Nomád, a hegyek vándora

2016. december 12.

Biharfüred - A Szerenád-vízesés körútja

November végén már általában havazik a mai Románia területén fekvő, 1100 méteres magasságban található Biharfüred (Stana de Vale) környékén, így arra gondoltunk, felugrunk egy rövid túrára, hátha látunk egy kis havat. Utóbbiból végül kevesebbet, de jégből annál többet láttunk, ami még az előző heti, kemény mínuszokból maradt.

A szokásos hajnali indulás, zötykölődés a rossz Békés megyei, majd a határátlépés után a továbbiakban is rossz Bihar megyei utakon. Forgalom alig van, de a mindössze 150 kilométeres út sajnos 3 órát vesz igénybe, kizárólag az utak minősége miatt.

A Triccs-traccs vízeséseinek környéke

Ahogy elhagytuk a 800 méteres magasságot a Biharfüredre felvezető szerpentinen, már látszott, hogy nagy hó nem lesz, csak fagy és elég tiszta idő. Gondolkodtam is azon, hogy esetleg csúcsokra kellene felmennünk, hiszen abból is van egy-két kedvenc a környéken. Biztos szép lenne a kilátás, hiszen jó idő esetén pl. a Mező-havas csúcsáról pazar a teljes körpanoráma. De eldöntöttük, hogy tartjuk magunkat az eredeti tervhez, és megyünk vízesést nézni.

Víztározó a Horgas- és a Jád-patak összefolyásánál

Egy kis pluszinfó azoknak, akik kevésbé tapasztaltak, esetleg ritkán járnak hasonló utakra: bár pl. Biharfüred sem igazán magaslati hely, és lényegében maga a Vigyázó-hegység sem nagy átlagmagasságú, mégis okozhat meglepetést, mivel a hely egyedi - a környékétől egészen eltérő - klimatikus viszonyokkal rendelkezik. Hűvösebb, csapadékosabb, szélsőségesebb. Általában még májusban is találunk nagyobb és mélyebb hófoltokat, és már októberben havazhat, nyáron pedig özönvízszerű, veszélyes zivatarokra számíthatunk. Amíg nálunk az Alföldön - a szomszédban - híre-hamva sincs a rossz időnek, addig alig három óra alatt a nyárból az őszbe vagy éppen akár a télbe érkezhetünk. Ezekre érdemes odafigyelni indulás előtt, ha minden körülmények között biztonságban szeretnénk túrázni.

A Jád-patak

Visszatérve a túrához: hossza kb. 13 km, amelynek során a Fátyol-, a Triccs-traccs-, a Szerenád- és szerencsésebb esetben a Miss-vízesést csodálhatjuk meg néhány kilométeren át a romantikus Jád völgyével együtt. A teljes szintemelkedés nagyjából 400 méter, tehát nem mondható nehéz útnak. Végig a kék kör jelzést kell követni. A harmadik vízeséstől újabban egy talán „maszek” jelzés a völgyből felvisz a Miss-vízeséshez. Ez plusz egy kilométer és 120 méter szintemelkedés az eredeti úthoz képest. Ezt a látványosságot most kihagytuk, mivel a jeges kövek miatt nem tudtunk átkelni a Jád-patakon. Jövő tavasszal majd bepótoljuk.

A Fátyol-vízesés (balra) és a Szerenád-vízesés (jobbra)

Figyelem! Leereszkedni nem muszáj. Fentről is szép a táj, lefelé egy jó darabig sziklába épített korlát segíti a mozgást, de végig meredek és csúszós az ösvény. Mindig. A túra egyetlen odafigyelést igénylő része a vízesés környéke, itt kellő megfontoltsággal kell közlekedni.

Már itt elhatároztuk, hogy tavasszal visszajövünk, és újból megcsináljuk ezt a kellemes kis túrát, amelynek bejárása szinte bármely korosztálynak javasolt, ha rendelkezik minimális túratapasztalattal és egy kis elszántsággal.

Szöveg és fotó: Szatmári Zsolt - szatmarizsolt.blogspot.hu

Tavaszi tekergés

2017.04.24.

Komoly problémával küszködik a blog. Nincs időm az írásra, szerkesztésre, anyagok gyűjtésére. Sőt, még igazából a túrázásra sem. Így most csak egy rövidke hiánypótló bejegyzést teszek közzé, nehogy úgy tűnjön már, hogy leállt a blog, mert nem. Sőt! De erről majd később, a következő írásban.

Kilátások a hófödte Mátrában

2017.01.24.

Évnyitó túrát terveztünk a Mátrába január közepére. Persze nagy havazást ígértek pont az indulás napjára, meg jeges esőt, ónos esőt, és mindenféle színű és szintű riasztást kiadtak. Ráadásul péntek 13. volt. Mi jöhet még? Mindegy, eldöntöttük, hogy ha nem túl rizikós közlekedni, akkor mindenképpen megnézzük ismét a tavalyi évben személyes kedvencünkké vált Gortva-Jójárt-kilátót a Nyikom tetején.