A vasparipa nyomában a bringa is magától gurul
Bő ötven évvel az utolsó vonat elhaladása után, a Veszprém és Balatonalmádi közötti pálya helyén ma nagyszerű kerékpárút kanyarog.
Az egyelőre fagymentes késő ősz nagyon adja magát egy kis bringázásra, így "lenyomtam" az egyik régóta tervezett útvonalamat Veszprémből, a szentkirályszabadjai szőlők tövében, egészen a Balaton partjáig. A nyomvonal adott volt, hiszen pár évtizede még vonatok zakatoltak rajta.
Mozdonyfüttytől a kerékpárcsengőig
Ma már furcsának tűnik, hogy a múlt század közepén, Veszprém megye székhelyének városközpontjában gőzmozdonyos személyvonatok zakatoltak, amelyek helyenként kertvárosi, sőt belvárosi utcákon át értek ki a város határába, majd tovább, egészen a Balaton partjáig.

Hétköznap egy vidéki HÉV-en az 1960-as években. A 275 sorozatú gőzös mögött a postakocsi, majd a személyvagonok, valamennyi egyszerű, kéttengelyes alvázon (Cegléd)

Bár például Svájcban a hasonló vasutak ma is az utcakép részei, hazánkban az 1968-as közlekedéspolitikai koncepció elhatározta a kis forgalmú mellékvonalak megszüntetését, és a forgalom közútra terelését.
Veszprémből Alsóörsre az utolsó vonat 1969. szeptember 30-án közlekedett, majd a síneket még abban az évben fel is szedték, noha a gyakorlatban erre csak egy év elteltével kerülhetett volna sor, hogy az esetleges káros hatások előkerülése esetén a vasút újraindítható legyen.
Az eltelt években a pálya helyére mezei utak kerültek, a végállomások közelében pedig a városok növekedése nyomán, ma kertvárosi utcák kanyarognak, ahol a vasút nyoma már nem is látszik.
A kétezres években azonban a nyomvonal egyik legérdekesebb szakasza, a Balatonalmádi feletti Remete-völgyben kerékpárútként született újjá.

Az egykori veszprémi állomás épülete jó állapotban maradt meg, de a sínek területét ma sem foglalta el a város

Az újonnan megépült út Veszprém városából egészen a Balaton partjának közelébe vezet, és hosszabb-rövidebb szakaszon használva, vagy akár nagyrészt más mellékutakon kerülve, számos remek túralehetőséget kínál, érdekesebbnél érdekesebb helyeken. Veszprém városából az Almádi út mentén haladó kerékpárút hamar kiér a városból, az elkerülő út keresztezése után pedig az út legmagasabb szakaszán, már a tágas dolomitfennsíkon gurulunk a Balaton felé.
Víznyelő vagy meteorkráter?
Ahogy a fennsík kerékpárútja lessan lejteni kezd, a nyílegyenes úton a méterek, majd a kilométerek is egyre kellemesebben fogynak, és pár percen belül fel is tűnnek Szentkirályszabadja házai. A falu előtt azonban érdemes kitérőt tenni a környék egyik geológiai különlegességéhez.

Pillantás a mélyedésbe

Bő tíz éve, a lakosság számára is elérhető műholdképek megjelenésekor sokaknak feltűnt a szabályos kör alakú szerkezet Meggyespuszta szomszédságában. Az elmúlt években számos lelkes amatőr és szakember látogatta meg a helyszínt, de az erősen lepusztult felszínen a becsapódás közvetlen bizonyítékai már nem kerültek elő. A táj mindenesetre igazán kellemes, a körülbelül 800 méter átmérőjű és 25 méter mély süllyedés pereme ideális pihenőhely.
2009-ben, az Eötvös Loránd Tudományegyetem geofizikai tanszékének kutatói végeztek gravitációs vizsgálatokat, amelyek ugyan nem cáfolták meg a becsapódásos eredetet, de a hivatalos meteorkráter minősítéshez alaposabb vizsgálatokra is szükség lesz.
A táj nyugodtsága, látványosan hullámzó dombjai különleges turistalátványossággá is tehetnék a helyszínt. Mivel a legközelebbi ismert kráter Németországban található, a tudomány szempontjából is érdekes színfolt lehet.
Irány a Balaton!

A legcsábítóbb zsákutca; a köd visszavonulóban a Balaton felé

Szenkirályszabadja település neve sokaknak az egykori szovjet laktanya és a Bakony harcihelikopter-ezred miatt ismerős, pedig a falu festői fekvésével, hangulatos házaival és nem utolsósorban hosszan nyitvatartó élelmiszerboltjával meggyőző célpont. A Veszprémből érkező kerékpárút itt kerülővel betér a falu központjába, ahol az egyébként remekül biciklizhető mellékutcák járdáin igazi akadálypályává alakul. Helyette a falu nyugati oldalában futó Rákóczi utcán akár egyenesen is a Remete-völgy felé vehetjük az irányt.

A távolban feltűnik Szentkirályszabadja

A falu alatti mezők és dombok találkozásánál újra az úthoz csatlakozik a Veszprém-Alsóörs vasút nyomvonala. Észak felé csak egy benőtt erdei út vezet a nyomvonalon, lefelé viszont már a kerékpárút, amin haladva az útvonal legélvezetesebb szakasza következik. Rövid erdei gurulás után Szentkirályszabadja déli tájolású szőlőhegyei alá ér az út, ahol a völgy kiszélesedő alján zöld mezők közt gurulhatunk, a nyári szezonban pedig fagyizó és büfé is várja az erre járókat.


Az útvonal kellemes lejtéssel halad, ami vasúton meglehetősen meredeknek, így kevésbé gazdaságosnak számított. A helyére épült kerékpárúton viszont a gravitáció állandó 14-18 kilométeres sebességről gondoskodik, így a közel ideális utazósebességhez sem fékezni, sem pedálozni nem kell.

Feloszlott köd, újabb kanyarok és túratársak

Az egyre mélyülő völgyben lassanként elfogynak a nyaralók, és mindkét oldalt közelebb húzódik az erdő; itt talán el is felejthető, hogy a már csak két kilométerre lévő, zsúfolt Balaton-part felé gurulunk. A hűvös, árnyékossá váló vadonban csendben maradva akár az erdő nagyobb állatait is megpillanthatjuk.


A völgy alsó részéhez közeledve a kerékpárút elhagyja a vasúti alépítményt, és a legrövidebb úton Balatonalmádi központja felé fordul. A murvás töltésen maradva a nyomvonal áthalad a vasút két megmaradt kőhídjának egyikén, majd az egyre meredekebben lejtő völgy fölött, az Öreg-hegy oldalában ereszkedik tovább. Az erdőből kiérve rövidesen feltárul a magyar tenger, és a hegyek közé nyújtózó Balatonalmádi panorámája.

Megérkezés a riviérára

A város első lakóháza nem más, mint az egykori Balatonalmádi-Remetevölgy megállóhely állomásépülete, ami ma is könnyen felismerhető jellegzetes arányairól és a vasúton használatos vasbeton kerítéséről. A lakott területen a térképen már nem egyértelmű a vasút nyomvonala, de a követésében sokat segít a "Töltés utca" név és a kimérten lejtő, elnyújtott kanyarok látványa. A jobb oldala fölötti dombtetőn hamarosan feltűnik az Óvári-messzelátó, ami kanyargós, meredek földúton szinte toronyiránt is elérhető.

A különleges nevű kilátónak a formája is eltér a megszokottól. A Balaton legszebb kilátói közé tartozik a századfordulón épült, vöröskő talpazaton álló kilátó, ahonnan gyönyörű a panoráma, különösen a Fűzfői-öböl felé

A közelmúltban felújított apró kilátó több mint száz éve, az alatta lévő kőbánya egyedi, vörös kövéből épült. Két méter magasan lévő kilátóteraszáról Akarattyától Tihagyig tekinthetünk végig a Balaton keleti medencéjén. Az Óvári-messzelátóból egyenesen visszatérhetünk a Töltés utcába, vagy egy rövid szakaszt kihagyásával, a lejtős Batthyány utca egyenesen a vasút emlékművéhez vezet.

A vasút emlékműve a balatonalmádi Töltés utcában

A még mindig magasan a Balaton fölött haladó nyomvonal kőhídját a vasút megszűnésekor lebontották. A kilencvenes években azonban az újjáéledő társadalmi összefogásnak köszönhetően nemcsak újjáépült, de eredeti rendeltetésének megfelelően, egy gőzmozdony számára is biztos alapot ad.
A 375 sorozatú mozdonyok a vidéki helyi érdekű vasutak legfontosabb vontatójárművei voltak.
Ötven tonna körüli szolgálati tömegükkel a gyenge pályákon is közlekedhettek, 420 lóerős teljesítményükkel pedig néhol ugyan sétatempóig lassulva, de a nagyobb vonatokkal is elboldogultak. Egyszerű, megbízható szerkezetük miatt a dízelmozdonyok korában is számítottak rájuk. Az itt kiállított példány sem tartozik az öreg mozdonyok közé: 1950-ben gyártották.

Balaton, végállomás

A lassan lejtő nyomvonal, előbb Töltés, majd Vécsey Károly utca néven, még két kilométeren át kanyarog Balatonalmádi házai között, mire két százalékos esésével leér a tó partján futó tapolcai fővonal mellé.
A kőhíd alatt áthaladó Budai Nagy Antal utcán azonban már harmad ennyi út után elérhetjük a Balaton partját. 'Almádi' központjában a nyári szezonban jól felszerelt strand, télen hangulatos park és üzletek várják a kirándulókat.


Kapcsolódó cikkeink:
Új tanösvénnyel és kilátóval gazdagodott Veszprém
Nyomokban romantikát is tartalmaz a veszprémi vár
7 dolog, amire emlékezni fogsz Balatonalmádiból
Somlyó, ahonnan csodás a kilátás
Retró fotókon a Balaton, aminek a dédi is örülne

Így gyártunk nektek kéktúratartalmat – Kulisszatitkok a Tapolca–Badacsonytördemic szakaszról
Nekikezdtünk az Országos Kéktúrának, hogy a Természetjárón és a Kéktúra.hu-n napi szakaszokat is mutathassunk nektek, illetve bővítsük az útvonal mentén fekvő, az oldalainkon szereplő látnivalók így sem rövid sorát.

Egésznapos túra végig a Geresden át
Sokan talán azt se tudják, merre van a Geresdi-dombság, pedig igazán csodálatos túrahelyszín. Kedvcsináló következik.
→ Tovább
A zöld és a kék összes árnyalata: rabul ejtettek a Plitvicei-tavak
Bármennyire is közhelyes, ha van olyan, amit legalább egyszer az életben mindenkinek látnia kell, akkor az Plitvice. Még akkor is, ha tömegek fordulnak meg itt, és ha tudjuk előre, hogy a szó szoros értelemben vett túraélményben nem lesz részünk. Egyedülálló látványban azonban biztosan.
→ Tovább