Négy szuper túraötlet a Mecsektől a Bükk-vidékig

A Természetjáró.hu folyamatosan bővülő kínálatából erre a hétvégére is válogattunk pár klassz túraútvonalat. Ezúttal három kitűnő hangulatú erdőségben teszünk könnyű körtúrát, és az ország egyik legrégebbi menedékházában is pihenhetünk.

Természetjáró.hu
Német-Bucsi Attila
2022. július 29.

Három körtúrát járunk be sűrű erdőkben, könnyen teljesíthető szintek és távok mellett. Az ország nyugati peremén a Vendvidék ámulatba ejtően bájos településeit kötjük össze a nyáron népszerű fürdőzőhellyel, a Hársas-tóval. A Mecsek nyugati részén az Orfű népszerű üdülőterülete feletti karsztvidéket fedezzük fel szurdokok, barlangok, források érintésével, és felkeressük a malommúzeumot, illetve fürödhetünk az Orfűi-tóban is. A Visegrádi-hegység tetején egy vad sziklavilággal kísért, rövid kört járunk be remek kilátásokkal, betyáros hangulattal fűszerezve, míg az ország keleti felén az Országos Kéktúra Mátra és Bükk közötti szakaszát látogatjuk meg a siroki várat, tufatornyokat és vadregényes völgyeket útba ejtve.

1. Túra a szentgotthárdi apátság erdejében, a vendek szórványtelepülésein
Vendvidék

Enyhe, csapadékos klímájával az Őrség és a Vendvidék igazán üdítő célpont a nyári kánikulában. Remek körtúrát járhatunk be a Rábától délre elterülő erdős dombságon, a Vendvidék keleti szélén, az Őrségi Nemzeti Park szívében. Az útvonalon a magyarországi szlovén tájhasználatra jellemző tanyák tarkította ligetes, kaszálórétes szórványtelepüléseket érintünk, köztük pedig összefüggő erdőségekben és vadban gazdag, patakvölgyekben túrázunk.

• Kiindulópont/Végpont: Szentgotthárd, Hársas-tó buszmegálló
  • Táv: 22,1 km
  • Szintemelkedés: 333 m
  • Szintcsökkenés: 336 m
  • Időtartam: kb. 6 óra
  • Főbb látnivalók: Hársas-tó, Apátistvánfalva, Orfalui harangláb, Farkasfa

2. Kalandozás az Orfű körüli karsztvidéken
Mecsek

Az Orfűi-patak körül, a barlangokkal lyuggatott Szuadó-völgyben, illetve a Balázs-hegyi kilátó panorámáját érintve sétálunk az Orfűi-tóhoz. Túránk másik ágán a malommúzeum, a Vízfő tanösvény égermocsara és a tekintélyes Vízfő-forrás kalandjai után a Büdös-kút erdei tisztásán át kapaszkodunk vissza a Remete-rétre. A túra felénél lehetőségünk van strandolni, illetve itt meg is felezhetjük a távot, Orfűről busszal is visszajuthatunk kiindulópontunkhoz.

• Kiindulópont/Végpont: Pécs, Remeterét buszmegálló
  • Táv: 15,2 km
  • Szintemelkedés: 416 m
  • Szintcsökkenés: 416 m
  • Időtartam: kb. 4 és fél óra
  • Főbb látnivalók: Szuadó-völgy, Balázs-hegyi kilátó, Orfűi-tó, Vízfő-forrás, Sárkány-forrás, Büdös-kút

3. Dobogókő két arca: az északi vadregényből a déli, napos oldalra

Visegrádi-hegység

A Visegrádi-hegység legmagasabb pontjáról, az igen népszerű Dobogó-kőről teszünk egy rövid felfedezőutat rejtett zugok és kalandos ösvények mentén, lenyűgöző kilátásokkal a Dunakanyarra. Betekintünk a meredek, sziklatornyokkal behintett északi hegyoldalba, ahol sok rejtőzködő érdekességet, vadregényes hangulatot tapasztalunk meg karnyújtásnyira a kiépített központtól. Az árnyas, öreg bükkerdő után átnézünk a déli oldal lankáira, ahol már jóval enyhébb, kellemesebb térszínen látogatjuk meg a napsütötte tölgyeseket, erdei tisztásokat a Zsivány-sziklák és a Római út érintésével.

• Kiindulópont/végpont: Dobogókő, parkoló
  • Táv: 6,6 km
  • Szintemelkedés: 352 m
  • Szintcsökkenés: 352 m
  • Időtartam: kb. 2 és negyed óra
  • Főbb látnivalók: Báró Eötvös Lóránd Menedékház, Siketek Mária-kegyhelye, Thirring-sziklák, Rezső-kilátó, Zsivány-sziklák

4. Sirok - Szarvaskő (OKT-22)
Bükk-vidék

A Mátrát és a Bükköt összekötő dombvidéki vándorlásunk során bájos réteken suhanunk át, és az út végpontjain középkori várakat és tágas hegyvidéki panorámákat kínáló kilátópontokat keresünk fel. Sirokon az összesült, robbanásos eredetű vulkáni tufakőzeteken mutatós várrom ül, amelyről pazar a kilátás a környező völgyekre és a Mátrára. A vár közelében látványos sziklaalakzatok is találunk, később pedig a Bükk világát idéző patakvölgyeket követünk.

• Kiindulópont: Sirok vasútállomás
  • Végpont: Szarvaskő, faluközpont
  • Táv: 17,9 km
  • Szintemelkedés: 585 m
  • Szintvesztés: 520 m
  • Időtartam: 5 és fél óra
Más túrát keresel?

A Természetjáró.hu folyamatosan bővülő katalógusában országszerte több mint ezer közül válogathatsz: gyalogos túrákat éppúgy találsz benne, mint kerékpáros- és vízitúrákat, terepfutásokat vagy teljesítménytúrákat. Mindegyikhez fotógaléria, részletes leírás és térképes nyomvonal tartozik, ami akár le is tölthető. De még erre sincs szükség, hiszen telefonon egyetlen gombnyomással megnyithatod a túrát az ingyenes Természetjáró appban, amivel lementheted térerő nélküli használatra, és a terepen navigálhatsz is. Ha pedig inkább magadnak keresnél útvonalat, azt is megszerkesztheted a Túratervezővel, nyomon követve a közeli látnivalókat és szállásokat, sőt áttekintheted a térképen az aktuális terepi figyelmeztetéseket, lezárásokat is.