Látványos túraösvények hegyek lankáin, völgyek mélyén

A Természetjáró heti túraajánlóját egyszerű logika mentén válogattuk: helyi nevezetességekhez vezető, egész napos, tartalmas útvonalak szerepelnek rajta.

Természetjáró.hu
(nyitókép) Dömsödi Áron
MTSZ
2023. augusztus 10.

Ha hihetünk az előrejelzéseknek, túrázásra teljes mértékben alkalmas hétvége előtt állunk. Az ismét „vízben fürdő” természet buja képét három közepes hosszúságú és egy kétnapos útvonal bemutatásával segítünk felfedezni. A Mátrából viszonylag könnyű, félreeső, ezért a kékesi tömeg által messziről elkerült túrát ajánlunk, amely a markazi várat is felfűzve barangolja be a hegység legszebb mellékgerincét. A Bükk-fennsíkon átfogó, réteket, kilátót, turistaházat és két látványos szárazvölgyet magába foglaló útvonalon teszünk egy kört. És két legmagasabb hegységünk mellett mutatunk két túrát alacsonyabb térszínekről: a Gerecse peremén a bajóti Öreg-kő zord leszakadását, a Mecsek „szomszédjában” pedig a meglepően hegyvidéki jellegű Szekszárdi-dombság egészét „látogatjuk meg”.

1. Markazi zöld utakon a kékesi kaldera peremén

Mátra

Kompakt, tartalmas túra mediterrán hangulatú tájon, ahol a Mátra rejtett zugain és Markaz gazdag történelmén keresztül ismerhetjük meg a Kékes délkeleti előterét. A kőtengerekkel tűzdelt, helyenként meredek lejtőkkel keretezett hegygerinc nemcsak a markazi várrom, hanem a kilátások és az ösvények hangulata miatt is elsőrangú túracélpont.

• Táv: 10,2 km
  • Szintemelkedés és szintcsökkenés: 495 m
  • Időtartam: 3 óra 15 perc
  • Kiinduló- és végpont: Markaz
  • Főbb látnivalók: markazi várrom

2. A Bükk-fennsík kaszálórétjein

Bükk

Ezen a túrán a Bükk fennsíkjának klasszikus körét járjuk be, felkeresve a csipkéskúti ménest és a csikók játszótereként szolgáló régi kaszálóréteket, köztük a Nagy-mezőt. De kitekintünk a Kárpátok felé a hegység legmagasabb kilátóhelyéről, a Bálványról is.

• Táv: 17,8 km
  • Szintemelkedés és szintcsökkenés: 663 m
  • Időtartam: 5 óra 20 perc
  • Kiinduló- és végpont: Ómassa
  • Főbb látnivalók: Csipkéskút, Nagy-mező, Bálvány (kilátó)

3. Túra a bajóti Öreg-kőhöz

Gerecse

Merőben különböző tájegységek találkozása különleges vonzerővel bír: a Gerecse északi szeglete, ahol a nagy hegyek öleléséből kiszabaduló Duna ráérős nyújtózkodás után ismét visszatér a hegyekhez, mindig magához csábította az embereket. Túránk során megismerünk három települést, több barlangot, és felkapaszkodunk a jellegzetes, látványos panorámát kínáló Öreg-kőre is.

• Táv: 17,3 km
  • Szintemelkedés és szintcsökkenés: 473 m
  • Időtartam: 4 óra 55 perc
  • Kiinduló- és végpont: Nyergesújfalu
  • Főbb látnivalók: bajóti Öreg-kő, Jankovich-barlang, Baits-barlang

4. Dél-dunántúli Kéktúra: Mórágy – Szekszárd (RPDDK-11.)

Szekszárdi-dombság

Bár eltávolodtunk a Mecsektől, helyenként mégis mintha annak lankái között maradtunk volna, amikor a Szekszárdi-dombságot szeljük keresztül. A Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra befejező szakasza erdős dombvidékre kalauzol, ahol a széles hátakról nyíló panorámák zegzugos kis völgyek hangulataival váltakoznak.

• Táv: 31,6 km
  • Szintemelkedés: 885 m
  • Szintcsökkenés: 920 m
  • Időtartam: 1-2 nap
  • Kiindulópont: Mórágy
  • Végpont: Szekszárd
  • Főbb látnivalók: Szálkai-víztározó, Grábóci szerb ortodox kolostor, grábóci kilátó, Sötét-völgy, Bati-kereszt kilátó, Szekszárd belvárosa
Természetjáró.hu

A Természetjáró.hu folyamatosan bővülő katalógusában országszerte több mint ezer közül válogathatsz: gyalogos túrákat éppúgy találsz benne, mint kerékpáros- és vízitúrákat, terepfutásokat vagy teljesítménytúrákat. Mindegyikhez fotógaléria, részletes leírás és térképes nyomvonal tartozik, ami akár le is tölthető. De még erre sincs szükség, hiszen telefonon egyetlen gombnyomással megnyithatod a túrát a Természetjáró appban, amivel lementheted térerő nélküli használatra, és a terepen navigálhatsz is. Ha pedig inkább magadnak keresnél útvonalat, azt is megszerkesztheted a Túratervezővel, nyomon követve a közeli látnivalókat és szállásokat, sőt áttekintheted a térképen az aktuális terepi figyelmeztetéseket, lezárásokat is.