Élményekkel teli kihívás a Bükkös-pataktól a Kő-hegyig

Egy júliust idéző április napon végigjártuk a 31 km-es Bükkös Kört. Az instant teljesítménytúra a Visegrádi-hegység számos szép látnivalóját érinti, a Bükkös-patak völgyétől kezdve a Bölcső-hegyen és a Lajos-forráson át a Kő-hegyig.

2024. április 10.

Idén januárban jártam életem első teljesítménytúráján, a Téli Mátrán. Jó volt, szép volt, és így elsőre az XL-es táv elég kemény is, utána úgy éreztem, a teljesítménytúrázás nem igazán az én műfajom. És tessék, kicsit több mint két hónappal később már megint ott álltam egy rajtban. Ezúttal Szentendre belvárosából indultam útnak, egyedül. A Bükkös Kör ugyanis egy instant teljesítménytúra, vagyis regisztráció és nevezés után egyénileg, bármikor lehet teljesíteni. Nem kell más hozzá, csak egy okostelefon, amellyel az út során le tudjuk olvasni a teljesítést igazoló ellenőrzőpontok QR-kódját.

A Szentendréről induló és ugyanoda érkező Bükkös-kör esetében két táv, 31 km és a 70 km között lehet választani, amelyeket futva és túrázva is lehet teljesíteni. Én a rövidebb távra vállalkoztam, amelynek szintideje túrázók számára 9 óra.

Ki a városból a Bükkös-patak mentén

A rajtkódot a szentendrei Tourinform Iroda kapujában találjuk. Az út első néhány kilométere a Bükkös-patak mellett vezet, a Bükkös tanösvény útvonalán. A tanösvény táblákon sok érdekes információt olvashatunk a patakról és annak környékéről. A szintidő miatt a túra közben sok idő nincs az olvasgatásra, ezért én lefotóztam a táblákat, és már otthon olvasgattam el a szövegeket.

Megtudtam például, hogy egykor a patakon hét vízimalom működött, de ma már ezek közül egy sem látható eredeti állapotában. Legtovább, 1944-ig a Gruber-malom működött. Több helyen vendéglők is voltak a malmok mellett, ezeken a helyeken a felduzzasztott víz kedvelt fürdőhely volt.

Egy patak sok névvel

A 16 km-es Bükkös-patak neve a környékbeli hűvös hegyoldalak bükkfáira utal, a vízfolyásnak azonban számos más neve is ismert. Szintén a bükkfára utal a Bucsina-patak név is, csak a helyi szlovák lakosság nyelvén, de Apor-ügyként, Apor-folyóként is említették, a 10. században itt letelepedő Apor-vezér után. Mint a környék legbővizűbb vízfolyása Nagy-pataknak is hívták. A 14. században Kékespatakaként is említik, Kékes a mai Pilisszentlászló elődje volt. Az egykor itt működött vízimalmok után pedig Malom-pataknak is nevezték.

Itiner és GPS-track legyen veled

A patak kezdetben kikövezett mederben halad, aztán a természetes medrében folydogál tovább, és ennek köszönhetően itt már jóval gazdagabb az élővilág. Az árnyas fákkal övezett vízfolyást szép kertes házak kísérik, bár nem ismerem a helyi viszonyokat, de alighanem ez lehet itt Szentendre egyik „Rózsadombja”.

A patak mentén helyezkedik el Izbég városrész, ami régen önálló település volt. A hajdani egyutcás kis falu nevét, amit menedéket jelent, valószínűleg a 17. század végén itt letelepedett szerbektől kapta.

A város szélén a patakot eddig kísérő betonút keskeny ösvénnyé válik, majd hamarosan elválnak útjaink a Bükkös-pataktól, és megindulunk a hegyek irányába. Elérjük a szentendrei Skanzent és a forgalmas Sztaravodai utat. A szerb eredetű név a közeli Sztaravoda-forrásra utal, ami öreg vizet jelent.

Indulás előtt letöltöttem magamnak a Bükkös-kör GPS-trackjét és lefotóztam a szöveges itintert is, amit az út során többször is elővettem. Például a skanzen után, itt ugyanis nemrégiben útvonal változás történt, ami a GPS-track-en még nem látszik, a szöveges itinerben viszont már ott van, hogy az eddigi útvonal egy része magánterület lett, ezért Szarvashegyen már nem haladunk át. Erre mindenképpen figyeljünk.

A bukkoskor.hu oldalon az ellenőrzőpontok pontos helyét és fotóját is megtaláljuk, sőt a vízfelvételi lehetőségeket is, ami szintén nagyon hasznos, pláne egy olyan nyáriasan meleg napon, amikor én is bejártam a túrát.

Sütkérező kuszma, virágzó agárkosborok

Az első ellenőrzőkódot Szentendre és Pilisszentlászló között egy erdészeti sorompónál találjuk, innen aztán egy kellemes erdei séta következik a szomszédos faluba.

Ahogy minden növény, úgy az erdei virágok is jó három héttel előrébb tartanak, mint ahogy azt megszoktuk.

Az aljnövényzetben mostanra az odvas keltikéket már alig látni, helyettük hagymás fogasír, olocsáncsillaghúr, indás ínfű virágzik most, a tavaszi kankalinok még tartják magukat, de a legtöbb helyen már elnyílóban vannak.

A falu előtt nem sokkal majdnem ráléptem egy lábatlangyíkra, ami épp az ösvény közepén napfürdőzött. Először azt hittem, nem is él már, de aztán észrevett, és beiszkolt a fűbe. A közönséges lábatlangyík vagy kuszma első pillantásra siklónak tűnhet, de valójában a gyíkok közé tartozik, ha jobban megnézzük, látszik, hogy a feje egészen gyíkszerű és a szemhéjai lecsukhatóak.

Pilisszentlászlón találjuk a második ellenőrző kódot, a Kis Rigó vendéglőnél, ahol a kéktúra bélyegzője is van. Innen a kéken folytatjuk utunkat, és hamarosan ismét patakparti hangulatos ösvényeken vezet az út.

A Sikárosi-réten áthaladva eszembe jutott, hogy tavaly májusban jártunk erre, családi kéktúrázásunk során. Épp azon gondolkoztam, hogy akkor tele volt a rét agárkosborokkal, amikor megláttam egy szép kis orchideát a fűben, aztán még egyet, meg még egyet, és még sokat. Leggyakoribb kosborfajunk nem nő nagyra, maximum 20-25 centis csak. Alapvetően bíborszínű a virága, de vannak halványabb színváltozatok is, erre a változatosságra utal latin neve is. A benne szereplő moros szó ugyanis görögül bolondot jelent. A Sikárosi-rét egyébként különös nevét az itt élő zsurlókról kapta. Ezeket a növényeket ugyanis régen edények tisztítására, sikárlásra használták.

A következő ellenőrző pont a Bölcső-hegy tetején várt, így egy jó kis hegymenet következett a kilátóig. Minden ponton két QR-kódot helyeztek el a szervezők, itt a kilátó alatt nekem jól is jött egy odvas fán elhelyezett alternatív pont, mert a másikat nem találtam meg.

Ha már itt voltam, természetesen felnéztem a kis kilátó tetejére, ahonnan a szentendrei cél még egy kicsit távolinak tűnt, pedig itt már a 20. kilométernél tartottam. Miután kigyönyörködtem magam a panorámában, leereszkedtem a Lajos-forráshoz. Az út első felében kicsit eltaktikáztam magam a vízzel, keveset ittam, így Pilisszentlászlón, ahol több helyen is megtölthettem volna a kulacsomat, nem tettem meg ezt, mert majdnem tele volt még, a Bölcső-hegyi mászásra viszont már csak kevés vizem maradt. A Lajos-forrásnál aztán nagyon jólesett a hűs forrásvíz, és a táv utolsó szakaszának újult erővel vágtam neki.

Egy kihagyhatatlan kitérő

A Vasas-szakadék a hivatalos útvonalban nincs benne, de a Kő-hegyi menedékházhoz vezető sárga jelzésű útról csak egy 100 méteres kitérő, ezért mindenképpen érdemes arra kanyarodni. A Vasas-szakadék ugyanis egy csoda.

A zord szürke sziklafalak között húzódó szűk sikátor 30-40 méter mélyen hatol a kőzettömb belsejébe, néhol alig egy méter széles. A szakadék és a mélyben folytatódó hasadékbarlang a vulkáni törmelékből összecementálódott hegyoldal későbbi oldalirányú mozgásai nyomán nyílt fel. A Vasas-szakadék név egyes vélemények szerint a csepeli vasmű turistáitól kapta a nevét, ahogy a közelben található forrás is, más vélemények szerint a név inkább a kőzet vöröses színű alkotóelemeire utal.

Visszatérve a sárga jelzésre már nem sokat kell gyalogolni az utolsó ellenőrző pontig, a Kő-hegyi menedékházig. Közel a házhoz, nagy örömömre, belebotlottam néhány tő magyar zergevirágba. Ahogy tavaly, úgy idén is a szokásosnál korábban kezdett virágozni ez a faj is. Az akár 1 méteres magasságot is elérő, feltűnő sárga virágú növénnyel száraz tölgyesekben találkozhatunk, ritkasága miatt 1982 óta védett, természetvédelmi értéke 50 ezer forint tövenként.

31 km-rel és szűk nyolc órával később

Hogy a Czibulka János Menedékház mellett van egy tó is, korábban nem tűnt fel, talán azért, mert akkor nem volt víz benne. A Kő-hegyi tó azonban most szép nagy, és létezéséről már messziről árulkodik az itt élő békák koncertje.

A menedékházat hétvégenként sok túrázó látogatja, most azonban ezen a hétfőn csak én voltam itt. A ház szentendrei turisták adományaiból és munkájával épült 1933-ban. A névadó Czibulka János patikus volt, aki a Magyar Turista Egyesület tagjaként sokat tett azért, hogy a tervekből valóság lett.

Érdemes innen is egy kis kitérőt tenni a Petőfi-pihenőhöz, ahonnan a legenda szerint a költő 1845. szeptember 23-án gyönyörködött a panorámában. Itt találjuk a nevezetes Gomba-sziklát vagy más néven Napóleon kalapját, amelynek alsó szintje a puhább kőzet miatt jobban pusztul, mint a keményebb, ellenállóbb anyagból álló kalap.

A menedékház a túra 25. kilométerénél van, így innen már csak egy kellemes, lefelé vezető 6 km vár ránk. A Bükkös-pataknál aztán hamarosan vissza is csatlakozunk a reggel már bejárt útvonalra. A reggeli nyugalom után délután már nagyobb a nyüzsgés a városban, megélénkült a patakpart is, nem csodálom, a nagy melegben klassz lehet is hűsölni. De nekem erre egyelőre nem volt időm, közel a célhoz inkább megszaporáztam a lépteimet, majd 7 óra 44 perc után újra ott álltam a Tourinform iroda kapujában, hogy leolvassam a cél QR-kódját.

Bár a közösségi élmény érzése ezúttal elmaradt, hisz egyedül álltam a célban, de azért a sikeres teljesítés adta öröm és jóleső fáradtság nagyon is megvolt. Azt nem mondom, hogy legközelebb a 70 km-es nagy körrel folytatom. De, ugye, soha ne mondd, hogy soha.

Bükkös Kör

A Bükkös Kör szervezője az Euniors Ifjúsági és Sportegyesület.

A túrával kapcsolatban minden fontos információt megtaláltok a bukkoskor.hu oldalon.