A zempléni Hegyközben sok minden változik, de három dolog állandó. A Kéktúra útvonala nincs köztük, mivel nem először került odébb, viszont immár a kistáj mindhárom időtálló bástyáját felfűzi. De melyik ez a három bástya? És vajon van olyan jó az új útvonal, mint a régi? Megnéztük, bemutatjuk.
1979 nyarán a zempléni Nagyhután az alábbi beszélgetés zajlott le Sinkó László műsorvezető, kéktúrázó és Jatkovics Miklós helyi lakos között:
SL: „Hogyha még egyszer elkezdené az életét, akkor is ezt a szakmát választaná?
JM: Azt már nem! Nem!
- Miért, mit csinálna?
- Hát akkor volnék egy rendes iparos.
- Az mit jelent?
- Vagy gyárista, vagy üzemvezető, vagy mittudomén.
- Szóval vándoriparos már nem lenne?
- Á, ilyen nincs!
- De miért választotta ezt, hogy vándoriparos?
- Hát akkor ez volt a divat!”
Ezután rövid éneklés, majd emberes korty a vodkás üvegből, és a következő jelenetben már egy másik egykori üveges beszél arról, hogy szívesebben menne gyárba dolgozni, ha most lenne fiatal (merthogy a Szputnyik nem ment annyit, mint amennyit neki kellett a szakmája miatt, szól az indoklás). 1981-ben (bemutatásakor) a Másfélmillió lépés Magyarországon c. sorozatban hasonló lehetett „két kihaló mesterség utolsó képviselőin” keresztül látni a Hegyköz viszonyait, mint mai szemmel visszanézni a 46 évvel ezelőtti falvakat. Nyomokban letűnt világot tartalmaz a táj, de nyilvánvaló, hogy alapjaiban változott meg minden.
A Kéktúra sem éppen stabil eleme a térségnek: az eredeti útvonal kialakítását az erdőbirtokosok kénye-kedve legalább annyiban befolyásolta, mint a kor természetjáróinak igényei,
ezért az 1930-as évek végén Hollóháza vagy a Nagy-Milic helyett még bizonyosan a Pusztafalu feletti Tolvaj-hegyen volt a legszélső kék jelzés. Füzérkomlós és Bózsva között akkoriban a kisvasút szerelvényei rohangáltak a töltésen, ezért a természetjárók azzal párhuzamosan haladtak, és kétszer is átkeltek a síneken. Később, a pálya felszedése után a kéktúrázók vették birtokba a vonatok hajdani nyomvonalát, 2025-től pedig bringások fognak rajta közlekedni.

A füzérkomlósi kisvasúti emlékhely mostantól nem része a Kéktúrának

Az útvonalat tehát ismét odébb kellett helyezni (ennek okairól ebben a cikkünkben olvashatsz részletesen), a Hegyköz északi peremére került; mostantól Pusztafalut, Füzérkajatát, Füzérradványt és Pálházát érintve köti össze Füzért Kishutával. Van egy alapvető különbség a régi és az új nyomvonal között: a kék jelzések ezidáig lent, a Hegyközt kimosó patakok egyike mellett, völgyben vezettek, mostantól pedig a terület északi, magasabb peremén fognak. A Másfélmillió lépés nyitó képsoraiból és a régi pecsételőfüzetek borítójáról is ismert, híressé vált zempléni panoráma a hegység centrumára és a füzéri várra éppen a régi nyomvonal északi végén, még a völgy fölött nyílt, utána viszont egy helyenként csalános, dzsindzsás, kellemetlen és kilátásmentes szakasz következett Bózsváig.

Füzér vára hosszan része a látképeknek az új útvonalról

Kéknek még mindig kék, de...
A korábbiaktól eltérően Füzérről most kelet felé, a vár alatt vezet ki a Kéktúra, és Pusztafalu irányába fordul. A szakasz rövid mivolta ellenére négy érdekességet is tartogat. Az első nyilván a füzéri vár, ugyanis a faluszéli kaszálón sétálva enyhe fejkörzéssel megtekinthető a híres szikla-vár kompozíció, amit senkinek nem kell bemutatni. Röviddel előrébb újabb mezőről nyílik panoráma, ezúttal a Hegyköz túlsó peremére, a Tokaji-hegység centrumára, ami innen nézve hegyek tömege, középen a kimagasodó Csattantyú-heggyel, bal szélen a Sátoros-hegyek csoportjával.
Van egy „kötelező” kitérő is, a Mejeszke sziklája, ami kb. 10 perc alatt, enyhe kapaszkodás árán érhető el a Kéktúráról, és hogy mind ez idáig milyen ritkán járt, félreeső célpont is volt, azt jól mutatja, hogy a jelzés gyakorlatilag elvész a rövid ösvény végén. (Egyelőre.) A sziklás letörésről a teljes Hegyközt belátni, de keleten, a távolban a Vihorlát és az Ungvár feletti kárpáti hegyvidék is látszik.

A Hegyköz túloldalán a Tokaji-hegység központi tömege

A negyedik látnivaló már Pusztafalu szélén bukkan fel, és meghatározza a következő kilométereket: a Tolvaj-hegy hatalmas, sziklás letörése (a Sólyom-kő) és andezitbércei alighanem a Kéktúra klasszikus, sokaknak bevésődő látványai közé fognak kerülni. A falunak kifejezetten erdélyi hangulatot kölcsönöz a hegy sziklás „arca”, de a teljes látképért tovább kell indulnunk Füzérkajata felé. Onnan nézve
a Tolvaj-hegy és a Milic-csoport oldalkúpjain annyi a sziklakopáros, amennyit legközelebb így, egyben a Dunakanyarban látni.
(És amint már említettük, ennek a hegynek a csúcsáról indult az útvonal a kezdetekben.)

Pusztafalu fölött a Tolvaj-hegy, a Kéktúra eredeti kezdőpontja

Mivel a Hegyköz peremén, a Bába-hegy szoknyáján járunk, a legelők széléről hosszan láthatjuk a zempléni hegyek tömegét, de a tájképet kétségkívül a Hegyköz állandó ikonja, a füzéri vár koronázza meg. Persze ez is más már, mint akár tíz éve, de a dácitsziklákon magasodó falak képe pont olyan meghatározó volt romjaiban, mint mai valójában – ez a tájegység elsőszámú „örök” bástyája. Érdemes kijjebb sétálni a Török-föld nevű mezőn, hogy a várat és a Milic-csoportot egyben láthassuk – túlzás nélkül festői, teljes, átfogó kép. A magasabb hegyek nem a sasfészek mögött sorakoznak, mint az előző útvonal népszerű pontjáról nézve, hanem mellette. Ugyanonnan ellenkező irányba fordulva izgalmas látvány volt, ahogy az erdős bércek „elnyelték” a lefelé hajló aszfaltot – a „háttér” innen is azonos, jó széles, de távolabbi, és a köztes lankák miatt alacsonyabbnak hat, ezért kevésbé hatásos.

A Pusztafalu és Füzérkajata közti Török-földről is a füzéri vár uralja a panorámát

Füzérkajatán átsétálva szembetűnő, hogy kb. 10 méterenként van egy pad-asztal kombó, és érdemes is rápihenni a következő szakaszra, mert előttünk áll az útvonal egyetlen komolyabb emelkedője. Ez is egész szelíd, és van mellette egy kb. kétszáz éves tölgy, egy szépen kiépített forrás, és nem mellesleg a felhagyott bányászat és az erdő közös kompozíciói mindenfelé. A hegység magasabb, eldugottabb részeit idézi a Korom-tető környékének bükköse, előrébb a déli oldal tölgyese. A riolittufa bányászatának hagyatéka is kiterjedt: van itt régi bányafeltárásban felgyűlt (apró) tó és jókora horpamező, az egész útvonal legérdekesebb része azonban a régi malomkőbánya környezete.

A „200 éves tölgy" már pár évtizede ezzel az életkorral szerepel a térképeken

A természetes állapotú, következésképpen holtfában dúskáló erdőben szanaszét heverő kőtömbök mérettartománya a lábfejtől a kisteherautóig terjed, de
amitől a látvány szenzációs, az a mindent (követ és fatörzset egyaránt) belepő moha.
A hajdani malomkőbánya beomlott udvara is néhány göröngyös lépés a kék jelzésről.

A Korom-tető egykori malomkőfejtőjének szétszórt köveit befedte a moha

A Hegyköz másik fontos, állandó turisztikai attrakciója a füzérradványi Károlyi-kastély (és parkja), ami immáron a Kéktúrának is része, és odakerül majd minden pecsételőfüzetbe, hiszen a falu központjában található bélyegző lenyomatán is ez szerepel. A 16. századi eredetű épület és a közel 90 hektáros park felfedezése nehezen fér bele egy túranapba, ezért rá kell szánni legalább egy fél, de akár egy egész napot – a kéktúrázásban úgyis az a legjobb, hogy nem kell rohanni sehova. Innen mindössze félóra kényelmes séta az aszfalton Pálháza: az autóút forgalma csekély, és a fáknak, valamint a környező domboknak köszönhetően a térkép alapján kissé ellenszenves szakasz a valóságban egyrészt egyáltalán nem olyan gyilkos, mint amilyennek tűnhet, másrészt kifejezetten kellemes.

A füzzéradványi Károlyi-kastély mostantól a kéktúrázók pecsételőfüzetébe is bekerül

A térség kisebbik központja és tömegközlekedési centruma Pálháza, ahol enni, vásárolni és kivasutazni is lehet. Innen érdemes akár a füzéri, akár a makkoshotykai irányba elindulni, vagy itt ajánlott befejezni a túrát, mert a terület buszai mind befutnak ide, és továbbmennek Sátoraljaújhelyre.

Pálházát aszfalton érjük és hagyjuk el

Kishutára elvisz a kisvasút, persze a Kéktúrán gyalogolni kell, és mi tagadás, ez a közel 21 kilométeres új útvonal gyengepontja. A működő perlitbánya egy dolog, a fák közül kibontakozó, hatalmas üzemi „szörny” és a hegybe vésett sziklafal is érdekes látvány a maga módján, de ezt a bandukolást tényleg csak „le kell tudni” – szerencsére nem hosszú, gyorsan eltelik. (Az útvonal erdőbe terelése ezen a szakaszon tervben van.)

Kishutát átszeli a kisvasút

A régi és új Kéktúra csomópontjába, a hutafalvak vidékére megérkezve a drótosoknak és üvegeseknek, a 46 évvel ezelőtti képkockákon megörökített életvitelnek természetesen nyoma sincs már,
a falvak, azok lakói, az erdő és maga a Kéktúra is teljesen más, mint az 1930-as években, 1979-ben vagy akár 10 éve volt. És nem a nyomvonal, hanem a változó táj miatt.
Azért Kishuta nyújt egy kapaszkodót, amire mindig számíthatunk: a Kemence-völgy oázisa, a térség harmadik rendíthetetlen bástyája, a Faház presszó stabilan ellenáll a nagy léptékű változásnak. És pont olyan élmény itt megszakítani a kéktúrázást, mint évekkel vagy évtizedekkel ezelőtt.

A hegyi paradicsomnak is lehet oázisa: a kishutai Faház presszó

Az új nyomvonal Füzértől Kishutáig tart, közel 21 km hosszú, és iránytól függően kb. 400 vagy 600 m szintemelkedést tartalmaz. Célszerű Füzérről indulni, így kevesebbet kell kapaszkodni, mert a startpont magasabban van, mint a végpont. A túra viszonylag könnyű, de hosszú, és egyébként Pálházán érdemes befejezni, mert itt lehet enni és inni, illetve innen könnyű továbbutazni Sátoraljaújhelyre, onnan pedig kis túlzással bárhova.
Szálláslehetőségek az összes érintett faluban vannak, és a buszok is felmennek mindegyikbe, ezért bárhol megszakíthatjuk a túrát. Forrás csak a Korom-tető északi oldalában van, viszont a településeken tudunk vizet vételezni.