Keve, az elektromos motoros

Átadták Európa első elektromos átkelőhajóját a szigetmonostori révnél. A környezetet kímélő üzemmódra átalakított vízi jármű Szentendre és Szigetmonostor között szállítja az utasokat.

Szerző:
Pásztor Révhajó Kft.
Fotó:
szentendreihirek.hu. MTI fotó- Kovács Attila
2015. június 20.

Átadták Európa első elektromos átkelőhajóját a szigetmonostori révnél. A környezetet kímélő üzemmódra átalakított vízi jármű Szentendre és Szigetmonostor között szállítja az utasokat.

A támogatás segítségével környezetbarát elektromos motorral felszerelt Keve nevű hajó 1976-ban épült a Pest megyei Révhajózási és Hajóépítő Vállalat (PRHV) Váci gyáregységében. Pásztor László, a Pásztor Rév Kft. alapítója volt a Keve második tulajdonosa.


A Kevét eredetileg külmotorral szerelték, majd egy 36,4 KW-os D-413-as Csepel motort kapott. A jelenlegi felújítással belekerült elektromos motor 10 KW-os es 48 Volton üzemel.


A teljes külső-belső világítást egy érintőképernyős PLC-ről (az ipari szabályozástechnikában használatos programozható logikai egység) kapcsolható. Segítségével az üzemeltetők információt nyerhetnek az akkumulátor kapacitásáról, illetve a hátralévő menetidőről, amit az energiatárolók még biztosítani tudnak. A hajóban a belső világítást LED-re cserélték a kedvezőbb energiafelhasználás érdekében. A világítás és a segédeszközök működését két 12 voltos akkumulátor biztosítja, függetlenül az elektromotor 4 db 12 voltos akkumulátorától.

 

 

Verseghi-Nagy Miklós és Molnár Zsolt, szigetmonostori és szentendei polgármesterek a Keve átkelőhajón

 

A Pásztor Révhajó Kft. és Szigetmonostor Község Önkormányzata csaknem 6 millió forintot nyert a kompok, révek fenntartásának, felújításának támogatására kiírt NFM pályázaton, ebből a pénzből valósulhatott meg Keve átalakítása. A teljes beruházás 8,5 millió forintba került.

 

Az elektromotor beszerelésével egy csendesebb, környezetbarát, erős átkelőhajón utazhatunk a jövőben, amelynek az üzemeltetése is olcsóbb lett, és a meghibásodási lehetőségek száma is csökkent. A motorcserével a hajón hely is felszabadult, kényelmesebb teret biztosítva az utasoknak. A motor töltését parti áramról oldják meg. Tervezik, hogy a jövőben egy napelemes töltésű dokkolót alakítanak ki a parton, így az átkelőhajó kizárólag zöld energia felhasználásával működne.

Cikkajánló