Családi túrák Budapest környékén

Most olyan túrákat ajánlunk a főváros közelében, amelyek nem túl hosszúak, cserébe viszont látványosak, így nagyobb ovis, illetve kisiskolás gyerekekkel is teljesíthetők.

Tóth Judit
2023. október 28.

Jági tanösvény, a tökéletes családi program

A Pilisszentiván szélén induló tanösvény tele van érdekességgel, de ezek mindegyikét a felületes szemlélő nem biztos, hogy észreveszi. Ahhoz, hogy felfedezzük ezeket, meg kell állni, közelebb kell menni, figyelni kell vagy csendben maradni. De amatőr természetbúvárrá válni remek móka, pláne kisebb gyerekekkel, akiket egy érdekes formájú kővel, egy üres csigaházzal vagy színes levelekkel is el lehet varázsolni.

A tanösvény önállóan is bejárható, de szakvezetést is kérhetünk, ehhez előzetes bejelentkezés és egyeztetés szükséges.

A tanösvény elején található Jági-tó is kiszáradt a nyári aszály idején, reméljük az őszi esők segítenek abban, hogy legalább valamennyi víz újra összegyűljön benne. A tanösvényen van egy klassz kis fahíd, egy remek kilátópont, az utolsó állomáson pedig egy különös képkövet is láthatunk.

Az útvonal bejáráshoz érdemes letölteni a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság (DINPI) applikációját, de a DINPI látogatóhelyein tanösvényvezető füzetet is beszerezhetünk. A túrát érdemes kiegészíteni a Pilisszentiván központjában található Pilisi Len Látogatóközpont kiállításának felfedezésével.

A tanösvény körtúra, 4 km hosszú, bejárása 2-2,5 órát vesz igénybe. Parkolni a focipálya mellett tudunk, itt található az első állomás. Az út során a zöld hárslevelet kell követni.

Egy látványos körtúra Dömörkaputól a Kő-hegyig

Hat km-es túránkat Szentendre közelében, a Dömörkapui elágazás közelében található parkolóból indítjuk. Ez is körtúra lesz, ugyanide érkezünk majd vissza úgy két-három óra múlva.

Még be sem melegszünk igazán, a zöld jelzésen haladva hamarosan már el is érjük túránk egyik fő látványosságát, a lenyűgöző Vasas-szakadékot, amelynek szürke sziklák között kialakult keskeny hasadékában egészen aprónak találja magát az ember.

Tovább haladva az őszi erdőben milliónyi érdekesség várja a kíváncsi természetjárókat, gombák, érdekes falevelek vagy épp gubacsok, amelyek egészen misztikus kis képződmények, és hosszan lehet mesélni róluk a gyerekeknek. Ebben és ebben a cikkünkben részletesen is mesélünk róluk.

Hamarosan el is érjük a Kő-hegyi Turistaházat, ahol híresen remek káposztás kolbászlevest főznek, de persze a gyerekek számára valószínűleg a palacsinta lesz a legcsábítóbb. Mielőtt visszaindulnánk a ház mellett vezető zöld jelzésen, menjük ki a Petőfi-pihenőhöz, ahol állítólag a híres költő is üldögélt, amikor itt járt. A gyönyörű panoráma mellett ne feledkezzünk meg az alattunk látható jellegzetes formájú szikláról sem, amit formája miatt találóan Napóleon kalapjának neveztek el.

Pilisi kilátások – élmények és panorámák

Utolsó túraajánlatunk kicsit más, mint az előző kettő, ez ugyanis egy jelvényszerző túramozgalom. Nem kell persze megijedni, nem egyszerre kell begyűjteni a túra 12 hegycsúcsát. És épp ezért is vághatunk bele bátran kisebb gyerekekkel is, mert kedvünk és a rendelkezésre álló időnk szerint mi magunk oszthatjuk be, mikor melyik pilis csúcsot hódítjuk meg.

A Piliscsabai Természetjáró Egyesület jelvényszerző túramozgalmához első lépésként be kell szereznünk egy igazolófüzetet, egy pecsételő párnát, mert minden kilátóponton, illetve kilátónál meg kell találnunk egy pecsételődobozt, hogy igazolhassuk, tényleg ott jártunk.

A hegyek között vannak könnyebbek, azokból lehet egy nap alatt akár többet is teljesíteni, de mondjuk a Nagy-Kevély vagy a Pilis-tető köré egy egésznapos túrát is kerekíthetünk.

A legjobb az egészben, hogy mi magunk osztjuk be, mikor hová megyünk, és időkorlát sincs, akkor fejezzük be, amikor szeretnénk. Ha mindegyik pecsét összegyűlt, akkor pedig egy szép kitűzőt is kaphatunk emlékül.

A kilátópontok mindegyike Budapest vonzáskörzetében található, így fővárosiaknak ezek a helyek hétvégi túracélpontnak is kiválóak.

Részletek a Piliscsabai Természetjáró Egyesület honlapján.