Köd előttem, köd mögöttem…

Ezúttal olyan helyszíneket választottunk a Természetjáró.hu kínálatából, ahol álomszerűen sejtelmes erdők meghitt csendjébe merülhetünk alá, vagy a ködpaplan fölé kapaszkodva hagyhatjuk magunk alatt a városok zaját, és ha szerencsénk van, akár a Kárpátok távoli csúcsait is megpillanthatjuk, amint méltóságteljesen lebegnek a horizonton. Az Országos Kéktúrának ezúttal a gerecsei szakaszát ejtjük útba.

Természetjáró.hu
Farkas Péter
MTSZ
2022. november 17.

Ebben a barátságtalannak tűnő időben sokan nehezen veszik rá magukat, hogy kimozduljanak, pedig a hegyeket és völgyeket beborító finom páralepel egészen különleges hangulatúvá varázsolja a tájat.

1. Körtúra a Galyák vidékén, a Mátra-gerinc peremén

Mátra

Egy túra a völgyeket betakaró ködpaplan felett, ahonnan akár a Magas-Tátra ragyogó csúcsait is meg lehet pillantani. E körút során Galyatetőről indulva nézünk körül a Péter hegyesén álló toronyból: innen a Mátra csaknem egészét és az ország északi, hullámos szegletét mérjük végig, tiszta időben pedig a szlovákiai hegycsúcsokig is ellátunk. Oszlopcsarnokszerű bükkösben indulunk nyugat felé, hogy a gerinc északi oldalán, ahhoz közel maradva, itt-ott tarvágásokról kitekintve érkezzünk le Mátraszentlászló közelébe. Körbekémlelünk a Vörös-kő kilátójából, ahonnan fölnézhetünk a Galya-tető tömbjére, melyre útvonalunk második felében visszakapaszkodunk. Átgyalogolunk a falun, és hosszú legelőn kaptatunk a Piszkés-tető alá, hogy ismét a bükkösök birodalmába lépjünk. Mielőtt betérnénk Galyatetőre, még teszünk egy rövid hurkot a Péter hegyese csúcs alatt, ahol a torony körüli nyüzsgéssel ellentétben teljes csend és vadregényes, sziklás környezet fogad.

• Táv: 10,4 km
  • Szintemelkedés: 440 m
  • Szintcsökkenés: 440 m
  • Időtartam: kb. 3 óra
  • Kiinduló-/végpont: Galyatető Turistacentrum, parkoló
  • Főbb látnivalók: Galyatető
  • Turistacentrum, Galya-kilátó, Vörös-kői kilátó, a Piszkés-legelő kilátóhelye,
  • Konkoly Thege Miklós Obszervatórium (Piszkés-tető)

2. A Dunazug két pólusán

Visegrádi-hegység

Tartalmas túránk körbejárja a Dunazug-hegyvidék felkapott és neves helyszíneit a Visegrádi-hegység legmagasabb, panorámás kilátópontjától a legmélyebb szurdokig. Számos történelmi emléket rejt az erdő Dobogókő környékén, amelyekre a térképen megtalálható nevek is emlékeztetnek. Fagyos katona, Öreg-vágás, Szent-kút szerepel a helyszínek megjelöléseként, de rejtettebb érdekességeket is találunk, mint például a hegytetőre felvezető Római út, illetve a már csak leírásokból ismert római őrtorony romjai Dobogókőn. A lankás hegyek a felkapott kirándulóhelynek köszönhetően kijárt ösvényeket, széles erdei utakat ringatnak, még a legvadabb Dera-szurdokban is pallók, hidak és jól járható ösvények teszik kényelmessé a kirándulást az egyébként köves, sziklás árokban.

• Táv: 12,7 km
  • Szintemelkedés: 523 m
  • Szintcsökkenés: 523 m
  • Időtartam: kb. 3 óra
  • Kiinduló-/végpont: Pilisszentkereszt, pilisszántói elágazás buszmegálló
  • Főbb látnivalók: Dera-szurdok, pilisszentkereszti Szent-kút, Dobogókő (kilátóterasz, turistaemlékmű, Báró Eötvös Loránd Menedékház), Siketek Mária-kegyhelye, Thirring-sziklák

3. Az Öreg-Bakony hutái között

Bakony

Íme egy hosszú, de könnyű terepen vezető túra azoknak, akik egy teljes napot sétálgatnának a Bakony hangulatos erdőségeiben és falvai között. Németbánya takaros üdülőházai közül a Hajszabarna háta alá kanyargunk a szálbükkösben, a Magas-Bakony peremén, régi úton keresztezünk egy illatos fenyvest, majd odébb buja erdőben érkezünk a Tiszta-víz forrás valóban átlátszó, természetes medencéjéhez, amely a Bakony legnagyobb hozamú vízfeltörése. Áttekergünk az apró Csehbánya zárt, sekély teknőjébe, végül a szomszédos Németbányára gyalogolva belekóstolunk abba, milyen volt a közlekedés és a kapcsolattartás a hegyvidék települései között a modern utazási formák megjelenése előtt.

• Táv: 17,3 km
  • Szintemelkedés: 386 m
  • Szintcsökkenés: 386 m
  • Időtartam: kb. 5 óra
  • Kiinduló-/végpont: Németbánya, forduló buszmegálló
  • Főbb látnivalók: Németbánya, Pénz-lik, Tiszta-víz-forrás, Csehbánya

4. Szárliget – Dorog (OKT-11.)

Gerecse

A Gerecse neve az egyik elmélet szerint a szláv „grics", azaz meredély szóból eredeztethető. Valóban igen mozgalmas felszínű, kilátásokban bővelkedő terület: változatos méretű, szigetszerűen elkülönülő rögök, bércsorok jellemzik a tájat. Köztük árkok, hullámos felszínű medencék terülnek el, a mészkőszirtek pereméről pedig pazar kilátások nyílnak a falvakkal pettyezett vidékre. Bár viszonylag kis szintkülönbségeket kell leküzdenünk, hiszen az 500 méteres magasságot is csak egyszer érjük el, lényegében folyamatos „hullámvasutazásra" készüljünk! A rengeteg emelkedő, a sok kis bércmászás miatt fárasztó útvonal vár ránk, melynek első 50 kilométerén települést sem érintünk, ezért ha egyben járnánk végig, jelentős mennyiségű élelmiszerrel kell felszerelkeznünk.

• Táv: 66,7 km
  • Szintemelkedés: 2130 m
  • Szintcsökkenés: 2235 m
  • Időtartam: 3-4 nap
  • Kiindulópont: Szárliget vasútállomás
  • Végpont: Dorog vasútállomás

Főbb látnivalók: Vértes-Gerecse kisvasúti emlékhely, Zuppa-tető, tardosi vörösmárvány-bánya, Serédi-kastély, Pusztamarót, Péliföldszentkereszt (szalézi templom és rendház, Gerecse Natúrpark Látogatóközpont), Jankovich-barlang, mogyorósbányai Kőszikla, Hegyes-kő, Nagy-Gete

Másik túrát keresel?

A Természetjáró.hu folyamatosan bővülő katalógusában országszerte több mint ezer közül válogathatsz: gyalogos túrákat éppúgy találsz benne, mint kerékpáros- és vízitúrákat, terepfutásokat vagy teljesítménytúrákat. Mindegyikhez fotógaléria, részletes leírás és térképes nyomvonal tartozik, ami akár le is tölthető. De még erre sincs szükség, hiszen telefonon egyetlen gombnyomással megnyithatod a túrát az ingyenes Természetjáró appban, amivel lementheted térerő nélküli használatra, és a terepen navigálhatsz is. Ha pedig inkább magadnak keresnél útvonalat, azt is megszerkesztheted a Túratervezővel, nyomon követve a közeli látnivalókat és szállásokat, sőt áttekintheted a térképen az aktuális terepi figyelmeztetéseket, lezárásokat is.