Megjelent augusztusi számunk
2017/8

Top10

Hazai tanösvények
(Írta: Joó Annamária, Hidvégi Brigitta)
Ha nemcsak egy szimpla kirándulásra vágysz, hanem szívesen felfűznéd a kiruccanást egy adott tematikára, vagy biztos akarsz lenni benne, hogy útközben lesz mit megcsodálni, esetleg a gyerekeket szeretnéd lekötni, egy érdekes tanösvény lehet a legjobb választás.

Messzelátó
Gloriette – A fertőbozi klasszicista
(Írta: Nagy Loránd István)
József nádor szerette a szépet. A 19. század legelső éveiben többször is megfordult a Fertő tótól délre fekvő, jelenleg alig több mint háromszáz lelket számláló község, Fertőboz panorámadombján, a Csúcsos-dűlő 186 méteres tengerszint feletti magasságban fekvő pontján.

Túra az Indiai-óceán közepén – Grande Randonnée Réunion 2 – I. rész
A 2014-es Himalája-túránk a mai napig hatalmas élményként él bennünk, ezért sokat beszélgetünk arról, hogy kéne valami hasonló „bakancslistás” kihívást keresni. Szóba jött az Országos Kéktúra, de azt egyben teljesíteni körülbelül 5 hét lenne, így elraktuk későbbre. Hallottuk, hogy Madagaszkár mellett van egy Franciaországhoz tartozó parányi sziget, amely egy földi túraparadicsom, számos remek és híres túraútvonallal. Ezen fellelkesülve megvettük a Lonely Planet Réunionról szóló útikönyvét, de a túrákra vonatkozóan nem találtunk benne semmit…

História
A tiszadobi Andrássy-kastély – Ahol minden szegletben egy külön történet vár
(Írta: Hidvégi Brigitta)
Ha csak annyit mondunk, „kastély”, a fantáziánkban biztosan egy olyasfajta épület elevenedik meg, mint amilyen az Andrássyak egykori tiszadobi nyaralóhelye. Nem is csoda, hogy akármilyen kastélyos fórumot, toplistát is böngészünk, mindegyikben kötelezően szerepel a gyönyörűen felújított, romantikus épület. Mi sem hagyhattuk ki.

Két Keréken
Tekerés a bikla szélén – Az Ormánságban jártunk
(Írta: Abelovszky Tamás)
A dél-baranyai, Dráva menti tájegységet egyes néprajzkutatók úgy határolják le, hogy „ameddig a bikla ér”. Hogy mi is az a bikla, mi jellemzi az Ormánságot, hogy miért is érdemes kerékpárral meglátogatni? Cikkünkből minden kiderül.

Kötött Pálya
Gőzmozdonnyal fel, őserdőkön át, kisvasúttal le – Időutazás a felvidéki Veporban
(Írta: Szigeti-Böröcz Ferenc)
A mozdony dohog, sistereg és fújtat, majd nekiveselkedik a hamisíthatatlan kárpáti világba, a hegyi kaszálókkal övezett Betyár-hágóba tartó útnak. Mi, a mozdonyhoz hasonlóan, tele vagyunk „gőzzel”, hiszen a Vepor egyedülálló felvidéki kalandokat ígér: egy tájat, ahol a hegyi pásztorkodás még valamennyire élő hagyomány, kárpáti őserdők varázslatos hangulatát, egy erdei skanzent, a hegység túloldalán pedig egy erdei kisvasutazást. Nem is beszélve arról, hogy a mendemonda szerint valahol itt fogták el a híres szlovák betyárt, Jánosikot.

Rejtett Kincseink
Évszázadok imáinak, bánatának tanúja – Kajárpéc romtemploma
(Írta: Juhász Judit)
Öt percre az utolsó háztól az évről évre mélyülő löszmélyút bal oldala kiszélesedik. A karéj alakú partszakadásnál, a fák koronájától takarva, több méteres magasságban, homokkőből meszes habarccsal rakott falmaradvány tűnik fel: egy 700-800 éves templomrom része. Aki felnéz a romra, olyan szögből figyelheti meg, amilyenből építményt ember még soha vagy csak igen-igen ritkán látott.

Nemzeti Parkjaink
A madárvilág és a lápi ember birodalma – A Fertő–Hanság Nemzeti Park
(Írta: Tóth Judit)
Kenutúra a nádasban, hajnali madárles alpesi háttérrel, gyönyörű falvakat és városokat érintő élménybringázás – ízelítő a Fertő–Hanság Nemzeti Park Igazgatóság ökoturisztikai kínálatából. Körülnéztünk, mi minden várja még az idelátogatókat.

Zöldhullám
Batla – Aki eltűnt, aztán visszatért
(Írta: Nagy Loránd István)
Száz évvel ezelőtt még nagy számban költött a Kis-Balaton vadregényes élőhelyein, majd ötven évnyi „csendet” követően a Hortobágyon telepedett meg. Azóta régi pátriájában és egy maréknyi új élőhelyen is fel-felbukkant alkalmi fészkelőként, mégis óriási szerencse kell, hogy megpillanthassuk. E havi választottunk nem más, mint hazánk legritkább íbiszféléje.