is a kertbe.

Holdkapu, ami hívogat

Félúton találjuk a kert emblematikus elemét, a kínai holdkaput. Az épített szerkezet fotó alapján készült.

A tetőcserepek, a díszítések és a faragott elemek Kínából érkeztek.

A tetőcserepek, a díszítések és a faragott elemek Kínából érkeztek. A kör alakú nyílás két oldalán üdvözlő párvers: „Kapum táján öröm áradjon a végtelenbe. / Portám körül vígság viruljon mindörökké.” A tető alatti részen színes, figurális kerámiafríz látható, amely egy színházi jelenetet ábrázol. A szélén két fo-oroszlán áll, amelyeket szintén Kínából hozatott Hopp. Az egyik egy hím, és hímzett labdát tart a mancsa alatt, a másik egy nőstény, aki pedig a kis kölykét, ők őrzik a kaput, hogy távol tartsák a rosszat.

Az idő fája és a lombszíneződés ünnepe

A kert egyik büszkesége és egyben legidősebb lakója a Japánból érkezett, több mint 150 éves páfrányfenyő (Ginkgo biloba), az egyetlen növény, amit még a hoppi időkben ültettek. Ősszel arany leveleivel beborítja a kertet, tavasszal zöld koronát feszít a ház fölé.

Közelében találjuk az ujjas juhart, vagy, ahogy a magyarok szokták hívni, a japán juhart. Ez a juhar minden évszakban elbűvölő.

Tavasszal halványzöld, zsenge hajtásaival szépen integet a szélben, ősszel pedig a vörösre színesedő lombjával ejt ámultba.

Japánban nem csupán a cseresznyefák virágzását (hanami) ünneplik meg, de a juharlevelek színeváltozását (momiji) is. Ilyenkor nincs nagyon más dolga az embernek, mint piknikkosarat és pokrócot ragadva kimenni a szabadba, és megcsodálni a vörösen izzó juharfákat.

A kínai lakkfa mellett sem mehetünk el szó nélkül, mert ő is igazi ritkaság, ami nagyon ritkán szokott előfordulni a magyar kertekben. Toxicodendron, már a nevében is benne van, hogy mérgező.

A díszfa törzsének megcsapolásával nyert folyadékból készítik a híres lakkot, amellyel bevonják kelet-ázsiai műtárgyakat.

De más különlegességekre is bukkanunk a kacskaringós ösvények mentén: a lilaakác Japánban az „ideális nő” jelképe; a nandinát (japán szentfa) a bejáratokhoz ültetik, hogy „kint tartsa a rosszat, beengedje a jót” – télen piros bogyói ünnepi díszek. A kert nemrég frissült egy mályvakerttel (Korea nemzeti növénye), és időnként emlékfák – például a Gandhi születésének emléknapján idén ültetett selyemmirtusz – is helyet kapnak.

Lámpások, pagodák, történetek

A kertben a tárgyak nem csupán díszek: mindegyik mesél. A Kasuga-típusú kőlámpás – eredetileg szakrális telekjelölő – rizspapír ablakaival ünnepeken mécsesfénnyel élt.

A Jokohamából 1904-ben érkezett, emeletes pagodalámpás gránitból készült kuriózum.


Az időjárás száz év alatt megdolgozta a kőszobrokat, ezért többségük ma korhű másolat, az eredetiek raktárban pihennek – kivétel a holdkapu és az ötemeletes lámpás.

Kőzetek a világból

Hopp nemcsak növényeket, sziklákat is hozott – Riótól Kaliforniáig. Képeslapokon írta, melyik kőtömbben milyen kertjelenetet lát, s hová álmodja. Féltonnás „emlékek” érkeztek hajón, némelyikre bevéste a lelőhelyet és az évszámot. A kövek ma is leülésre, töprengésre csábítanak.

Tea mint béketeremtés

„Alkossunk teát” – írta a vagány utazó, ha békétlenséget érzett. A kert hátsó része eredetileg teakertstruktúrát követett tóval, ívhíddal és japán teakunyhóval; ma a tea szellemisége újra él.

A második világháború után az intézmény igazgatója, Horváth Tibor, Japánban végzett teamester hozta haza a hagyományt.

Néhány éve a kertbe teacserje is került – Varga Mariann Kamélia Kertjének jóvoltából –, s ha nem is ültetvény, az apró fehér virágok most ősszel is nyílnak. A hortenzia az esős évszak japán emléke; a papíreperfa vesszőiből készül a híres japán washi és a koreai hanji papír – itt kézzel is kitapintható a levelek „smirglis” textúrája.

A Hopp-kert igazi slow-élmény. Kicsi, mégis tágas a tekintetnek; városi, mégis meditatív. Ha végigérünk az ösvényen, és visszanézünk a holdkapun, egyszerre megértjük Hopp Ferenc ars poeticáját: mindent szeretni, „amit az ember vagy a természet alkotott”. A kert ezt a szeretetet formázza láthatóvá – minden évszakban másképp, de mindig otthonosan.

Egy fa, amely minket növeszt

A kertlátogatás végén a múzeum két munkatársa, Zita és Ágnes egy különleges meglepetéssel készült: végzetfát (Clerodendrum) ültettünk közösen – a Turista Magazin fáját, amely mostantól ott növekszik a kertben. Egy kis élet, amely a múlt emlékeiből, a jelen figyelméből és a jövő reményéből sarjad.

A végzetfa elnevezés helyett az esélyfa nevet adtuk neki, mert úgy hisszük, hogy nemcsak gyökereket ereszt majd, hanem gondolatokat is: hogy minden napban ott rejlik a lehetőség az újrakezdésre. Gyökerei a földbe kapaszkodnak, ágai az ég felé törnek, lombja pedig azt suttogja: az élet mindig ad még egy esélyt.

A végzetfa, Délkelet-Ázsia elegáns hírnöke

Kevés növény képes annyi érzelmet kiváltani, mint a végzetfa, vagyis a Clerodendrum. Nevét a görög kleros („sors”) és dendron („fa”) szavakból kapta – innen ered a költői „végzetfa” elnevezés. A „sors fájának” is szokták nevezni, és ez a titokzatos aura tökéletesen illik hozzá.

A végzetfa nemcsak látványos, hanem illatos is. Virágzása idején finom, édes aromája betölti a teret. Legfőbb díszértékét különleges virágai adják: a fehér, papírszerű csészelevelekből élénkvörös párták törnek elő, kontrasztjuk lenyűgöző. Virágzása rendszerint nyáron kezdődik, és megfelelő körülmények között hónapokig is eltarthat.

A legenda szerint a végzetfa virágai szerelmet és szerencsét hoznak annak, aki gondját viseli – talán ezért is kapta sorsszerű nevét. Egy biztos: aki egyszer ránéz, azt elvarázsolja.

Hasznos információk

Hopp Ferenc Ázsia és Művészeti Múzeum

Cím: 1062 Budapest, Andrássy út 103.

Nyitvatartás:

Hétfő és kedd: zárva

Szerda: 10.00 – 18.00

Csütörtök: 10.00 – 18.00

Péntek: 10.00 – 18.00

Szombat: 10.00 – 18.00

Vasárnap: 10.00 – 18.00

A pénztár 17.15-ig tart nyitva!

A kert a múzeum nyitvatartási idejében egyéni látogatók számára díjmentesen látogatható – kivételt képeznek az egész napos, a kertben helyet kapó rendezvények, amely alkalmakkor programjegy megváltása szükséges a kert megtekintéséhez is. Bővebb információ a múzeum honlapján érhető el.


Cikkajánló